Baquets de Charleroi

Alles over binnenscheepvaart
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Baquets de Charleroi

Bericht door Frederic »

Vrijdag tegengekomen te Charleroi...

Een lokale inwoner wist me te vertellen dat dit scheepje typisch gebouwd werd voor de wateren rond Charleroi. Kan iemand mij verder helpen aan informatie van dit scheepje of andere Baquets de Charleroi?

Foto's van de "Les Deux Soeurs':

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mvg,
Frederic
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hier kun je wel een boek over schrijven Frederic. Ik heb daar wel het e.e.a. van, geef mij even de tijd om de boel op te zoeken.

Harry


Afbeelding
'Bakskes' in Antwerpen, de scheepjes voeren vaak twee bij twee, zodat ze na lossing gekoppeld konden varen omdat anders het gevaar van kapseizen bestond. De vaart met de Baquet de Charleroi werd ook wel de 'parapluvaart' genoemd. Dat kwam omdat het schippersgezin in het kleine achteronder leefde en bij regen vaak een paraplu uit de kap werd gestoken.

Afbeelding

Een 'bakeke' op het kanaal van Brussel naar Charleroi dat aanvankelijk alleen geschikt was voor deze baquets die vooral in het kolentransport werden gebruikt.

Afbeelding
Omdat de meeste baquets geen bijboot hadden en evenmin ankergerei werd dit vaak gehuurd in Willebroek wanneer ze een reis de Schelde op hadden.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Frederic
Berichten: 180
Lid geworden op: 22 apr 2005 20:16
Locatie: Oostende
Contacteer:

Bericht door Frederic »

Reeds bedankt voor de moeite!

Had nog nooit voor vrijdag van die scheepkes gehoord!

Mvg,
frederic
Mvg,
Frederic

--------------
MS Watergeus
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Hier kun je e.e.a. nalezen zoals ik er in het boek Volaan Vooruit over heb gepubliceerd in 1989.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jammergenoeg lukte het niet om het algemeen plan van de baquet in zijn geheel te scannen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Midden jaren tachtig fotografeerde ik een tot woonschip omgebouwde 'bakske' in de oude tak van de Zuid Willemsvaart in Maastricht. Van de eigenaresse kreeg ik deze foto van het schip toen het op de werf in Weert werd droog gezet. Duidelijk is de tunnel in het voorschip te zien waar vroeger de 'trekschroef' heeft gezeten. Is iemand bekend of zoiets ooit op een Nederlands schip is toegepast; een 'trekschroef' in de kop in plaats van een stuwschroef in het achterschip???

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Binnenvaarder
Berichten: 2471
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Bericht door Binnenvaarder »

Trekschroef: ik heb wel een foto gezien van een Duits schip (Rhenus) die 2 schroeven aan de voorkant had.
mvg
Geert
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Daar zeg je wat Geert. Dat klopt heb ik ook wel eens gehoord, was dat niet een schip met de stuurhut voorop?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Peter
Berichten: 76
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:49
Locatie: Lent

Bericht door Peter »

Dit was de Rhenus 92 op de site https://www.debinnenvaart.nl/schependb/index.php staat er een foto van.

Het zal wel niet heel functioneel zijn geweest, want anders zouden er wel meerdere van gevaren hebben.

Groeten Peter
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Bericht door Jan Stolp »

Ik heb wel eens gelezen dat beugelschippers(zandbaggeraars )er mee gewerkt hebben.Ze hadden eerst een motor voorin die ze gebruikten bij het beugelen,later werd daar door inventieve geesten een schroefas etc. aangemaakt.Het rendement zou wel gunstig geweest zijn ,je trekt als het ware ook een gat in het water waar het schip steeds in zakt.Als je begrijpt wat ik bedoel.
Nadeel was uiteraard het kwetsbare van het geheel want het werd zo wie zo niet in een tunnel gebouwd en ik denk dat er in die tijd meer rommel in het water dreef dan nu .
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Ik zal eens in dat boek van de beugelschippers snuffelen. Dat is een prachtige uitgave alleen jammer dat er zo weinig overdrachtelijks in staat. Het zijn meerendeels foto's maar de verhalen erbij ontbreken.

Hierbij nog een paar ansichten uit de streek waar de baquets voornamelijk voeren, Charleroi.

Afbeelding
Ik heb het idee dat deze schepen meerendeels als opslagruimte dienden voor de graanpakhuizen die iets verderop aan het water stonden.

Afbeelding
Op deze kaart kun je die pakhuizen goed zien...

Afbeelding
Links liggen een aantal houten Walen of 'ballanten'.

Afbeelding
Leeg voeren de scheepjes twee aan twee om kenteren te voorkomen...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie