Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j » 15 aug 2018 17.20 19:12

Kijk ook naa het schade geval op de maas vorig jaar , dat er een stuw door een duitser er uit gevaren is .

piet42

Bericht door piet42 » 15 aug 2018 17.20 21:54

zo iets is er toch ook voor de binnenvaart is nog ter spraken geweest met de aanvaring van de stuw in grave zal het nog opzoeken bij artikelen over grave maar begreep dat de belasting betaler hier ook de grote verliezer was en "not guilty your honour"
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

DPLA

Bericht door DPLA » 15 aug 2018 17.20 22:21

Hallo Allemaal,

Ik heb er iets over geschreven, betreffende het schadegeval bij de stuw in Gave.

Als de eigenaar van het betreffende schip het een B.V. is met een Beperkte Aansprakelijkheid, de meeste B.V.s hebben een beperkte aansprakelijkheid.
Ik heb zelf ook twee B.V.s met een Beperkte Aansprakelijkheid.

Dit betekent dat een B.V. met een Beperkte Aansprakelijkheid nooit meer hoeft te betalen dan 912.000,= Euro.
Ook zal de verzekering van de eigenaar van het schip zich hier op beroepen en niet meer betalen dan 912.000, Euro

Alle meerkosten komen in dit voor rekening van het Havenbedrijf van de Gemeente Rotterdam.
Wat er op neer komt dat de belastingbetaler het gelach gaat betalen. :( :(

Trouwens onbegrijpelijk dat er nog op ruwe Stookolie gevaren mag worden, terwijl wij allemaal al meer dan 20, 25 jaar weten dat ruw stookolie hee slecht is voor he milieu, qua uitstoot bij de verbranding, maar ook al de ruwe stookolie, zoals in dit geval in het water komt.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 16 aug 2018 17.20 11:17

Als je het zo simpel voorstelt, dan is dat niet helemaal juist.
De aansprakelijkheid van een NV of BV met beperkte aansprakelijkheid is beperkt tot het kapitaal wat in de NV of BV ingelegd is. De aansprakelijkheid van iedere aandeelhouder is beperkt tot het bedrag (niet de waarde) van de aandelen in zijn of haar bezit.
Zie bijv. nl.wikipedia.org/wiki/Besloten_vennootschap_met_beperkte_aansprakelijkheid#Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid in de binnenvaart is geregeld in het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) (Zie PDF.)
De aansprijkelijkheid is afhankelijk van een aantal factoren en de op dat moment geldende rekeneenheid.
Zie ook Recente ontwikkelingen en herziening ....... inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart
en zie ook ccr-zkr.org/12050400-nl.html.

Voor de aansprakelijkheid in de zeevaart gelden soortgelijke bepalingen.
Eén en anders is onder meer te lezen bij uwwet.nl......burgerlijk-wetboek-8/16-maritieme-vorderingen.htm.
Verder is er via Google het nodige te vinden. Zoek op: "berperkte aansprakelijkheid" binnenvaart

Er is dus nog wel enig juridisch getouwtrek mogelijk.......

Wie uiteindelijk voor de kosten opdraaien zijn (indirect dus) altijd degenen onderaan de ladder: zij die het stof der aarde of hun diensten omzetten in een verhandelbaar product, terwijl zij geen directe invloed hebben op de prijs van dat product noch invloed hebben op de beloning van hun dienst of arbeid.
Laatst gewijzigd door pieter53 op 16 aug 2018 17.20 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

piet42

Bericht door piet42 » 16 aug 2018 17.20 12:39

dan maar een simpele vraag op de foto van een luxemotor zie een ijkmerk de letter M ingehakt waar was is die voor ??
Bijlagen
zephyr ijken M.jpg
zephyr ijken M.jpg (77.47 KiB) 159 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 16 aug 2018 17.20 12:55

Seniorscheepsmeter Meppelink :lol:

Ik zal het hem vragen.

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok » 16 aug 2018 17.20 12:58

Pieter, ik lees ten aanzien van de momenteel geldende aansprakelijkheidsregels: Nederland 29 november 2012 aanvaarding 7 juni 2018.

Dus het lijkt er op dat ten tijde van het stuwongeval 29-12-2016, dit verdrag door Nederland nog niet was aanvaard.

Wat ik in elk geval weet is dat ten tijde dat ik als schipper voer (1976 -1980) de aansprakelijkheid in Ndederland ƒ 285, pr ton was.
In Belgie Brfs. 100,- ( ja inderdaad ƒ5.75) per ton en in Duitsland de (geschatte) dagwaarde van het schadevarende vaartuig juist voor het ongeval.
En wanneer de schade werd veroorzaakt door een zeeschip was het helemaal een lachertje.

Kortom, schade verhalen op een tegenpartij als het een (zee)schip betreft is ongeveer hetzelfde als van een kikker veren plukken.
Zo was het, zo is het, en zo zal het altijd wel blijven.

Wat me overigens een beetje verbaasd is da dit in z'n algemeenheid zo weinig bekend blijkt te zijn.
En dan bedoel ik niet de details van de regelgeving, want die zijn natuurlijk voor niemand echt bekend.
Maar uit de jarenlange praktijk van schadevaringen kennen we dacht ik toch allemaal wel voorbeelden van mensen die uiteindelijk zwaar gedupeerd met de brokken bleven zitten.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 16 aug 2018 17.20 13:09

Sorry de belangrijkste link, die met PDF, werkte niet correct. Stomme fout van mij.

Maar het ging om deze tekst van 1988: https://www.ccr-zkr.org/files/clni/Trav ... _de_nl.pdf
Die van 2012 is een vervolg daarop.

En inderdaad: in vrijwel alle gevallen ga je er niet op vooruit als je schade krijgt.

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 16 aug 2018 17.20 18:23

Kapitein Spok schreef:
16 aug 2018 17.20 12:58
Maar uit de jarenlange praktijk van schadevaringen kennen we dacht ik toch allemaal wel voorbeelden van mensen die uiteindelijk zwaar gedupeerd met de brokken bleven zitten.
Daarom is het zo belangrijk dat mensen voor een goede verzekering kiezen. Ik heb een jaar bij een verzekeraar (voorganger van EON) gewerkt als schadeacceptant. Dit soort verrassingen werden dan wel uitgekeerd, maar je kreeg dan altijd wel aftrek van je eigen risico,
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

DPLA

Bericht door DPLA » 16 aug 2018 17.20 18:55

Misschien hen ik het wat te Zwart/Wit gesteld betreffende, de Beperkte Aansprakelijkheid van een B.V. van 912.000,= Euro, maar dit is wel de realiteit.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen.
Maar in de praktijk komt het hier wel op neer, als er recht gesproken wordt door een rechter.
Hier bestaat Jurisprudentie over, over de beperkte aansprakelijkheid van B.V.s.

En laten we nou niet doen of verzekeringen alles betalen, want dat is niet zo, die hebben altijd wel ontsnappingsclausules in hun polissen staan, om maar zo weinig mogelijk uit te keren, c.q. niet uit te keren, omdat het niet onder de dekking van de verzekering valt, zoals bij de Tuinbouw boeren die hagelschade hadden, dit was niet mede verzekerd, want dit viel niet onder stormschade.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Plaats reactie