Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 5569
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door pieter53 » 09 jul 2018 17.20 06:18

Graag gedaan!
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.


ossebaar.j
Berichten: 567
Lid geworden op: 02 jan 2007 17.20 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j » 09 jul 2018 17.20 08:00

de goederentrein kwam vanaf emplacement Westhaven de nieuwe hemweg over na omlopen loc naar emplacement vlothavenweg en geduwd naar ROTIM .Het was ook de spoorweg naar pier Afrika en de petroleumhaven.

Kees Touw
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2011 17.20 12:24
Locatie: Rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw » 09 jul 2018 17.20 09:14

Bij Kraan- en Werkschepen ging het over ijzer en staal.
Daar werd ook de geschiedenis van de ontwikkeling van ijzer- en staalsoorten geschetst.
Wat ik graag zou willen weten. Hoe lang en hoe breed en hoe dik waren vroeger platen ijzer en platen staal.
Ik heb wel eens gehoord dat rond 1900 platen staal 6 meter lang waren.
Veel schepen die werden verlengd werden 6 meter langer.
Dat was het voordeligst.
Het motorschip Atalanta (1923) van mijn grootvader was gebouwd van platen die 1.82 m. breed waren (lengte weet ik niet) en 9 mm dik.
Is hier over ook ergens informatie te vinden?
Dus over maten van platen staal en ijzer.
Groet K.T.

Kapitein Spok
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok » 09 jul 2018 17.20 11:18

Kees ik zie dat je de discussie over ijzer en staal van de klipper-draad naar hier heb gehaald.
Prima want het gaat natuurlijk over alle "metalen' schepen van rond de vorige eeuwwisseling.

De Jolles is heel duidelijk gebouwd van ijzer en staal. Het vlak en de romp was van staal, de dekken dennenboom en de onderzijde van de roef was van ijzer het bovendeel van de roef en het roefdek was van hout.

Het staal van de romp is prima te lassen, het ijzer van het dek ging met moeite, bij de dennenboom en de roef lukte dat niet. Toen er een hogere dennenboom op zou komen en de oude eraf gesloopt moest worden sloeg mijn broer uit ballorigheid met een moker tegen een aangeklonken spalkhaak. Het resultaat: De spalkhaak lag in het gangboord en in de dennenboom zat een meer dan vuistgroot gat.

Een ander feit:

De 28 cm hoge boeiing die, zoals op elke klipper van voor tot achter langs het gangboord liep, behoorde tot de romp is meer dan eens naar binnen gedrukt. Eenmaal zelfs zodanig dat hij vrijwel plat in het gangboord lag. Met een dommekracht en oliedruk pompen is hij steeds weer keurig recht gemaakt zonder dat er ook één scheurtje boven de bergplaat is ontstaan.
Dit zou met het ijzer van de dennenboom onmogelijk zijn geweest.

Waarom dit onderscheid tussen het materiaal van de verschillende delen is gemaakt weet ik niet. Mogelijk was het staal duurder en heeft men dit alleen op de kwetsbare plaatsen gebruikt.


Ik heb een kopie van het eerste blad van het bestek van de Jolles gemaakt.
Ik weet niet of het op dit kopie leesbaar is maar daarin valt mij op dat bij de HUID gesproken wordt van plaatijzer met tussen haakjes staal, terwijl bij het GANGBOORD alleen gesproken wordt van geribbeld plaatijzer.
ook onder de kop DNNENBOOM ( staat niet op deze foto) spreekt men uitsluitend van plaatijzer.

Het bestek staat vol met 'duimse maten" maar ik geloof niet dat dit een antwoord is op de vraag van Kees, helaas.

Afbeelding

Kapitein Spok
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door Kapitein Spok » 09 jul 2018 17.20 11:29

Pieter, (DPLA) ik heb een reactie op jouw bericht over het staal van de Jolles in de draad Wie weet geplaatst.
Kees had daar al een vraag hierover staan en daar past het dan ook beter.
Groetjes Theo

pieter53
Berichten: 5569
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 09 jul 2018 17.20 11:52

Ik had op de NDSM ook eens gehoord dat 6 meter één van de standaard lengtes was.
Dat gold voooral ook voor staf (hol en massief).
Maar ik zal het even navragen....
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kapitein Spok
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok » 09 jul 2018 17.20 12:30

Wij hebben nog wel eens ijzer/staal geladen en dan waren het vrijwel zonder uitzondering lengtes van 6, 9, of 12 meter.

Maar op een rol van 20 ton zit echt een paar meter meer.
En volgens mij waren die rollen toch ook al eindproduct en hoefden alleen nog maar afgeknipt en gevlakt te worden.

pieter53
Berichten: 5569
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 09 jul 2018 17.20 12:40

Staal van 15 mm dik, rol je niet zo makkelijk op..... :D


Meer over de hedendaagse afmetingen in Het MCB boek (pdf).
Waarschijnlijk is er ook wel wat te vinden in: Schepen van ijzer of staal (Google books)

Veel plezier
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Touw
Berichten: 486
Lid geworden op: 12 jan 2011 17.20 12:24
Locatie: Rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw » 09 jul 2018 17.20 17:01

Een kleine rondgang op internet leert dat er voor scheepsbouw tegenwoordig staalplaten te koop zijn in breedtes van 2, 2.5, en 3 meter en in lengtes van 6, 8, 10 en 12 meter. De stevenaak Helena (1876) was gebouwd van platen van 6 meter lengte. In het boek 'Schepen van IJzer of Staal' van Tideman uit 1868 las ik (bedankt Pieter!) dat er toen staalplaten waren van 3 El lengte en 1 El breedte. Voor El moet meter worden gelezen. Hoe verder terug in de tijd hoe kleiner de platen. Inderdaad, kapitein Spok, er zijn veel oude schepen die samengesteld waren uit staal en ijzer. In dat bestek van de Jolles staan "Duimse maten". Zijn dat Nederlandse maten of werd ijzer in inches gemeten? Platen van 5/16" zijn in de eerste maat net beneden de 8 mm en in de tweede (Engelse) net boven de 8 mm.
Groet K.T.

Kapitein Spok
Berichten: 1221
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok » 09 jul 2018 17.20 17:50

Kees, je zal het niet waarschijnlijk niet doen, maar zelfs als je me doodslaat zou ik het niet weten.
Het schip is gebouwd bij de ASM in Arnhem maar die is al lang ter ziele.
Het archief van die werf is naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam en het Maritiem museum in Rotterdam gegaan.
Het originele bestek rust in Amsterdam
Het kopie waar ik een blad van heb bijgevoegd heb ik van de conservator van dat museum gekregen.

Door de buitenissige papiermaat waarop het bestek is geschreven is het lastig te scannen of te kopieren .
Ik heb de zes pagina's wel gescand, maar iedere pagina beslaat nu op 2 PDF bestanden.

Wanneer jij of iemand anders daar interesse in heeft: als ik een PB-tje met mailadres krijg, dan mag je het hebben.

groet Theo
Laatst gewijzigd door Kapitein Spok op 09 jul 2018 17.20 21:23, 1 keer totaal gewijzigd.



Plaats reactie