Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Soulfly
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018 17.20 18:16

Re: Wie weet?

Bericht door Soulfly » 04 jul 2018 17.20 21:10

pieter53 schreef:
27 jun 2018 17.20 17:38
De werking is o.a. beschreven in het boek oliemotoren van Noorlander.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, maar als er zaken ernstig versleten zijn wordt het een ander verhaal.

brevo keerkoppeling a151mage2 Kopie.jpg
Bron: Oliemotoren, G Noorlander 5de druk Uitgeverij Born Assen.

Er zit een stelmechanisme (dat ding tussen de schuifbus en de koppelingsplaten)(Links van de letter A) voor de koppelingshefboompjes f
en er zit een stelmechanisme voor het klemmen van de remband.
Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Verder is er meestal een voorziening waarmee de klemband precies concentrisch met het huis van de omkeerbeweging gesteld kan worden.
Pieter dank voor de tip, heb een exemplaar van het boek binnen.
Dit geeft je echt een goede uitleg van de onderdelen en hun werking in de keerkoppeling, zeker als je geheel onbekend bent met dit soort open keerkoppelingen

Merik


pieter53
Berichten: 5897
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 05 jul 2018 17.20 08:02

Het is inderdaad een goed lesboek, waar ik heel veel plezier aan beleefd heb.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Keijzer
Berichten: 7368
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer » 05 jul 2018 17.20 09:11

Ik heb hem ook nog altijd en het blijft een leerzaam boek.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

DPLA
Berichten: 787
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door DPLA » 08 jul 2018 17.20 18:55

Kapitein Spok schreef:
08 jul 2018 17.20 17:51
pieter53 schreef:
08 jul 2018 17.20 13:11
Hoeveel zou er van het oude schip nog over zijn?
Kees Touw schreef:
08 jul 2018 17.20 14:13
Stukje van de boeiing achter en een paar klinknagels.
Opnieuw onder zeil brengen zit er niet in denk ik.
Groet K.T.
Dat kon nog wel eens meevallen.
Toen de Jolles uit 1891 werd omgebouwd tot Admiraal van Kinsbergen was het schip 110 jaar oud en had zijn originele vlak nog.
Het casco was niet van ijzer maar van en hele zachte soort staal.
Het vlak is in Den Helder volledig gestraald en daarna bleek er iets van maar liefst 2 (TWEE) vierkante meter te dun.

Dus het zou me niets verbazen als er onder de Zwartemeer nog een vlak van z'n jeugd ligt.
Hallo Theo,

Even een kleine correctie :
Volgens mij is/was de Jolles gebouwd van ijzer.


IJzer heeft een hoger koolstofgehalte dan staal.
Het ouderwetse ijzer bevat een koolstofgehalte van 3 tot 4.5 %
Het ouderwetse ijzer was zachter, maar voor die tijd niet slecht en best roestbestendig, zeker voor de vlakken van schepen.
Daar in tegen waren de kimmen wel veel gevoeliger voor roest dan de stalen kimmen (zeg maar tussen water wind)
Overigens was ijzer goed te lassen aan het (nieuwe) staal.
Vanaf 1930/1935 werden de schepen allemaal van staal gebouwd.

Staal heeft een koolstof gehalte van 0,1 tot 1,7 %
Hierdoor is staal sterker dan ijzer.

Staal is ijzer met een toevoeging van 0,1 tot 1,7 procent koolstof. Het is daardoor een legering tussen IJzer (Fe) en koolstof (C).
Staal kan ook andere elementen bevatten maar het hoofdbestandsdeel blijft ijzer.
Soms worden er ook andere elementen aan staal toegevoegd, om de kwaliteit van het staal te verbeteren.

De reden waarom soms andere elementen worden toe gevoegd heeft te maken met het toepassingsgebied van het materiaal. Doormiddel van legeringen kan de kwaliteit van staal worden beïnvloed. Ook thermische behandelingen kunnen er voor zorgen dat de eigenschappen van staal worden beïnvloed. Doormiddel van thermisch ‘harden’ kan de slijtvastheid en daarmee de hardheid van een legering worden verbeterd. Dit is een proces waarbij staal (of ander metaal of legering) eerst wordt verhit en vervolgens wordt afgekoeld (temperen). Doormiddel van deze behandelingen kunnen de mechanische eigenschappen van staal worden aangepast aan de eisen die aan het product, dat er mee vervaardigd moet worden, zijn gesteld. De eigenschappen die staal heeft zijn goed op het gebied van sterkte, taaiheid en smeedbaarheid.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Binnenvaarder
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder » 08 jul 2018 17.20 20:11

Ik heb deze foto een aantal jaren geleden gedownload, wie weet waar dit is? Ik zelf dacht A'dam.
mvg
Geert
Bijlagen
Ns6514.jpg
Ns6514.jpg (325.54 KiB) 231 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

teunis
Berichten: 132
Lid geworden op: 27 mar 2007 17.20 17:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis » 08 jul 2018 17.20 20:16

Dat is in de vlothaven Amsterdam aan de andere kant zie je de silo’s en kraan van de Igma.
Teun van der Plas
http://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding

pieter53
Berichten: 5897
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door pieter53 » 08 jul 2018 17.20 20:48

Dat men in staal ging bouwen ligt vroeger; zo rond 1870 al (als ik goed geïnformeerd ben).
Men stopte rond 1902 met de productie van puddelijzer.

Ons schip was van staal en stamde uit 1898.
Het had alleen flink last van putroest omdat dat 'eerste' staal niet erg homogeen van samenstelling was.
Na 100 jaar was het vlak gemiddeld dik genoeg. De putten werden dun,
maar de zwakke plekken werden gevormd door de afgesleten landen op het vlak...

PDF over staal
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

PeterSchoeber
Berichten: 43
Lid geworden op: 25 jan 2016 17.20 21:08

Re: Wie weet?

Bericht door PeterSchoeber » 08 jul 2018 17.20 21:46

Of het de Vlothaven is weet ik niet maar ik weet welhaast zeker dat het bij Rotim is waar in het verleden vaak steenslag werd geladen voor baanonderhoud. Achter de locomotief zien wij zogenaamde Fas'n die de schone ballast over de zijkant kunnen kiepen. Is een mooi gezicht om de schone ballast in korte tijd eruit te zien komen. Wel een stofmasker op want het stuift als een gek.

DPLA
Berichten: 787
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Kraan- en werkschepen

Bericht door DPLA » 08 jul 2018 17.20 21:46

pieter53 schreef:
08 jul 2018 17.20 20:48
Dat men in staal ging bouwen ligt vroeger; zo rond 1870 al (als ik goed geïnformeerd ben).
Men stopte rond 1902 met de productie van puddelijzer.

Ons schip was van staal en stamde uit 1898.
Het had alleen flink last van putroest omdat dat 'eerste' staal niet erg homogeen van samenstelling was.
Na 100 jaar was het vlak gemiddeld dik genoeg. De putten werden dun,
maar de zwakke plekken werden gevormd door de afgesleten landen op het vlak...

PDF over staal
Hallo Pieter,

Het eerste staal was niet zo goed van kwaliteit, zoals jij al beschrijft.
Het staal vanaf 1930/1935 was al van betere kwaliteit.
Interessant stuk over staal in de PDF over staal, dit PDF kende nog niet, bedankt hiervoor.
Dit PDF ga ik bewaren.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Binnenvaarder
Berichten: 1050
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder » 08 jul 2018 17.20 22:19

Heren,
Bedankt voor het antwoordt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)



Plaats reactie