Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Soulfly
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018 17.20 18:16

Re: Wie weet?

Bericht door Soulfly » 27 jun 2018 17.20 16:44

Dank voor de info zo ver!

De Maas B.v kan / wil niet echt wat voor me doen en blijft on duidelijk of ze de voortzetting van v/h V&B Motorenfabriek "De Maas" zijn.

Zijn er nog schepen waar zo'n keerkoppeling in staat of is dit ergens te vinden?
Is er een algemene beschrijving bijv in scheepvaart school lesboeken uit het begin /1e helft van de vorige eeuw over dit soort keerkoppeling, hoe ea afgesteld moet worden en wat de onderdelen doen?

Merik


pieter53
Berichten: 5887
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 27 jun 2018 17.20 17:38

De werking is o.a. beschreven in het boek oliemotoren van Noorlander.
Verder is het allemaal niet zo moeilijk, maar als er zaken ernstig versleten zijn wordt het een ander verhaal.
brevo keerkoppeling a151mage2 Kopie.jpg
brevo keerkoppeling a151mage2 Kopie.jpg (207.77 KiB) 524 keer bekeken
Bron: Oliemotoren, G Noorlander 5de druk Uitgeverij Born Assen.

Er zit een stelmechanisme (dat ding tussen de schuifbus en de koppelingsplaten)(Links van de letter A) voor de koppelingshefboompjes f
en er zit een stelmechanisme voor het klemmen van de remband.
Die twee moeten goed op elkaar afgestemd zijn.
Verder is er meestal een voorziening waarmee de klemband precies concentrisch met het huis van de omkeerbeweging gesteld kan worden.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Gert Schouwstra
Berichten: 3557
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 27 jun 2018 17.20 23:05

Vereniging LVBHB heeft een behoorlijk aantal handleidingen van de Brevo keerkoppeling in het archief. Als het je gaat om de principes van werking en afstelling, kun je daar wel verder komen denk ik. Onderdelen zijn er denk ik niet meer en die zul je met de hand moeten maken.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

Tim76
Berichten: 1661
Lid geworden op: 01 mei 2008 17.20 22:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 » 28 jun 2018 17.20 16:32

Nu we hier toch met keerkoppelingen bezig zijn, de volgende vraag... :roll:

Achter de motor in mijn opduwer ligt een ZF BW 6 M 30. Hoewel het beestje het lang heeft uitgehouden, varend uit Amsterdam opgehaald, daarna nog heel veel mee getoerd, en na proefdraaien op het droge waarbij alles correct werkte, was het eenmaal weer te water 'bal'. Wel in z'n vooruit willen, maar alleen met veel geweld via neutraal naar achteruit (die zitten héél kort bij elkaar, heel kleine schakelgang) en toen zat het vast... Niet meer uit z'n werk te krijgen. Met een hamer in z'n neutraal gekregen, maar daarna wel stilstaand schakelen, maar zodra er stuwdruk op komt zit hij vast.

Is hier iemand, of weet iemand (een bedrijf) die met zo'n oudje nog raad weet? Ik ben er vanmiddag mee bij Van Stigt geweest, maar ik hoefde 'm niet eens uit de auto te halen: te oud, geen onderdelen meer van te krijgen. Een nieuwe willen ze me wel verkopen natuurlijk :wink: :lol: maar dan moet er wel het een en ander aangepast en ruim 1200 Euro bruto 'heb ik niet even liggen'. En ik krijg dat natuurlijk nooit bij mijn penningmeester erdoor... :wink:

En wat zou het probleem kunnen zijn? Hij heeft bijna 8 jaar stilgestaan, en ik heb er nooit aan gedacht om, zoals in de boekjes staat, de koppeling gedurende die tijd geheel te vullen met olie tegen condens. Gecorrodeerd?

...help... :oops:

Groeten van Tim
Homo Sapiens Non Urinat In Ventum

pieter53
Berichten: 5887
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 28 jun 2018 17.20 16:38

Bakker in IJlst; je weet wel die van de poldermolentjes :-)

http://www.bakker-ijlst.nl/shop/zf_bw_6_en_7

maar ik verwacht dat dat ook een flinke duit gaat kosten.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

ossebaar.j
Berichten: 583
Lid geworden op: 02 jan 2007 17.20 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j » 28 jun 2018 17.20 16:56

Ik denk dat je er goed aan doet om de keerkoppeling te demonteren ,en dan op een werkbank de gehele koppeling te demonteren en schoonmaken . Als de remvoering of de ferodoplaten lang vast hebben gezeten dan gaan ze kleven , en zullen hun werk niet meer doen . Als je de gehele koppeling in kleine parten demonteert en documenteerd , dan kun je de ferrodo platen misschien bij een remvoerings specialist laten vervangen . Ga dan met een complete schijf bij de specialist langs , voor expertice .
Als er bouten of moeren niet los gaan ,deze een aantal malen/weken met kruipolie behandelen , en alles met beleid en voorzichtigheid . Pas ook op dat je waarschijnlijk gereedschap met een afwijkende maatvoering moet gebruiken ,( engelse duimen/witword draad /of amerikaans . )

Tim76
Berichten: 1661
Lid geworden op: 01 mei 2008 17.20 22:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 » 28 jun 2018 17.20 17:05

Je mag hopen dat de reverse-chain nog heel is. Die alleen is al een halve nieuwe koppeling... :cry: :cry: Maar de boot ging gewoon achteruit, als 'ie gebroken zou zijn dan was dat niet het geval. En de olie aan de peilstok is schoon, geen troebele soep of roestige deeltjes. Dat geeft de burger weer moed :wink:

Ik vrees dat zelf uit elkaar halen de enige optie is die overblijft. Ik heb er een beetje schrik van, want ik zoiets nog nooit gedaan (dus ik denk dat ik het wel kan, zei Pipi Langkous er nog achteraan) maar ooit moet er een eerste keer zijn. Volgende week woensdag ben ik een dagje vrij, eens zien of onze motormuis op de museumwerf dan tijd heeft om mij daarbij te helpen... 8)

Groeten van Tim
Homo Sapiens Non Urinat In Ventum

Gert Schouwstra
Berichten: 3557
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 28 jun 2018 17.20 17:59

Tim, HIER staat een fotoserie van het uit elkaar halen.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

klipper
Berichten: 1014
Lid geworden op: 03 jan 2010 17.20 18:10

Re: Wie weet?

Bericht door klipper » 28 jun 2018 17.20 22:12

Hier, nog een tip voor mensen die met een oude mechaniesche koppeling varen, jaren geleden met een oude koppeling gevaren. De oude koppeling lekte nogal, ik kreeg echter de gouden tip ,om bij het kardan vet ongeveer 2 busjes groene zeep te doen. Het mensel warm maken en koppeling vullen. Resultaat lekkage stop en geen slippende remband meer. Jaren intensief mee gevaren,een platte portemonaie maakt vindingrijk.!!. Gr

Gert Schouwstra
Berichten: 3557
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 29 jun 2018 17.20 08:43

Sorry Tim, ik zie dat mijn link naar de fotoserie niet goed werkt. De ZF BW 6 is heel veel geleverd in combinatie met de oudere types Bukh DV10 en DV20, maar ook wel achter Ford Watermota bezinemotoren.
Later is dit type opgevolgd door de ZF BW7. Daarvan is HIER het onderdelenboek te zien, met de schetsen. Ze lijken wel op elkaar. En Bakker kent inderdaad deze koppeling en heeft nog veel onderdelen.
En nu ik even doorzoek, herinner ik mij dat de complete handleiding van de koppeling natuurlijk in het work shop manual van Bukh moet staan. Dat is een groot bestand 60 Mb. Het is al weer ruim 30 jaar geleden dat ik in dit soort motortjes sleutelde. (iiiieks, ik wordt ook oud) Als je even doorzoekt vind je misschien ook nog wel een Nederlandse handleiding.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.



Plaats reactie