Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Tja, die G.J. Arends schrijft in zijn boek (link) duidelijk dat de sluis waaierdeuren gehad heeft. Maar noch Delpher kranten en tijdschriften, noch Google internet- of booksearch levert een bevestiging en dat terwijl de Andelse sluis of de Asperse sluis in boeken en advertenties, aanbestedingen wel genoemd wordt.
Het blijft voor mij dus een beetje een raadsel...
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Touw »

img359.jpg
img359.jpg (41.07 KiB) 1213 keer bekeken
Eerst de tekst uit het boek van Arends. Dat heb ik hier thuis.
Arends haalt zijn kennis uit een boek uit 1845. Noot 192.
Het boek heet: "Handleiding tot de kennis der waterbouwkunde" van D.J. Storm Buysing.
Op pag. 191 bij § 380 staat het volgende
Schermafbeelding 2018-04-14 om 10.56.55.png
Schermafbeelding 2018-04-14 om 10.56.55.png (76.46 KiB) 1213 keer bekeken
het gaat verder op pag. 192
Schermafbeelding 2018-04-14 om 10.51.21.png
Schermafbeelding 2018-04-14 om 10.51.21.png (242.24 KiB) 1213 keer bekeken
Dit laatste boek is te vinden op Google Books.
Groet K.T.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Laat ik beginne met te zeggen dat ik dit een mateloos interessante discussie/puzzel vind en in ieder geval dank aan ieder die er en steekhoudende bijdrage aan heeft geleverd.

Pieter heeft namelijk volkomen gelijk dat in het middenhoofd van de getoonde sluis geen waaierdeuren zitten.
En Kees weerlegd dat dan weer met steekhoudende argumenten. Immers de tekst van Storm Buyzing uit 1845 is te gedetailleerd om als pertinent en duidelijk onjuist af te doen. En al helemaal op basis van foto's van bijna een halve eeuw later.

Maar zolang het verlossende woord niet is gesproken en de enige waarheid boven ( het schut-)water is mag ik, bij gebrek aan feitelijke kennis, mijn fantasie de vrije loop laten.

Wanneer ik de stukken en de argumenten lees, en ik bekijk de foto's dan houd ik er rekening mee dat de Wilhelminasluis oorspronkelijk met waaierdeuren is uitgerust, maar dat deze later verwijderd zijn. Waaierdeuren zijn altijd kostbaar geweest in het onderhoud, en het feit dat men in 1885 een sluis bouwde zonder waaierdeuren betekent dat ze op deze plaatst overbodig waren of geworden zijn.

Wanneer ik de grote foto bekijk en ik stel me voor dat het middenhoofd waaierdeuren heeft gehad, dan valt me wel op dat de sluismuur op een "deurkas afstand" van het midden hoofd, een voor mij op die plek niet noodzakelijke verhoging laat zien. Ik houd er rekening mee dat men uit reparatiekosten besparend oogpunt, en het gemakkelijker passeren van deze sluis door "gladdere" muren, op zeker moment het middenhoofd ingrijpend heeft gerenoveerd, de waaierdeuren en bijbehorende kassen heeft verwijder, en de muren in stijl heeft doorgetrokken.

Voorlopig is dit mijn verklaring voor dit "Raadsel van Vianen"
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

word met dat spul van de waaierdeuren niet bedoeld de oude afvoer van de IJssel die weer tussen de oude sluis en klaphek zat ??
omdat je bij Gouda ook een waaiersluis hebt .
dus de vreeswikse kant ,maar bij Vianen ??
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt Kees.
Je komt met het missende bewijs.
Ik was weer eens vergeten de andere schrijfwijzes van "waaijer" in Google Books en Delpher uit te proberen.
In 1845 waren er dus waaierdeuren. Ik ben benieuwd wanneer deze verwijderd zijn.
Helaas moet ik mijn computer opnieuw inrichten, dus heb ik voorlopig weinig tijd.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Die tip van Kees is goud waard. Ik vond zomaar deze drie teksten:

Memorie van Jan Blanken
Toen ten jare 1824, de hoogwijze zorgvuldigheid des Konings, hier in heeft doen voorzien, niet alleen ten gunste der onderhavige waterontlasting; maar voor grootere algemeene belangen, zoo als die der scheepvaart; en nog meer, voor de hier hoogst onontbeerlijke natuurkundige en Militaire verdediging, van de gewesten Holland en Utrecht, door het doen opruimen der hiervoren gemelde beletselen des Zederik- boezems, en tevens het diep doen uitgraven, zoo van deszelfs verdroogden bodem, als der verlenging tot aan de rivier de Lek, van het thans bestaande Zederik-kanaal. Te welken einde, ook hier ter stede aan de oostzijde van Vianen, eene ruime diepe schutsluis met waaijerdeuren in den hoogen rivierdijk is gebouwd, met de regtstrekkende uitvaart tegen over de ten jare 1817 te Vreeswijk gestichte hulp-schutsluis, mede met waaijerdearen ingerigt, welke aldaar gedurende na 17 achtereenvolgende jaren als hulpsluis voor de scheepvaart en het bij drooge zomersaizoenen doorlaten van versche rivierwateren uit de Lek naar Amstelland en de hoofdstad tot volkomen genoegen heeft gewerkt (*).

Theoretisch en praktisch bouwkundig handboek. Door W.C. Brade, 1844.
In en omtrent den Zuíderlekdijk bij Vianen is eene schutsluis met 3 waterkeeringen , bestaande de eerste in een paar hooge vloeddeuren , hoog 6,96 ellen + A. P.; tusschen deze en de waaijerdeuren , dienende tot tweede waterkeering , bevindt zich eene schutkamer, lang 56 ellen; achter deze waaijerdeuren bevindt zich eene schutkolk , lang 94 ellen in den bodem, breed 28 ellen , welke door eene lage of achtersluis met een paar vloeddeuren, tot derde waterkeering dienende, wordt gevormd. Deze sluizen zijn in den dag wijd 8,16 ellen, en diep op den voorslagbalk 0,927 el -— A. P. , en op den tweeden en derden slagbalk 2,347 ellen — A. P. Tot steuning ‚der hooge vloeddeuren wordt, bij eenen hoogen waterstand op de Lek, achter de ‚genoemde deuren een drijvend puntstuk gelegd, hetwelk in daartoe gemaakte kassen in de regtstandsmuren tegen de deuren opgerigt en getempeld wordt.

Notulen Staten van Zuid-Holland van 7 juli 1846:
De kanalen en sluizen zijn in goeden staat. Aan de sluizen van het Zederikkanaal zijn groote verbeteringen aangebragt, voor aan die bij Vianen, waar de defecte waaijerderuren door puntdeuren zijn vervangen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

FB_IMG_1486676005417.jpg
FB_IMG_1486676005417.jpg (213.55 KiB) 1664 keer bekeken
FB_IMG_1486675963870.jpg
FB_IMG_1486675963870.jpg (146.74 KiB) 1664 keer bekeken
Twee plaatjes van mijn woonplaats van voor en na de demping. Niet heel duidelijk maar het laat goed zien waar je wat moet zoeken.

Het lijkt er overigens op dat de gemeente en projectontwikkelaar niet erg happig zijn op onderzoek. Helaas. Het kost meer en werkt vetragend, men weet wat er zit en waar en 'in situ' bewaren is het beste, vindt men... :(

Groeten van Tim
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Gert Schouwstra schreef:
Notulen Staten van Zuid-Holland van 7 juli 1846:
De kanalen en sluizen zijn in goeden staat. Aan de sluizen van het Zederikkanaal zijn groote verbeteringen aangebragt, voor aan die bij Vianen, waar de defecte waaijerderuren door puntdeuren zijn vervangen.


Gert complimenten voor je speurwerk!
Eerder schreef ik:
Ik houd er rekening mee dat men uit reparatiekosten besparend oogpunt, en het gemakkelijker passeren van deze sluis door "gladdere" muren, op zeker moment het middenhoofd ingrijpend heeft gerenoveerd, de waaierdeuren en bijbehorende kassen heeft verwijder, en de muren in stijl heeft doorgetrokken.
Dankzij jouw inspanning blijkt mijn "rekening" te kloppen.
De waaijerdeuren zijn dus verwijderd ver voordat de sluis buiten gebruik is gesteld.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Zo komen we er toch weer met zijn allen (en vooral door Kees en Gert) weer uit.
Ik dank de heren van harte!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

De kleine Willemssluis in Amsterdam schijnt ook waaierdeuren gehad te hebben.
Misschien weet iemand ook dat terug te vinden....
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Plaats reactie