Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
ultramarin

Re: Wie weet?

Bericht door ultramarin » 21 mar 2018 17.20 10:56

Goede middag,
voor een verhaal over de binnenvaart had ik graag geweten hoe een tewaterlating/scheepsdoop van een nieuwbouw in de tijd tussen de jaren 1940 - 1970 in detail afloopt - b.v. vorbereiding van de tewaterlating, ontvangst van gasten, vorbereiding van de doop, samenkomst van de arbeiders, toespraken, overdracht (?) etc. (Misschien staat het ook in een boek beschreven. Ik vind alleen iets over zeeschepen en grote gebeurtenissen.)
Alvast bedankt
ultramarin

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 21 mar 2018 17.20 12:10

proefvaart Drechtstad Schouwstra kopie.jpg
proefvaart Drechtstad Schouwstra kopie.jpg (160.39 KiB) 612 keer bekeken
Ik kan je het verhaal van het schip van mijn vader vertellen. (Drechtstad - scheepswerf Harlingen, 1961) Het staat ook helemaal opgetekend in het boek: Te berg te dal, wij voeren overal" van Harry de Groot, op blz 57-60. Het schip werd in 3 maanden gebouwd. 1 maand voor vlak en kimmen, 1 mand voor de rest van het caso, tweterlating en 1 maand afbouw in het water. Bij de tewaterlating was geen plechtigheid, alleen een borrel na afloop. De proefvaart was de echte feestelijke gelegenheid waarbij iedereen werd uitgenodigd en de overdracht werd getekend. Maar soms was er ook helemaal niets, dat lag aan de zuinigheid van de opdrachtgever.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 21 mar 2018 17.20 16:09

De tewaterlating van mbs Almere in beeld.
Ik heb trouwens een heel verslag van ms Randwijk gekregen, inclusief het testen in de sleeptank en de bouw, maar geen woord over de tewaterlating :-(
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

k-k

Bericht door k-k » 21 mar 2018 17.20 19:24

http://www.ald-makkum.nl/amelsdetail.php?id_main=66
Een aantal plaatjes van de tewaterlating van de Stavo voor A de Groot te Stavoren. Herken diverse personen van fam. de Groot.
Is er in de buurt van je woonplaats geen werf waar je zo'n gebeurtenis eens kunt bijwonen? Gaat vandaag de dag misschien wat anders dan in de vorige eeuw. Maar sommige dingen zijn niet (echt) veranderd. Er wordt in overleg met de beheerder van de vaarweg een datum en tijd gepland. Gasten uitgenodigd o.a opdrachtgever en leveranciers. Het schip wordt op smeer gezet om op het geplande moment te water te glijden. Op het laatste moment (meestal net na de doop) slaat men de laatste schakel los en glijdt het schip te water. Na de tewaterlating wordt er met de gasten iets gedronken en/of gegeten. Het werfpersoneel kreeg vaak een borrel van de kapitein/eigenaar. Hieronder een link naar wat filmpjes met tewaterlatingen en proefvaarten. Gr. Klaas.
https://scheepswerfvoorwaarts.wordpress.com/films/

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 21 mar 2018 17.20 19:55

In "De Bouwgeschiedenis van de botter" door Peter Dorleijn worden er ook niet veel woorden aan vuil gemaakt.
Er moest natuurlijk wat werk verzet worden voordat het ding het water in kan glijden, maar 'genodigden' en 'toespraken' schijnen er niet aan te pas te komen. De opdrachtgever en een glaasje sterke drank waren vaak wel aanwezig.

De overdracht was meestal veel belangrijker dan de tewaterlating.

Na de gedeeltelijke afbouw volgde meestal een technische proefvaart.
Daarna werd het schip afgebouwd, geschilderd en gepavoiseerd en kwamen de gasten aan boord.
Tijdens of na de officiële proefvaart volgde de overdracht.
Na afloop ging men op de foto en naar de receptie.
foto archief m bernhard.jpg
foto archief m bernhard.jpg (119.22 KiB) 507 keer bekeken
Rechts van het midden met gevulde aktetas de nieuwe eigenaar.
Schuin achter hem mogelijk de werfeigenaar N.A. Bernhard jr.

ultramarin

Bericht door ultramarin » 21 mar 2018 17.20 20:50

Hallo,
bedankt voor de reacties. Een paar aanmerkingen wat mijn verhaal betreft:
Het gaat over de geschiedenis van een schip als een vehikel door en uitkijk over de tijd. Vandaar dat het belangrijk is dichter bij de echte tijd van een gebeurtenis te komen. Zoals nu geen menie noch oude olie word genomen voor het conserveren zijn het vaak de kleinigheden waaraan grotere veranderingen kunnen worden afgelezen en die bovendien tot de 'geur' van de tijd bijdragen. Ik zal wel - zoals aanbevolen - langs een werf met een zekere traditie gaan (zoals Ebert in N'steinach); dat neemt niet weg dat er door mensen misschien nog meer interessants naar boven kan worden gebracht.
tot gauw!
UM

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 12 apr 2018 17.20 20:44

Binnenvaart schreef:
12 apr 2018 17.20 17:30
Actueel nieuws:
"Vianen, laat de waaiersluis nog één keer zien"
Ik krijg de indruk dat er helemaal geen sluis met waaierdeuren bij Vianen geweest is.....
Wie weet meer?

Kees Touw

Bericht door Kees Touw » 13 apr 2018 17.20 08:23

De door Jan Blanken gebouwde gekoppelde sluis in Vianen had in het middenhoofd waaierdeuren.
Zie 'Sluizen en stuwen' van G.J.Arends op pag 37.
Groet K.T.

Ronny Vink

Verwisseling

Bericht door Ronny Vink » 13 apr 2018 17.20 09:02

Annelies Elbrink en Edo Brasz zijn de nieuwe schippers van paviljoensaak de Verwisseling. Ze zijn bezig met historisch onderzoek en restauratie en al een heel eind op weg. Zijn er schippers die kennis hebben over of herinneringen aan dit schip? Of een foto?
Gegevens: de Verwisseling is gebouwd in 1898 op scheepswerf Van Duijvendijk in Krimpen aan de IJssel. Eerste eigenaar/schipper was Dirk de Jong uit Gouderak. Het schip heette aanvankelijk Twee Gebroeders. In 1933 was volgens de meetbrief Ary Huisman uit Ouderkerk aan de Amstel eigenaar. Van de volgende eigenaars hebben wij achterhaald: Kees van Zon (in 1976 eigenaar geworden), Jeanne Madelaine van der Meulen (1984), Sanne van Sonsbeek (1989), Dennis Tol (2002). De laatste vier eigenaars hebben voor zover we konden achterhalen chartertochten gemaakt met het schip.
Brandmerk van de Verwisseling is 6703 ROTT 1944. Alle informatie en herinneringen zijn welkom.

pieter53
Contacteer:

Bericht door pieter53 » 13 apr 2018 17.20 09:48

Helaas heb ik G.J, Arends niet.
Op GaHetNa staat deze foto van het middenhoofd en daar zie ik geen waaierkas. (Maar misschien is het bijschrift fout.....)

Plaats reactie