Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Er hebben inderdaad brugkranen gestaan, maar ik weet niet van wanneer tot wanneer.
Mogelijk alleen voor de oorlog?
Ook lag er in latere jaren het Julianadok (dacht ik) in het IJ.
Dat was (dacht ik) pas in de jaren 60 (staat elders op het forum).
De andere dokken lagen in insteekhavens dus min of meer dwars op ons beeld.
Nogmaals het kan de Sumatrakade zijn, maar het gevoel van herkenning ontbreekt :-(
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

nou als je goed zou kijken ,kijk je tegen het einde van de adm. aan en wat verder, je mist dan het Cs .die verborgen achter het schip lag kijk maar eens op de plattegrond van de havens .uit die tijd .
waar dat schip ligt is vele jaren de overslag geweest van de firma bruinesse uit Zaandam die de koffie en cacao bonen naar de zaan voer.
nu zit er geloof ik een Albert hein en wat andere zaken in.
op dat plaatje van de beeldbank bedoel ik de eerste lengte vanaf de verbindings dam
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Het is in ieder geval Amsterdam.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Binnenvaarder schreef: 31 mei 2017 13:28 Deze foto heb ik een keer gedownload, nu alleen nog de vraag, waar is het. A'dam?
Afbeelding
mvg
Geert
kajoe schreef:nou als je goed zou kijken ,kijk je tegen het einde van de adm. aan en wat verder, je mist dan het Cs .die verborgen achter het schip lag kijk maar eens op de plattegrond van de havens .uit die tijd .
waar dat schip ligt is vele jaren de overslag geweest van de firma bruinesse uit Zaandam die de koffie en cacao bonen naar de zaan voer.
nu zit er geloof ik een Albert hein en wat andere zaken in.
op dat plaatje van de beeldbank bedoel ik de eerste lengte vanaf de verbindings dam
Ik heb een paar jaar met ons schip op de OH-kade gebivakeerd, tot ik te veel hoofdpijn van het uitgassen van de cacaobonen kreeg.
Dat was trouwens bij pakhuis de Zwijger.
De plattegrond van de kades is sinds de aanleg van de Java en Sumatra boel niet meer verandert.
Als je langs de OH-kade kijkt kijk je over het IJ en langs het Centraal. (zwart) De IJhaven versmalt zich bij het IJ.
Vanaf de Sumatrakade kijk je tegen de ADM (X) Zie rode lijn. Dat lijkt me meer in overeenstemming met de plaat hierboven.
kaart.jpg
kaart.jpg (124.1 KiB) 1654 keer bekeken
Ook kan ik tussen de foto's van de OH-kade in de beeldbank geen loodsen vinden die lijken op wat we bij 'Binnenvaarder' zien.
Als het Amsterdam is dan hou ik het op de Sumatrakade
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

wat ik bedoelde is de lijn van dat winkelcentrum over de hoek javakade -Sumatra kade en dan kijk ja over de en langs de voormalige ADM werf
mogelijk zi je nog iets van het Wilhelmina dok.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

De loodsen op de OH kade hadden de lichtkappen dwars op het gebouw staan en niet één lange in de lengterichting!
Bovendien kijk je bijna 100% gestrekt langs de kade en niet schuinweg over het water.
De OH-kade hou ik vooralsnog dus voor onmogelijk.

Het grote dok dat buitenop lag was Dok 5.
Het is daar in 1979 gekomen.
Zie: viewtopic.php?p=327268#p327268
Dok 4 heeft daar echter ook nog gelegen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

ik heb het over nog eerdere tijden dat ik door de havens van Amsterdam voer op bunkerbootjes ,vanaf 1954 tot 1988 zwierf ik daar veel rond ,in die tijden her grote dok heb ik mij vergist dat was het prins hendrik dok ,daar achter lagen nog 3 of 4 kleinere dokken bijna haaks daar op richting cs station ,ik heb ergens nog een foto waar ze vrijwel allemaal op staan uit de jaren 54-60
wel is het dat jou lijn precies de ligplaats van het hendrikdok kruist, dus wellicht heb je gelijk maar ik kan mij de lage loodsen niet herinneren op de Sumatra kade, daar lagen meestal de passagiers schepen ,zoals oranje en dergelijke met vrij hoge loodsen 2 verdiepingen .dacht ik.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Op DEZE SITE vindt je van alles over de ADM inclusief deze fraaie opname uit de jaren 70.

Afbeelding
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

ik heb de vraag gekregen ,of iemand nog iets weet over een bedrijfs /reclame film over de rederij botelcruises /rederij zwaag .rijn cruises toentertijd
en bv de harderwijker boot.
wanneer gemaakt wist men niet meer ,maar misschien zijn er hier mensen die nog wat weten .
groet wout.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Afgelopen week het blad van de VB gekregen. Op blz 19 staat een foto van de Vulcaan 52, ben nieuwsgierig in welke haven zij ligt.
Met vriendelijke groeten,
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Plaats reactie