Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
winschoter 2

Re: Wie weet?,

Bericht door winschoter 2 » 01 jun 2018 17.20 17:43

Forum leden bedankt voor de uitleg,koelkast met petroleum brander.
ik had er wel eens van gehoord maar meer ook niet, dus dat was niet zo een groot succes zo ik vernomen heb, maar warm bier was ook niet alles, dan maar een beetje petroleum lucht. bedankt voor de uitleg groeten Winschoter 2 Tinus

pieter53
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 01 jun 2018 17.20 17:45

petroleumkoelkasten werden ook in de tropen gebruikt.
Het principe is gelijk aan dat van de gaskoelkast.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kapitein Spok

Bericht door Kapitein Spok » 01 jun 2018 17.20 18:16

winschoter, ik kan je zeggen dat ik redelijk wat ervaring heb met een petroleum koelkast.

Mijn oom en tante gingen in 1960 aan de wal wonen en toen hebben mijn ouders hun Electrolux koelkast overgenomen.
Dat apparaat heeft tot 1976 feilloos gewerkt, maar je moest er wel heel zorgvuldig mee omgaan.

Opmerkingen als hiervoor van "bak naast de rails en glaasje kapot", "walmende stinkende schoorsteen", ja het kon allemaal heel gemakkelijk gebeuren, maar... het kon anders.

Eerst en vooral, je moest goede petroleum hebben.
De beste petroleum was van de Esso, de aller aller slechtste was van Shell.
Inderdaad was die bak zo'n vijf liter, kan iets meer geweest zijn, maar geen tien.
Gevuld met Esso petroleum brandde hij ongeveer een week probleemloos, dan was de bak leeg.
Wanneer je na het vullen (met Esso petroleum) even met een schuurpapiertje de brander schoonmaakte, netjes het ( inderdaad blauwe) glaasje om de brander zette en de bak goed onder de schoorsteen zette, dat wil zeggen, de pen aan de koelkast precies in gat op de bak laten vallen. Dan had je er echt geen omkijken naar tot de tank leeg was.
Wat wel en punt was. De kast moet redelijk horizontaal staan. Scheefliggen was meestal nog niet zo'n probleem maar wanneer je bijvoorbeeld met alleen het achterruim vol een nacht over moest liggen, dan moest er toch wel even een lat onder om hem wat te corrigeren.

Met Shell petroleum moest je elke dag de kool van de brander halen, anders ging hij walmen.
Met andere merken was het iets beter maar je redde het nooit om probleemloos een bak leeg te branden.

Dat hij in 1976 is opgedoekt had er alles mee te maken dat mijn ouders stopten met varen 220 volt walaansluiting kregen en graag een wat grotere koelkast wilden hebben. De petroleum koelkast was een tafelmodel dus niet zo erg groot.

De werking was, zoals Pieter al zegt exact hetzelfde als de latere koelkasten op gas. Deze waren wel duidelijk minder bewerkelijk.

Ik zal nog een googelen of ik ergens een plaatje kan vinden, maar voorlopig is dit wat ik over dit stukje (bijna) vergeten techniek kan melden.

navigatie

Bericht door navigatie » 01 jun 2018 17.20 18:44

Ik heb hem Sibir genoemd maar..... ik lees nu Elektrolux en het kwartje valt, ook bij ons was het een Electrolux :oops: . Later werd het gas en dat was Sibir.
Ik ben het ook wel met kapitein Spok eens. Maar bij ons zat de keuken ver naar achter, zeg maar boven de schroeven, werkte dit niet mee aan een goede werking.
grt Wim

Gert Schouwstra
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra » 02 jun 2018 17.20 07:43

Ook de gaskoelkasten van Sibir werkten beter als je er een lat onder legde. Als wij flink achterover lagen schoven we er altijd een lat van 18 mm onder.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

k-k

Bericht door k-k » 02 jun 2018 17.20 15:05

De gevoeligheid voor scheef liggen is door de jaren heen wel verbeterd. Mijn ouders hadden een oudere Sibir op gas en die was erg gevoelig voor scheefstand. Om te "resetten" moest hij een aantal uren uit. Quick reset kon ook door hem even op z'n kop te zetten. Moet je niet doen met een bijna volle literfles koffiemelk in de deur. Ben je nog niet snel klaar. Maar moeder klaagde niet en sopte het ding weer uit.
Het exemplaar dat wij in 1968 kochten was iets compacter en niet zo gevoelig. Als we vlot konden lossen en de stookolie een beetje aan wilde lopen hield deze het scheef liggen wel zo lang vol (+/- half uur). Kom erachter dat ik heel zwaar moet nadenken hoe en waar het ding in het keukentje stond. Deur ging in de langsscheepse richting open. Gr. Klaas

jan pont

Bericht door jan pont » 03 jun 2018 17.20 09:53

Die hadden we bij mijn ouers ook en inderdaad het regelen van de brander gaf wel eens problemen, hoor mijn ouders nog schelden op di k....l koelkast toen op een ochtend de hele keuken zwart was.en de bak met peterolie nam bijna meer ruimte in beslag danwat er aan etenswaren in kon.
varen is een manier van leven

Jos Telleman
Contacteer:

Bericht door Jos Telleman » 11 jun 2018 17.20 20:34

Hallo allemaal, Ik doe dit voor iemand op Facebook namelijk Casper Beumer die op zoek is naar iemand hierbij het verhaal.

Mijn ouders hadden vroeger een schipper als vriend. Hij heette Daan van Utrecht. Zijn schip heette De Zwerver. Hij kwam vaak in Zwijndrecht. Zijn er misschien leden die deze man gekend hebben? Ik kan mij als baby herinneren dat ik aan boord was op dat schip. Ik zag, en zie nog steeds die herinnering. Ik zie een klein rood jasje hangen aan een mooie super gladde wand.
Hopelijk is er iemand die hier meer van weet.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip

Allen

Bericht door Allen » 11 jun 2018 17.20 21:30

Mijn ouders hadden vroeger een schipper als vriend.
Mag ik vragen in welk tijdsbestek?
Grtn

Jos Telleman
Contacteer:

Bericht door Jos Telleman » 11 jun 2018 17.20 22:06

Zal het vragen.
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip

Plaats reactie