Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Arie
Berichten: 776
Lid geworden op: 01 jul 2005 17.20 19:33
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Wie weet?

Bericht door Arie » 31 mei 2018 17.20 19:03

k-k schreef:
31 mei 2018 17.20 11:48
Zit er toch nog een beetje over te peinzen. Helpen die flappen echt bij achteruitdraaien? Mij lijkt het dat de boven het water uitstekende schroef op achteruit lucht blijft happen.In mijn beleving dienen ze om vooruitslaand de tunnel sneller vol water te trekken, omdat er geen aanvoer meer is van "valse" lucht. En zodra de tunnel vol water zit heb je vol vermogen vooruit. Of klopt mijn redenering niet Bram? Jij bent een van de deskundigen op dit moment. Mijn ervaringen met een tunnel zijn al 46 jaar oud. Gr. Klaas.
Klaas, dit doet mij denken aan mijn tijd op de eerste Vlist (1975). De vlist had een schroef met een diameter van 160 centimeter, normaliter hadden we met ledig schip de achterpiek en de kofferdammen achter vol met ballast water en dan bereikten we een diepgang achter van 125 cm, dus de schroef toppen een 35 cm boven water, de tunnel was dan op vooruit snel vol , we hebben het ook eens voor de fun gedaan zonder ballast, dan hadden we een diepgang achter van 90 cm, de moer op de schroefas lag amper onder water en de zijkanten van de tunnel zaten nog net onder water, we moesten de roeren dwars onder de kont draaien en dan volaan vooruit draaien, het duurde een tijdje eer de tunnel vol water was, hetgeen zich kenmerkte door schudden van het achterschip en toerenverlies van de motor, dan het stuurrad loslaten zodat de roeren naar de midden liepen, de zeer scherpe Vlist liep dan als een haas, maar owee als je moest stoppen, dan was je als een luchtballon op het water, je kon niets meer, want een kopschroef, daar hadden we nog nooit van gehoord..

Gr. Arie
Hou de vaart er in.


teunis
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 17.20 17:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis » 31 mei 2018 17.20 19:43

Ooit heb ik bij de werf van brouwer een kempenaartje gezien die een stale scharnierende klep had gebouwd aan zn tunnel bij vooruit draaien ging klep open en bij achtruit zoog de tunnel m vacuum en het schijnt 40 jaar gewerkt te hebben?
Teun van der Plas
http://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding

Kapitein Spok
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok » 31 mei 2018 17.20 20:39

teunis schreef:
31 mei 2018 17.20 19:43
Ooit heb ik bij de werf van brouwer een kempenaartje gezien die een stale scharnierende klep had gebouwd aan zn tunnel bij vooruit draaien ging klep open en bij achtruit zoog de tunnel m vacuum en het schijnt 40 jaar gewerkt te hebben?
Teunis, dat is heel goed mogelijk. Je zag het regelmatig bij omgebouwde sleepspitsen met zo´n hele volle kont.
Bij vooruit draaien gaat de klep open en levert geen enkel weerstand. Maar bij achteruit draaien is het beslist wel effectief
Immers, achteruit slaan is niets anders dan het water in de tunnel verplaatsen naar richting voorschip. Wanneer dat verplaatste water wordt opgevuld door de lucht die met de zelfde snelheid in die tunnel wordt gezogen verplaatst de schroef vervolgens geen water maar lucht en heb je dus geen achteruit.
Die klep zorgt er voor dat er niet heel gemakkelijk lucht in de tunnel komt en zo ontstaat er bij achteruit draaien min of meer vacuüm in die tunnel.
Daardoor wordt in plaats van lucht water vanonder klep en de tunnelrand in de tunnel gezogen en dus heeft de schroef weer water om te verplaatsen, en daardoor wordt het schip achteruit getrokken.
Zeker wanneer het schip eenmaal wat achteruit door het water gaat stroomt het water `vanzelf`naar de schroef toe, en ook stijgt de waterspiegel vlak voor de kont waardoor de schroef nog meer water krijgt en dus nog meer rendement geeft.

De meeste tunnels lopen maar een paar decimeter door voorbij de schroef. Ik kan me herinneren dat een bepaald type Rhenus motorschepen een tunnel had die een heel eind voorbij de schroef doorliep en er uit zag als de rug van een walvis. De opening van die tunnel zat altijd onder water en die schepen hadden een geweldige achteruit.
Bij vooruit draaien was er natuurlijk wel enige weerstand maar omdat die tunnel zo lang was en maar heel geleidelijk naar beneden boog viel die weerstand wel mee. Deze constructie was ook alleen maar mogelijk omdat die schepen een hele overhangende kont hadden, die nog altijd veel verder doorliep dan deze tunnel.
Zou je dat bij de eerder genoemde spits hebben gedaan dan was het een spits van 40 meter of nog langer geworden. :(

teunis
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 17.20 17:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis » 01 jun 2018 17.20 03:11

Leuk om te weten ik heb zelf de Rhenus 132 zal volgende week in dok een foto maken of u deze bedoeld.
Teun van der Plas
http://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding

Kapitein Spok
Berichten: 1245
Lid geworden op: 11 apr 2012 17.20 21:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok » 01 jun 2018 17.20 08:09

teunis, echt leuk om te horen dat m'n gepalaver toch nog wordt gelezen.
maar 132? doe daar maar de helft af! :lol:
Misschien laat mijn herinnering me zwaar in de steek, maar ik zit eerder aan nummers vijftig of zestig te denken.

Wat wel zou kunnen dat de kennis die met die schepen is opgedaan in jouw tunnel is terug te vinden.
Ik ben benieuwd.

Jos Telleman
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 apr 2005 17.20 15:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jos Telleman » 01 jun 2018 17.20 11:49

Er zijn er zelfs 2 geweest zie hier de eerste die van Teunis van 1940 https://www.binnenvaart.eu/motorvrachts ... s-132.html en de 2e van 1955 https://www.binnenvaart.eu/motorvrachts ... s-132.html heb even op mijn scheepslijst gekeken die gaat door tot Rhenus 160 uit 1957, de rederij Fendel heeft totaal ± 538 schepen gehad. :roll:
Groeten Jos Telleman :D
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip

winschoter 2
Berichten: 5
Lid geworden op: 29 nov 2016 17.20 12:41

Re: Wie weet?

Bericht door winschoter 2 » 01 jun 2018 17.20 15:53

Hallo forum leden.

Ik kwam pas geleden met een oude schippers vrouw in gesprek, die vertelde dat zij vroeger wel modern waren , ze hadden een koelkast die werkte op een petroleum brander. Zijn er nog forum leden die daar ook nog mee gewerkt hebben en me daar uitleg over kunnen geven hoe het werkte.
In afwachting Tinus Bakker:met de vriendelijke groeten

Fluks
Berichten: 2227
Lid geworden op: 29 jan 2009 17.20 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks » 01 jun 2018 17.20 16:39

Ik heb er in 1965 ook een gehad,er zat een bak met petroleum onder met een brandertje,die men er onderuit kon schuiven om bij te vullen.
Groeten,Arie.
Afbeelding

navigatie
Berichten: 1115
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie » 01 jun 2018 17.20 16:41

Hallo Tinus,

Zeker, ook wij hebben nog een petroleumkoelkast gehad. Een Sibir, als ik het goed heb.
In ons geval geen groot succes. Daar het niet geheel trillingvrij was begon hij nog wel eens spontaan te roeten, waarna het vlammetje uitging. :evil:
Eerst weer schoonmaken en opnieuw opstarten. :evil: :evil:
De petroleum zat in een tankje (5 l meen ik) en hierop zat aan de achterkant een brander via een lont in een glaasje.
Bij ons sneuvelde er nog wel eens een glaasje omdat het tankje soms ruw of naast de rails er onder geschoven werd. :twisted:
Ook ging de brander nog wel eens uit tijdens het inschuiven. :twisted:

Er zullen best meer ervaringen door forumleden opgedaan zijn.
Ik zie dat Arie er ook ervaringen mee heeft.
grt Wim

Fluks
Berichten: 2227
Lid geworden op: 29 jan 2009 17.20 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks » 01 jun 2018 17.20 17:40

Als ik mij goed herinner was het glaasje blauw.
Groeten,Arie.
Afbeelding



Plaats reactie