Een kennis kreeg onlangs een zak met deze bouten afkomstig van een werf.
Vraag is echter waar werden deze toegepast?
Groeten
Jan
Wie weet?
Re: Wie weet?
- Bijlagen
-
- Bout a.jpg (100.75 KiB) 1382 keer bekeken
-
- Bout b.jpg (102.25 KiB) 1382 keer bekeken
Re: Wie weet?
Nokbouten.
Ik ken (en heb) ze ook maar heb ze nog nooit gebruikt. Te gebruiken ipv verzonken klinknagels maar het precieze hoe en waarom is mij ook ontgaan
Ik ken (en heb) ze ook maar heb ze nog nooit gebruikt. Te gebruiken ipv verzonken klinknagels maar het precieze hoe en waarom is mij ook ontgaan
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Zouden het een visbout zijn? Ter vervanging van een kapotte klinknagel. Ik heb ze wel eens gebruikt, maar die waren langer en liepen taps aan de bovenkant met een gaatje om een touwtje door te doen om de bout door het klinkgat binnen te halen.
mvg
Geert
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Wie weet?
Ik weet het ook niet precies, maar de nok moet voorkomen dat de bout mee gaat draaien als je de moer aandraait. Het zal wel ter vervanging van kapotte klinken op plaatsen, waar niet opnieuw geklonken kan of mag worden, zijn
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Ik heb er niet al te veel verstand van, alleen dat klinken veel lawaai maakten.
(Met de Myosotis nieuwe platen aan de kop in het dok van Schram).
Maar is de bout op de foto niet wat aan de grote kant. Ik bedoel de maat van de bout.
Klinker gaten waren toch niet zo groot.
HG
Jan.
(Met de Myosotis nieuwe platen aan de kop in het dok van Schram).
Maar is de bout op de foto niet wat aan de grote kant. Ik bedoel de maat van de bout.
Klinker gaten waren toch niet zo groot.
HG
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Wie weet?
Ik heb uiteraard ook gedacht aan een vervanging van klink nagels maar die nok lijkt me zo zwaar .Zou je hem wel vlak / dicht kunnen trekken?
Als je toch speciale bouten daarvoor maakt dan zou je toch ook een vierkant kopje kunnen maken aan het eind van de draad ,dan kan die nok vervallen en op een gegeven moment trekt hij zo vast dat hij niet meer mee zal draaien en is hij mooi vlak.
Groeten
Jan
Als je toch speciale bouten daarvoor maakt dan zou je toch ook een vierkant kopje kunnen maken aan het eind van de draad ,dan kan die nok vervallen en op een gegeven moment trekt hij zo vast dat hij niet meer mee zal draaien en is hij mooi vlak.
Groeten
Jan
Re: Wie weet?
Een visbout ziet er iets anders uit, althans het exemplaar dat over is gebleven van Opa zijn scheepje. Kan er helaas geen plaatje van laten zien. Had een platronde kop, de schroefdraad was 1/2", maar er zat een punt aan het eind met de schroefdraad. In het puntige gedeelte zat een dwarsgaatje om de bout naar binnen te trekken. Het plaatsen van een visbout was niet zo gemakkelijk. Eerst het gat van de verdwenen nagel vrij maken. Van binnenuit een touwtje met een eind draad als gewicht naar buiten wurmen. Dan het touwtje met gewicht opvissen, daar de visbout aan en dan het touwtje naar binnen toe doorhalen totdat de visbout in het nagelgat zit. dan aan de binnenkant de moer erop. Als touw kan ook een eind dun draad worden gebruikt. Gelukkig nooit hoeven doen. Met een leeg klein schip lijkt het me wel uitvoerbaar, maar met een geladen of groot schip kun je het denk ik wel vergeten. Toch leuk zoiets in handen te hebben gehad en het verhaal achter dat soort dingen. Plaatje geleend bij: //www.wbgroenestaart.nl Gr. Klaas.
Re: Wie weet?
klaas dat is de manier maar ik kan je verzekeren dat het gat tijdens het uitslaat van de nagel en trekken van een visbout je een aardig nat pak heb
maar dat had je al ingeschat. zeker als je geladen ben spuit het gat behoorlijk
ik denk in de eerst getoond bout is speciaal om een gladde voer vast te zetten verzonken gat met uitsparing maken in de dekplaat/vloer zodat bout niet mee draai tijdens het aantrekken nu gebruik met daar bv een verzonken inbusbout voor.
maar dat had je al ingeschat. zeker als je geladen ben spuit het gat behoorlijk
ik denk in de eerst getoond bout is speciaal om een gladde voer vast te zetten verzonken gat met uitsparing maken in de dekplaat/vloer zodat bout niet mee draai tijdens het aantrekken nu gebruik met daar bv een verzonken inbusbout voor.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie weet?
Geen ervaring met het plaatsen van visbouten, Piet. Maar wel met een 1,5 " plug van de gever van het log in mijn zeilboot. Die was er naar binnen toe uit te trekken en dan af te dichten met een daartoe bedoelde dop. Zat ongeveer 50 cm onder de waterlijn. Gelukkig ook niet vaak hoeven te doen, maar meestal had je een halve puts water binnen. Zat aardig ingebouwd onder de wasbak in de pantry. Te weinig ruimte om met twee handen bij het karwei te komen. Om niet mis te grijpen zat dop met een touwtje vast aan de afvoer van de wasbak. Maar om na schoonmaken van het peddelwieltje het log weer te kunnen gebruiken moest de plug weer terug in het gat. Dus aan het eind van de rit een liter of 10 water in de boot. Maar daar was lenspomp goed voor. Gelukkig hebben we de herinnering(en) en de verhalen nog. Gr. Klaas.
Re: Wie weet?
nou klaas dat was anders een heel gepruts ,nooit zelf gedaan maar wel gekeken hoe ,
toen ik nog op de olie bunkerbootjes voer hadden we nog altijd een bak met verschillende maten visbouten aan boord .
en daarbij ook klosjes dun maar stevig touw .
wat ik er van begreep was dat ze aan dat touwtje een stukje ijzer prutste wat door het nagel gat ging ,zakken ,en dan probeerden ze het touwtje op een of andere wijze op te vissen met de haakstok onder het vlak ,visboutje er aan (zat een lange tapse punt aan )en terug door het nagel gat trekken ,moer er op en aantrekken .de meeste oude schippers hadden hun eigen methoden zelf zou ik zeggen dan maar een houten pen er in rammen ,en zien op de werf te komen ,maar met visbout kon je wel veel langer doorgaan tot de reguliere werf beurt .
groet wout .
toen ik nog op de olie bunkerbootjes voer hadden we nog altijd een bak met verschillende maten visbouten aan boord .
en daarbij ook klosjes dun maar stevig touw .
wat ik er van begreep was dat ze aan dat touwtje een stukje ijzer prutste wat door het nagel gat ging ,zakken ,en dan probeerden ze het touwtje op een of andere wijze op te vissen met de haakstok onder het vlak ,visboutje er aan (zat een lange tapse punt aan )en terug door het nagel gat trekken ,moer er op en aantrekken .de meeste oude schippers hadden hun eigen methoden zelf zou ik zeggen dan maar een houten pen er in rammen ,en zien op de werf te komen ,maar met visbout kon je wel veel langer doorgaan tot de reguliere werf beurt .
groet wout .