Wie weet?
-
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
- Locatie: Bergen lb
Re: Wie weet?
Wel even schrikken Ben.
Re: Wie weet?
zo blijkt maar weer, dat onderhoud toch alles doet, met een schip. Die ligt er nog wel een poosje, ben ik bang voor. 20,000 euro??????
Re: Wie weet?
je hoeft in ieder geval geen oude verf te verwijderen scheelt weer een hoop werk met opknappen
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Wie weet?
Ik ben bang Joop, dat als je gaat krabben, je gelijk binnen zit, kan het gelijk wat ontluchten.
Re: Wie weet?
menig keer gezien maar volgens mij sloop rijp.
-
- Berichten: 9009
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Wie weet?
Als die nog van ijzer is zal die zo vlug niet doorroesten, staal roest harder.
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Wie weet?
dat door roesten valt bij een ijzeren schip over het algemeen wel mee wij stonden er altijd weer van te kijken op de sloperij hoe goed ijzeren schepen nog waren
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
Dat stalen schepen sneller gaan roesten dan ijzeren schepen is denk ik één van de weinige zaken waarover zelfs op dit forum, geen verschil van mening is.
Maar volgens mij is, met name bij stalen schepen de kwaliteit van het eerste onderhoud ook een belangrijke factor.
De klipper Jolles is in 1891 gebouwd van staal met ijzeren dekken, en dennenboom. Maar de eerste eigenaren zaten ruim in de slappe was, en bekend is dat dit schip 3 maanden na de tewaterlating al zijn eerste werfbeurt kreeg, vervolgens na zes maanden en daarna nog enkele keren elk jaar.
Als wij onder de buikdenning schoonmaakten dan zat op heel veel plaatsen op de kattensporen en op het vlak, nog de menie uit 1891.
En toen het casco in Den Helder was gestraald, omdat het werd omgebouwd tot charterschip, bleek het vlak na 110 jaar nog aan alle eisen te voldoen.
Wat ons ook opgevallen is.
In onze omgeving waren er nogal wat kempenaars, gebouwd tussen 1926 en 1931.
Opvallend was dat in de jaren zeventig niet de oudste vlakken als eerste werden afgekeurd maar juist die uit de jaren dertig.
Dat waren de schepen die vóór de crisis besteld waren maar In de crisis weren opgeleverd. Voor die schepen was dus in de eerst jaren geen geld voor onderhoud en daar is, mijns inziens dan ook de kiem gelegd voor snellere aftakeling.
Maar volgens mij is, met name bij stalen schepen de kwaliteit van het eerste onderhoud ook een belangrijke factor.
De klipper Jolles is in 1891 gebouwd van staal met ijzeren dekken, en dennenboom. Maar de eerste eigenaren zaten ruim in de slappe was, en bekend is dat dit schip 3 maanden na de tewaterlating al zijn eerste werfbeurt kreeg, vervolgens na zes maanden en daarna nog enkele keren elk jaar.
Als wij onder de buikdenning schoonmaakten dan zat op heel veel plaatsen op de kattensporen en op het vlak, nog de menie uit 1891.
En toen het casco in Den Helder was gestraald, omdat het werd omgebouwd tot charterschip, bleek het vlak na 110 jaar nog aan alle eisen te voldoen.
Wat ons ook opgevallen is.
In onze omgeving waren er nogal wat kempenaars, gebouwd tussen 1926 en 1931.
Opvallend was dat in de jaren zeventig niet de oudste vlakken als eerste werden afgekeurd maar juist die uit de jaren dertig.
Dat waren de schepen die vóór de crisis besteld waren maar In de crisis weren opgeleverd. Voor die schepen was dus in de eerst jaren geen geld voor onderhoud en daar is, mijns inziens dan ook de kiem gelegd voor snellere aftakeling.
Re: Wie weet?
Wie kan meer vertellen over H. Zwaak en zonen, Rotterdam en de schepen die voor hen gevaren hebben?
In 1936 bekend als rederij en gevestigd aan de Maaskade 96 (Naamlijst telefoondienst)
In 1950 bevrachtingen, reederij en sleepdienst op de Schiemond 56.
In 1936 bekend als rederij en gevestigd aan de Maaskade 96 (Naamlijst telefoondienst)
In 1950 bevrachtingen, reederij en sleepdienst op de Schiemond 56.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2461
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Vanmiddag een foto gekregen van een oud collega. Hij wist niet helemaal zeker waar het was, hij dacht aan de spoorbrug Mainz-Amöneburg. Ik ben eens gaan zoeken met Google, altijd handig als je iets zoekt
Ik denk dat Henk wel eens gelijk kon hebben met de spoorbrug Mainz-Amöneburg. Waar de schepen opstaan zie je maar 2 bogen, echter aan de andere kant van het eiland zie dat er 3 bogen zijn en de torentjes lijken verdacht veel op die van de foto. Zie pijl op beide foto's. De grote toren staat op de zuidoever. Op GoogleEarth zie je waar de schepen liggen 2 bogen en aan de andere kant 3 bogen. Als je naar de bomen rechts kijkt en vergelijkt met GoogleEarth zie je wel heel veel gelijkenis.
mvg
Geert
Ik denk dat Henk wel eens gelijk kon hebben met de spoorbrug Mainz-Amöneburg. Waar de schepen opstaan zie je maar 2 bogen, echter aan de andere kant van het eiland zie dat er 3 bogen zijn en de torentjes lijken verdacht veel op die van de foto. Zie pijl op beide foto's. De grote toren staat op de zuidoever. Op GoogleEarth zie je waar de schepen liggen 2 bogen en aan de andere kant 3 bogen. Als je naar de bomen rechts kijkt en vergelijkt met GoogleEarth zie je wel heel veel gelijkenis.
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- Huidige brug.jpeg (220.67 KiB) 1515 keer bekeken
-
- Kaiser- of Nordbrücke, Mainz-Amöneburg.jpeg (99.71 KiB) 1515 keer bekeken
-
- Brug.jpg (179.42 KiB) 1515 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)