Ik had op de NDSM ook eens gehoord dat 6 meter één van de standaard lengtes was.
Dat gold voooral ook voor staf (hol en massief).
Maar ik zal het even navragen....
Wie weet?
Re: Wie weet?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
Wij hebben nog wel eens ijzer/staal geladen en dan waren het vrijwel zonder uitzondering lengtes van 6, 9, of 12 meter.
Maar op een rol van 20 ton zit echt een paar meter meer.
En volgens mij waren die rollen toch ook al eindproduct en hoefden alleen nog maar afgeknipt en gevlakt te worden.
Maar op een rol van 20 ton zit echt een paar meter meer.
En volgens mij waren die rollen toch ook al eindproduct en hoefden alleen nog maar afgeknipt en gevlakt te worden.
Re: Wie weet?
Staal van 15 mm dik, rol je niet zo makkelijk op.....
Meer over de hedendaagse afmetingen in Het MCB boek (pdf).
Waarschijnlijk is er ook wel wat te vinden in: Schepen van ijzer of staal (Google books)
Veel plezier
Meer over de hedendaagse afmetingen in Het MCB boek (pdf).
Waarschijnlijk is er ook wel wat te vinden in: Schepen van ijzer of staal (Google books)
Veel plezier
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Een kleine rondgang op internet leert dat er voor scheepsbouw tegenwoordig staalplaten te koop zijn in breedtes van 2, 2.5, en 3 meter en in lengtes van 6, 8, 10 en 12 meter. De stevenaak Helena (1876) was gebouwd van platen van 6 meter lengte. In het boek 'Schepen van IJzer of Staal' van Tideman uit 1868 las ik (bedankt Pieter!) dat er toen staalplaten waren van 3 El lengte en 1 El breedte. Voor El moet meter worden gelezen. Hoe verder terug in de tijd hoe kleiner de platen. Inderdaad, kapitein Spok, er zijn veel oude schepen die samengesteld waren uit staal en ijzer. In dat bestek van de Jolles staan "Duimse maten". Zijn dat Nederlandse maten of werd ijzer in inches gemeten? Platen van 5/16" zijn in de eerste maat net beneden de 8 mm en in de tweede (Engelse) net boven de 8 mm.
Groet K.T.
Groet K.T.
-
- Berichten: 2445
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Wie weet?
Kees, je zal het niet waarschijnlijk niet doen, maar zelfs als je me doodslaat zou ik het niet weten.
Het schip is gebouwd bij de ASM in Arnhem maar die is al lang ter ziele.
Het archief van die werf is naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam en het Maritiem museum in Rotterdam gegaan.
Het originele bestek rust in Amsterdam
Het kopie waar ik een blad van heb bijgevoegd heb ik van de conservator van dat museum gekregen.
Door de buitenissige papiermaat waarop het bestek is geschreven is het lastig te scannen of te kopieren .
Ik heb de zes pagina's wel gescand, maar iedere pagina beslaat nu op 2 PDF bestanden.
Wanneer jij of iemand anders daar interesse in heeft: als ik een PB-tje met mailadres krijg, dan mag je het hebben.
groet Theo
Het schip is gebouwd bij de ASM in Arnhem maar die is al lang ter ziele.
Het archief van die werf is naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam en het Maritiem museum in Rotterdam gegaan.
Het originele bestek rust in Amsterdam
Het kopie waar ik een blad van heb bijgevoegd heb ik van de conservator van dat museum gekregen.
Door de buitenissige papiermaat waarop het bestek is geschreven is het lastig te scannen of te kopieren .
Ik heb de zes pagina's wel gescand, maar iedere pagina beslaat nu op 2 PDF bestanden.
Wanneer jij of iemand anders daar interesse in heeft: als ik een PB-tje met mailadres krijg, dan mag je het hebben.
groet Theo
Re: Wie weet?
Bericht van het Moderator Team :
De postings over ijzer en staal verplaatst van : "Kraan en Werkschepen" naar : "Wie Weet ?
Dit om vervuiling van het topic : "Kraan en Werkschepen" te voorkomen.
De postings over ijzer en staal verplaatst van : "Kraan en Werkschepen" naar : "Wie Weet ?
Dit om vervuiling van het topic : "Kraan en Werkschepen" te voorkomen.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Wie weet wat voor motor dit kan zijn
en wie weet welke keer koppeling er achter ligt
het staat in de tjalk van mijn Franse vrienden, en het idee is dat de motor en koppeling vervangen gaat worden
deze installatie is ruim 29 jaar geleden in elkaar gelopen en het schip is daarna door mij en andere naar Parijs gesleept
het geheel heeft ook nog eens een meter onder water gestaan dus opknappen is er niet meer bij
een zoon van de vorige eigenaar vertelde mij dat de motor waarschijnlijk uit 1957 komt ,hij is uit een tractor gehaald die werkte bij Schokbeton in kampen
om een nieuwe motor en koppeling te kunnen plaatsen moet je wel weten
1) Wat is het merk en hoeveel PK bij hoeveel toeren was deze
2) welke koppeling ligt er achter en wat is de vertraging daarvan
zonder deze gegevens zou ik niet weten wat er nieuw gekocht moet worden om op de huidige schroef te kunnen draaien
de bedoeling is om het schip terug in de vaart te brengen om in 2020 op de Sail in Amsterdam de familie Oet/ Donon te kunnen vertegenwoordigen
eerder is gezegd dat het een Ford zou zijn
viewtopic.php?f=3&t=2654&start=13210
maar ik vind geen naam plaatje op de motor
wie o wie weet er meer?
gr
leo
en wie weet welke keer koppeling er achter ligt
het staat in de tjalk van mijn Franse vrienden, en het idee is dat de motor en koppeling vervangen gaat worden
deze installatie is ruim 29 jaar geleden in elkaar gelopen en het schip is daarna door mij en andere naar Parijs gesleept
het geheel heeft ook nog eens een meter onder water gestaan dus opknappen is er niet meer bij
een zoon van de vorige eigenaar vertelde mij dat de motor waarschijnlijk uit 1957 komt ,hij is uit een tractor gehaald die werkte bij Schokbeton in kampen
om een nieuwe motor en koppeling te kunnen plaatsen moet je wel weten
1) Wat is het merk en hoeveel PK bij hoeveel toeren was deze
2) welke koppeling ligt er achter en wat is de vertraging daarvan
zonder deze gegevens zou ik niet weten wat er nieuw gekocht moet worden om op de huidige schroef te kunnen draaien
de bedoeling is om het schip terug in de vaart te brengen om in 2020 op de Sail in Amsterdam de familie Oet/ Donon te kunnen vertegenwoordigen
eerder is gezegd dat het een Ford zou zijn
viewtopic.php?f=3&t=2654&start=13210
maar ik vind geen naam plaatje op de motor
wie o wie weet er meer?
gr
leo
Re: Wie weet?
Het liet me niet los en ik heb uiteindelijk nog iets gevonden.Kees Touw schreef: ↑15 apr 2018 11:49
img360.jpg
Pieter, ik zou het boek van Arends maar aanschaffen.
Het geeft antwoord op al je sluizen- en stuwenvragen.
Groet K.T.
P.S. Jan Blanken deed alsof hij de waaierdeuren had uitgevonden.
Hij had van Koning Willem I een 20 jaar durend octrooi voor die deuren gekregen.
Maar concurrent Goudriaan ageerde daar tegen. Blanken speelde daarin niet zo'n fraaie rol.
Het origineel is te downloaden op het Noord-Hollands Archief.
Ik moet zeggen.....
het duurde wel erg lang voordat ik op het idee kwam daar eens te zoeken
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Leo,
Ik heb je een pb gestuurd over dat motortje
grt. Kees.V.
Ik heb je een pb gestuurd over dat motortje
grt. Kees.V.
-
- Berichten: 145
- Lid geworden op: 13 okt 2008 09:14
Re: Wie weet?
Ik zie in ieder geval wel een FoMoCo logo, oftewel Ford Motor Company, dus in ieder geval een ford product.mastodont schreef: ↑23 jul 2018 20:38
eerder is gezegd dat het een Ford zou zijn
viewtopic.php?f=3&t=2654&start=13210
maar ik vind geen naam plaatje op de motor
wie o wie weet er meer?
gr
leo
Johan van der Voet
Ms Solutio
Ms Solutio