Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

in 19 74 /75 weet niet meer zeker konden wij met 1.63 diepgang niet meer naar rudesheim op de weg naar Straatsburg ,dus werden het een paar moezel reizen met de rotterdam van botel .
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

Het blijkt wel dat het vroeger ook wel eens laag water geweest is. :x
Misschien gingen de schepen toen minder diep :)

grt Wim
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Na het varen in een laagje water, nog een vraagje over laagwater.
Wie weet de definities voor Gemiddeld of gewoon laagwater
en dit zowel voor de Zee- als voor de Rivier- of binnenvaart.

Dus graag een verwijzing naar een officiële tekst (ik moet mij tegenover mijn bezoekers immers kunnen verantwoorden)
en niet ik denk.........
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Geert D
Berichten: 231
Lid geworden op: 17 nov 2015 22:25

Re: Wie weet?

Bericht door Geert D »

:shock:Dus graag een verwijzing naar een officiële tekst (ik moet mij tegenover mijn bezoekers immers kunnen verantwoorden)
en niet ik denk.........
[/quote]

Mogen we nu ook hier al niet meer zelf denken :mrgreen: :lol:
Het lijkt de regering wel. :shock: :D
gr geert
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Een klein beetje nadenken kan ik zelf ook nog net.
Voor het serieuze werk zijn jullie echter onmisbaar :mrgreen:
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, op de site van de CCR vind ik over Overeengekomen Lage Rivierstand (OLR) het volgende, ik weet niet of dit is wat je zoekt, maar wat er staat zal in elk geval wel waar wezen :wink:

Vaststellen van de overeengekomen lage rivier stand
Vanwege de stroming wijzigt de rivierbedding voortdurend. Dit heeft een directe invloed op de diepte van de vaargeul voor het scheepvaartverkeer.
In het kader van de CCR kon aldus de gebruikelijke minimale waterstand in de periode 1839-1848 worden vastgesteld. Vervolgens heeft de discussie over de bepaling van de diepte nog meerdere jaren geduurd om de voorwaarden voor het definiëren van de waterstand te kunnen vaststellen. Dit concept heeft als basis gediend voor de bepaling van de zogenoemde Overeengekomen Lage Rivierstand (OLR) die met regelmaat is gemeten en vastgesteld (1908, 1923, 1932, 1946, 1952, 1962, 1972, 1982, 1992, 2002). Vanaf 2012 zal in het kader van de CCR de OLR opnieuw worden vastgesteld, waarbij rekening zal worden gehouden met de wijzigingen van de Rijnbedding.
De OLR wordt in drie fases vastgesteld:
• bepaling van de referentiewaterstanden en van een overeengekomen lage afvoer (OLA);
• vaststelling van de waterstand bij Keulen (waterstand aan de peilschaal Keulen);
• dienovereenkomstige vaststelling van de overige waterstanden.

Reeds sinds 1849 organiseert de Centrale Commissie regelmatig een onderzoeksreis van Bazel tot aan de zee om de beschikbare en gewenste diepte van het water vast te stellen. Deze praktijk is geïnstitutionaliseerd met de Akte van Mannheim waarvan artikel 31 bepaalt "Van tijd tot tijd wordt door de waterbouwkundige ingenieurs, afgevaardigd door de Regeringen van alle Oeverstaten, een reis ondernomen om de toestand van de stroom te onderzoeken, de resultaten van de te zijner verbetering genomen maatregelen te beoordelen, en eventuele nieuwe hinderpalen voor de scheepvaart aan te wijzen. De Centrale Commissie bepaalt het tijdstip waarop, en het gedeelte van de stroom waarvoor de bedoelde onderzoekingen zullen plaats hebben. De ingenieurs brengen aan haar verslag uit over de uitkomsten." Thans worden deze onderzoekingen door de nationale diensten voor het beheer van de waterwegen uitgevoerd en zij sturen hun verslag naar het Comité infrastructuur en milieu.

Voor verdere informatie over de OLR zijn, verwijzen wij naar de hoofddirectie Waterwegen en Scheepvaart, afdeling West (Wasserstraßen und Schifffahrt – Außenstelle West).

https://www.ccr-zkr.org/12030100-nl.html
ossebaar.j
Berichten: 1435
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Wie weet?

Bericht door ossebaar.j »

Pieter ,
Volgens het handboek voor de binnenvaart , van de heer A.Dolfijn .
Hier wordt vanaf blz 31 beschreven hoe deze standen tot stand gebracht zijn .
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Bedankt voor de moeite

Weer een laagwater. Je wordt er dol van.
Lijkt erg op wat pegelonline.wsv.de/ GLW noemt.
Daar kwam ik inderdaad een uitgebreide beschrijving van tegen. Een beetje lastig echter dat in een paar woorden te herhalen.
Zoiets van de gemiddelde laagste waterstand gedurende twintig ijsvrije dagen, bij een gemiddelde lage rivierafvoer over tien jaar gemeten.

De Rijn is dus bekend, maar dat houdt geloof ik op daar waar de invloed van de zee begint.
In het handboek voor de Binnenvaart staan diverse gemiddelden, maar gemiddeld of gewoon laagwater wordt niet verklaard.
Toch wordt de term al sinds 1854 of zo gebruikt.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Natuurlijk is het handig om een beetje te weten wat normaal is en aan de hand daarvan kun je dan ook vaststellen of het lager of hoger dan normaal is. Maar om te weten hoeveel water op een bepaald punt staat is nauwelijks tot op de centimeter in tabellen vast te leggen. tenminste bij een "losse" rivierbodem. Bij rotsen of slusidrempels is dat natuurlijk een ander verhaal.

Niemand zal ontkennen dat het momenteel uitzonderlijk laag water is. Maar of er nu echt afvoer en diepte records gebroken worden weet ik niet.
In 1964 kon mijn oom met een hagenaar van 120 ton met niet meer dan 40 ton grind voor in het ruim, de IJssel naar Dieren af varen.
Ik denk dat hij daarmee nog geen meter diep lag. Natuurlijk moet je dan wel beseffen dat de stuw in Driel toen nog in aanbouw was.


Maar zeker is dat de rivierbodems de laatste jaren door de enorme schaalvergroting en veel meer pk's van vooral kopschroeven in de schepen, heel hard gedaald is.
Toen ik in 1980 op de sluis in Weurt kwam werd de Minst gepeilde diepte van Milingen tot Loevestein aangecijferd vanaf 300 cm.
Wanneer men daar aan het begin van de laagwater periode mee begon kon er nog ruim drie meter door de oostkolk van Weurt.
En dan zag je gebeuren dat wanneer de Waal 10 cm lager werd, er ook tien cm minder door de sluis kon. Maar omdat de bulten op de rivierbodem door de schepen en de stroming werden afgevlakt werd de minst gepeilde diepte dan toch maar 5 cm minder.
En wanneer het aancijferen zo'n 1à twee weken duurde kon er minder over de drempel van de oostkolk dan er op de rivier mocht varen.
Maar dat verschil werd nooit meer dan een meter, zoals nu het geval is.

Dus die rivier bodem is in 40 jaar over de volle lengte, minstens een halve meter lager komen te liggen.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Ik kocht deze fraaie Dia iemnand die weet hoe dit schip heet.
Bijlagen
Kempenaar 1971-2.jpg
Kempenaar 1971-2.jpg (98.15 KiB) 1888 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie