Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout

Wie weet?

Bericht door Wrijfhout » 30 jul 2006 17.20 14:40

Omdat ik een nieuw 'project' ben opgestart dat veel over de particuliere sleepvaart zal gaan hoop ik hier af en toe een vraag te mogen plaatsen waar mede-forumleden mij mogelijk kunnen helpen.

Alvast bedankt

Harry

Hierbij een foto van de sluis Born waarop te zien is een sleepbootje met open stuurhut. Op de kont staan de initialen G.Z. of G.v.Z? -van Zoest???- Wie kent dit bootje.

Langszij de uitvarende motorspits Maria ligt een diep geladen scheepje dat de naam Jan draagt. Het zou een olieleurbootje kunnen zijn maar ik zie eigenlijk geen pompinstallatie aan dek. Wie weet daar meer van?

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding

Jan van der Doe
Contacteer:

Bericht door Jan van der Doe » 30 jul 2006 17.20 15:12

Er is geen datum bij de foto, maar in de 60' jaren waren er twee bunkerboten in Born. Een van de Shell, Huberts voor in de haven en de andere van Martens achter in de haven.
Vriendelijke groet
Jan.

Varen is noodzakelijk
Leven niet

Eef T

Bericht door Eef T » 30 jul 2006 17.20 17:01

Volgens mij is het bunkerbootje op de foto de waterboot van de heer Pasman uit Born. Het is voor mij ook al weer heel lang geleden, maar ik herkende het bootje meteen en mijn ervaring is dat het dan ook meestal wel klopt.
Mvg, Eef.

MdB
Contacteer:

Bericht door MdB » 02 aug 2006 17.20 21:07

Harry,

1936 Den Heeten
10,08 x 2,84 x 1,60/1,30
TRUJO van J van Zoest Maastricht van 1946 tot 1956
Toen 1 x 2 cil Deutz nr. 797701/04 - 55 pk

??????????????????????????????????

Zou dat kunnen??????????????????
Als dat zo is vaart de boot nog immer.

mvg
MdB

Robbie Matroos

Bericht door Robbie Matroos » 04 aug 2006 17.20 21:05

Gelukkig ben ik al Matroos, een Nederlandse welliswaar.
En daar ben ik trots op! Mag toch wel?
Ben nu bezig voor Stuurman, en dan opleiding afmaken tot Kapitein

Groetjes, Robbie
:)

jannuh
Contacteer:

Bericht door jannuh » 05 aug 2006 17.20 06:47

Ik heb wel al flippen gezien op de binnenvaart, betrof 135 mtr schip.

Trouwens afrikanen zie je ook regelmatig, kunnen wel asielzoekers zijn, die nl nationaliteit hebben verkregen...
gr., jannuh

AIS/ATIS/Marifoon online op http://www.middenlimburg.net

Kees Keijzer

Wie weet

Bericht door Kees Keijzer » 10 aug 2006 17.20 09:53

Op dit door Wrijfhout opgestarte item wil ik eens proberen of iemand foto's heefd van de sleepboten die in de vijftig en begin zestiger jaren de bietenschepen van Zeeland naar de suikerfabriek in Stampersgat trokken.
Het gaat mij voornamelijk om de "Bastiaan"van J.P. v Nes uit Zwijndrecht in die boot stond een 172 pk Caterpillar en ook de "Gerda"van H. Broekmeulen uit Zevenbergen die boot had een 150 pk V M Deutz.
Als er iets is zie ik het wel, bijvoorbaat dank.
Gr, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Wrijfhout

Bericht door Wrijfhout » 04 okt 2006 17.20 15:18

Afbeelding
Een detailvergroting van een ansichtkaart uit het begin van de jaren vijftig. IJsselmonde riviergezicht met tientallen lege sleepschepen. Ik weet uit overlevering dat IJsselmonde de aanmaakplaats was voor slepen die geladen waren en naar 'boven' vertrokken. Maar hier zie ik alleen maar lege schepen. Liggen die op werk te wachten en waarom lagen ze juist daar, was dat om havengeld te besparen of had dat een andere reden?

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Afbeelding

Kees Keijzer

Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer » 10 okt 2006 17.20 10:43

Ja, Harry ; Zo'n oude foto verteld een heel verhaal, de foto is genomen van af het IJsselmondse hoofd in N W richting, je ziet uiterst links een stukje van het eiland Van Brienenoord. nu zou we de van Brienenoordbrug
op de foto zien. die schepen op de foto liggen op de ankerplaats de Merode inderdaad buiten Rotterdams havengeld, er liggen heden ten dage
op altijd nog duwbakken. op de achter grond zie je van links naar rechts de vage contouren van de de gashouder van de gasfabriek bij de Persoonshaven, het kraantje en de opstallen van machine fabriek Keller, voorheen Deutz, het kerktorentje van Kralingse Veer en de gebouwen van Rademakers tandwiel en lierenfabriek.
Zo dat was weer even terug in de tijd.
M.V.G. Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

MdB
Contacteer:

Bericht door MdB » 17 okt 2006 17.20 21:37

Harry,

Jouw foto waar dit onderwerp mee begon.

Wij publiceren in december de restauratie van een soort zusterschip.
Ik dacht eerst dat jouw foto dezelfde boot weergaf, maar van die eigenaar van "ons december onderwerp" kreeg ik de volgende opmerkingen::::

Dit is bij sluis Born uit de jaren `60, het is wel een zusterscheepje bij
Den Heeten gebouwd maar deze heeft 4 lichtpoortjes en is zonder uitlaat uit het dak. Deze opdrukker ligt nu momenteel bij het museum in Leer D en is van Rick Slagter geweest uit Eelde die nu de Johanna heeft van Jan Bakker.
Er vaart nog een Zusterscheepje rond Amsterdam genaamd Trijntje, dit zijn de 3 zusterscheepjes uit hetzelfde jaar gebouwd. Na die tijd zijn er niet meer van die afmetingen gemaakt, de andere 2 hadden de 24 PK zonder spoelpompen en de Beatrix met spoelpompen en deze motor heeft op een tentoonstelling gestaan volgens opgave van Marcel Voet die heeft de Beatrix nieuw van de werft wezen halen in 1938, mooi dat je zulke mensen nog in levende lijve tegenkomt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Plaats reactie