Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

De Rolbrug is ter plaatse ook wel bekend als 'Huis te Riviere', genoemd naar een boerderij die bij het opspuiten van de 's-Gravenpolder verdween en die op zijn beurt weer is vernoemd naar Huis te Riviere in Schiedam zelf. Hij ligt hier, voor de liefhebbers ;)

Groeten van Tim
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Bedankt voor de info Tim, Na meer dan 50 jaar is het plaatje danig vervaagd. Toen ik daar op de werf lag was het bruggetje in mijn beleving vlakbij. En dan leesje eens iets en denkt; O ja, dat ken ik. Ben al blij dat ik het verhaal(tje) terug kon vinden. En dat allemaal dank zij Geert zijn plaatje. Gr. Klaas.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Ik heb in Schiedam gewoond en was 'vaste koffie-gast' op zowel de rolbrug als op de sluis ;) Jouw verhaal kende ik trouwens ook niet, dus dat was leuk om te lezen :D

Groeten van Tim
teunis
Berichten: 184
Lid geworden op: 27 mar 2007 18:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis »

Bij werf de hoop is ook veel nieuwbouw geweest omdat wij als kind mee gingen naar Speelman oliefabriek te Overschie hebben we daar de Eurogas en de Argas in 1983 van Posttrans ( Atlantic) zien afbouwen.
[youtube]https://www.youtube.com/@sleepboot[/youtube]Teun van der Plas
https://www.sagittavof.nl
Jan42
Berichten: 15
Lid geworden op: 04 apr 2006 16:39
Locatie: Julianadorp
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Jan42 »

k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

HIer een tewaterlating bij De Hoop. Als ik hetgoed heb komt de foto bij Jan van der Doe vandaan. Gr. Klaas.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Een fietstocht met een foto (werf de Hoop) maakt toch heel wat los merk ik. Dit vind ik ook het leuke van het forum, iemand plaatst een foto en men is weer dagen bezig om dit aan te vullen. Laten we vooral zo doorgaan met zijn allen 😁
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door teerkwast »

Klaas de Hoop, had toch een helling, waar komt die waterverplaatsing dan vandaan, of was er vroeger een stapelloop?
En ja,over de hoop kan ik nog wat vertellen. Men was daar heel nauwkeurig, en daar hield ik wel van.
Zoals als gezegd, als er weer een bunkerbootje, onder de kont van een zeeboot had gezeten,kwam daar het echte vakwerk kijken. meestal was een stuurhut deur gekraakt, en die deuren en scharnieren werden nog geschroefd, met koperen gleufkopschroeven. je was dan eerst een tijd bezig, om de koperen schroeven er uit te krijgen, en als het werk aan de deur klaar was, gingen er ook weer koperen gleufkopschroeven in. en denk er om, alle gleufjes in de zelfde richting. Vrijdag middag was het om drie uur gedaan op de werf buiten. Dan werd de werkplaats helemaal schoongemaakt. Alle machines werden met een lierkwastje uitgepoetst, ja zo ging dat daar. Ik ben daar meer als een jaar, ingeleend geweest, leuke gezellige tijd, waarin je ook nog je vak echt kon uitoefenen.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Bart, Er was inderdaad een helling, maar ook een stuk vrij lage kade. Denk dat het Gulf scheep daar is gebouwd en dwars te watergelaten.
Bij het opleveren van de BPH 15 als oliebestrijdingsvaartuig had men verzuimd het oude 2 cilinder Kromhoutje te controleren. Alle fundatiebouten los. Om toch te kunnen vertrekken koppeling in zijn werk gezet en de bouten aangetrokken. Alternatieve methode van uitlijnen, maar er liep niets warm en het bleef heel. Van origine was het een landingsvaartuigje geweest en na de oorlog omgeturnd tot tanker(tje). Moet bij het topic BP vloot nog wel iets over staan. Gr. Klaas.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
Plaats reactie