Wie weet?
Re: Wie weet?
Bay Shore
Date Acquired: 2003
Suction dredger
Ex Nijverheid launched at Toome Bay October 2003. Arrived by road
https://1.bp.blogspot.com/-XzWljdkJM7E/ ... HEID20.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-WUJ_McCwL5w/ ... EID101.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-UaCko9c-8wg/ ... EID132.JPG
Date Acquired: 2003
Suction dredger
Ex Nijverheid launched at Toome Bay October 2003. Arrived by road
https://1.bp.blogspot.com/-XzWljdkJM7E/ ... HEID20.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-WUJ_McCwL5w/ ... EID101.JPG
https://4.bp.blogspot.com/-UaCko9c-8wg/ ... EID132.JPG
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Wie weet?
Is in Noord Ierland
Maar welk schip kan dit geweest zijn . staat een keer gezonken daar gelicht en nieuwe hut er op
Maar welk schip kan dit geweest zijn . staat een keer gezonken daar gelicht en nieuwe hut er op
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Wie weet?
Welk schip is deze Tramp geweest ???
In 1987 Lagan Holdings acquired a Dutch Rhine river barge converted her to a suction dredger with a cargo capacity of 500tons and re-named her Tramp. She was delivered by road in two halves and welded together at Antrim. On 14th August 2002 she sank in 5 metres of water 1.25 miles off the Ballinderry River after being in collision with the Norman. Lough Neagh Rescue was quickly on the scene and took off the Tramp’s crew. After several unsuccessful attempts, she was raised, towed to Sandy Bay where she was refurbished, including a new wheelhouse. As a precaution, the Norman was briefly beached near Curran but soon after refloated and returned to Derryadd Sand Quay for repairs
In 1987 Lagan Holdings acquired a Dutch Rhine river barge converted her to a suction dredger with a cargo capacity of 500tons and re-named her Tramp. She was delivered by road in two halves and welded together at Antrim. On 14th August 2002 she sank in 5 metres of water 1.25 miles off the Ballinderry River after being in collision with the Norman. Lough Neagh Rescue was quickly on the scene and took off the Tramp’s crew. After several unsuccessful attempts, she was raised, towed to Sandy Bay where she was refurbished, including a new wheelhouse. As a precaution, the Norman was briefly beached near Curran but soon after refloated and returned to Derryadd Sand Quay for repairs
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Wie weet?
Wie weet wat een zinkerponton is?
Er werd er eentje, 'De Krab' in 1968 bij Scheepswerf De Donge te Raamsdonkveer gebouwd. Het mat circa. 29,5 x 8 x 0,5 meter 21 ton groot.
Er werd er eentje, 'De Krab' in 1968 bij Scheepswerf De Donge te Raamsdonkveer gebouwd. Het mat circa. 29,5 x 8 x 0,5 meter 21 ton groot.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08
Re: Wie weet?
Een zinkerponton (zinkponton?) wordt gebruikt om zinkstukken af te zinken. Vaak voorzien van een balk die in jukken hangt (zinkbalk), hieraan hangt het zinkstuk. Balk hangt dan ruim boven water voor transport, anders wordt het zinkstuk eronder getrokken en ontstaat er schade aan. Op locatie word de balk gevierd en het zinkstuk af gestrooid. Hoop dat het duidelijk is.
Grtz Wytze
Grtz Wytze
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
@ Martin, we hadden hem heeeeel lang geleden al eens behandeld:
jannuh schreef: ↑28 dec 2006 16:30Uit het oude Nautiek forum (archief www.forum.middenlimburg.net):wrijfhout schreef:Ik kreeg ineens een ingeving, het is de Nijverheid geweest van Bergsma uit Eernewoude. Die is ook op eigen kracht overgestoken.Gepost maandag 20 oktober 2003 @ 22:15
Binnenschip op de Atlantische Oceaan
Hans Koek en twee bemanningsleden zijn met het binnenschip Nijverheid, een 46 meter lange luxe motor, van Rotterdam naar Noord-Ierland gevaren. Koek voer non stop via Het Kanaal, de Atlantische Oceaan en de Ierse Zee naar Londonderry. 'Aanlopen van havens onderweg zou alleen lastige vragen van autoriteiten opleveren', zegt de 56-jarige schipper, die de ruim 800 mijl in 108 uur aflegde. Een Ierse zandhandelaar bouwt de Nijverheid nu om tot zelfzuigend beunschip.
'We zijn 14 september om vijf uur uit Rotterdam vertrokken', zegt Koek. 'Het weer was goed en rond Ierland zou het in de loop van de week opknappen. We hebben ons vertrek netjes gemeld en gezegd dat we richting Hoek van Holland gingen. Daarna zeiden we niets meer. Op een gegeven moment hoorden we over de marifoon: "Er gaat een binnenschip naar buiten". Even later, we waren nog geen 300 meter buiten de pieren, kwam de Havendienst achter ons aan gejast. Ik bleef vol doorknallen, want we moesten nog een heel eind. De Havendienst vroeg waar we in godsnaam mee bezig waren. Ik zei dat we naar Londen gingen, dat de zee vrij was en dat ik op zee zat. Wij bleven intussen doorblazen en door de deining konden ze niet aan boord komen. Om half elf voeren ze nog naast ons en waarschuwden dat het flink kon spoken. Alsof we met slecht weer de zee op voeren. Onze kok, Wim Blom, stond intussen gewoon te koken. Op een gegeven moment roken ze de lekkere etensgeuren en zijn ze teruggegaan.'
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 4590
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Pieter, De KRAB is gebouwd voor de Aannemers Combinatie Zinkwerken BV in Gorinchem. Deze firma is rond 1960 opgericht door de moederbedrijven Van Oord Utrecht, Van Oord Werkendam, J. van der Vlies (Sliedrecht) en De Klerk (Werkendam). Deze firma had als doel het op een moderne en vooral efficiëntere manier zinkwerken uit te voeren. Dat dezen ze door het ontwikkelen van steenstorters en zinkpontons. De zinkpontons hadden de namen KRAB, KREEFT, MOBY DICK en PIET PONTON. Ze werden in de loop der jaren voor allerhande verschikkende klussen ingezet.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Het is duidelijk! Nu eens kijken of ik ergens een foto van zo iets heb.Wytze van der Velde schreef: ↑19 mei 2017 11:42 Een zinkerponton (zinkponton?) wordt gebruikt om zinkstukken af te zinken. Vaak voorzien van een balk die in jukken hangt (zinkbalk), hieraan hangt het zinkstuk. Balk hangt dan ruim boven water voor transport, anders wordt het zinkstuk eronder getrokken en ontstaat er schade aan. Op locatie word de balk gevierd en het zinkstuk af gestrooid. Hoop dat het duidelijk is.
Grtz Wytze
Ook jij bedankt Gert.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 aug 2007 22:08
Re: Wie weet?
@ pieter53, ik heb zelf gewerkt met oa de Paalworm van ACZ later van Oord en van den Herik heeft er ook nog eentje.
Grtz Wytze
Grtz Wytze