Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Westeind
Berichten: 4727
Lid geworden op: 23 jun 2007 16:03
Locatie: m/s westeind

Re: Wie weet?

Bericht door Westeind »

Zover ik weet zaten de pontonniers in de huidige jachthaven te Papendrecht, maar er zijn vast grijzere mensen die dat beter kunnen vertellen :mrgreen:

Bram
vaar om te leven (niet andersom)
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Wie weet?

Bericht door kajoe »

mijn oude heer heeft de laatste 10 jaar voor zijn pensionering bij Rijkswaterstaat doorgebracht bij de bouwdienst bij sluis eefde ,en hij wist toen al dat het mis zou gaan omdat de bouwdienst weg zou gaan ,hij werkte eerst bij de oranje sluizen van af 1950 als Electra en diesel monteur en voer op een directieboot daar maar hij zag de ellende aankomen toen de meeste diensten opgeheven werden en de zaak uitbesteed moest worden aan markt partijen ,niet meer de 14 daagse controles op de apparatuur enz .
alle kennis blijkt dan verloren te gaan en de diensten die de kennis wel in huis hadden werden aan de kant geschoven en er kwamen technici die van de universiteit kwamen en goed waren met computers maar totaal geen praktijk in huis hadden .
maar ja de jeugd heeft de toekomst .
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Begin 1960 zat in de huidige jachthaven van Papendrecht de Vaartuigendienst.
Officieel heette dit de 840 transport compagnie en viel onder de Aan en afvoertroepen.
De dienstplichtige kwamen in Tilburg op bij de AAT , de meeste werden chauffeur en enkele gingen naar de vaartuigendienst.
De officieren (3) en onderofficieren waren van de genie oftewel pontonniers uit Gorkum.

Hank.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Wie weet?

Bericht door jan de waard »

Geert, waar jou pijl naar toe wijst bij de ingang van de Rietbaan was vroeger een depot van Defensie. Er stond allerlei rijdend materieel in de buitenlucht(weg te roesten). Wel mooi matgroen geschilderd, dat dan weer wel. Volgens mij had het niets te maken met Vaartuigendienst of Pontonniers. Die zaten zoals Bram en Hank al vermeldden in Papendrecht.
grt Jan
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Wie weet?

Bericht door ichthus »

Hallo,de vaartuigendienst of pontonniers lagen met logementschip, een kempenaar in Papendrecht zoals Hank al gezegd heeft. Ik ben van de lichting 60- 6, dus dec 1960 in Tilburg opgekomen als rekruut uit de wereld die scheepaart heet,na 3 maanden in Tilburg Gen- Maj Kromhout kazerne, naar Papendrecht daarvandaan in Gorcum mochten wij met een bootje leren varen ,zoals de Kon- Marechausee in Lobith,ik ben na 2 maanden naar Amsterdam gegaan ,de rest van mijn diensttijd aan de Oostelijke Handelskade 10 .Als mtroos op het R-V 20 . gr Wim
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Heren,
Bedankt voor jullie reacties. Jan geeft aan dat er een opslagplaats van Defensie was. Ik had altijd al iets groens op mijn netvlies als ik aan die plaats dacht, dat klopt dus, alleen niet iets wat drijft maar rijdt. Kom er nu regelmatig bij de Karwei (Noordeinde) het hele gebied wordt in een rap tempo volgebouwd met bedrijfspanden, ben benieuwd hoelang de schepen er nog mogen liggen.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Wie weet?

Bericht door k-k »

Van Forumlid Ian kreeg ik een plaatje uit 1961 van een schip op één van de gorzen in het Spui bij Zuidland. Is er nog iemand die zich dat kan herinneren en weet hoe dit schip, de "Westschiffahrt 7" weer water onder kiel heeft gekregen? Misschien dat Kees Keijzer nog iets weet. Was dicht bij zijn roots. Gr. Klaas.
Westschiffahrt 7 op het gors bij Zuidland 1961.jpg
Westschiffahrt 7 op het gors bij Zuidland 1961.jpg (134.85 KiB) 1682 keer bekeken
Putte (2)a.jpg
Putte (2)a.jpg (343.84 KiB) 1682 keer bekeken
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Wie weet?

Bericht door hank »

Vaartuigendienst.

De vaartuigendienst had best een flink aantal sleepboten,sleepschepen,motorschepen,dekschuiten en pontons in de vaart.
Daarnaast lagen in Papendrecht een aantal houten vletten met grote buitenboordmotoren.Deze lagen daar met de bedoeling
om in geval van zeer hoog water de bewoners van de Dortse en Brabantse Biesbos te evacueren.
Het Haringvliet was toen nog niet afgedamd en ramp van 1953 lag nog vers in het geheugen.Meestal werd eenmaal in de week
met de in de haven liggende dienstplichtige een dag geoefend onder leiding van een adjudant.
De Biesbos was in die tijd een hele grote wildernis met heel veel kreken en een groot getijdeverschil.

Hank.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

k-k schreef: 31 dec 2017 13:40 Van Forumlid Ian kreeg ik een plaatje uit 1961 van een schip op één van de gorzen in het Spui bij Zuidland. Is er nog iemand die zich dat kan herinneren en weet hoe dit schip, de "Westschiffahrt 7" weer water onder kiel heeft gekregen? Misschien dat Kees Keijzer nog iets weet. Was dicht bij zijn roots. Gr. Klaas.

Westschiffahrt 7 op het gors bij Zuidland 1961.jpg

Putte (2)a.jpg
Van dat schip daar op het gors in het Spui is mij niets bekend, maar je moest daar met mist en slecht weer wel een beetje bekend zijn en ;"Een schip op de wal is een baken in zee"zei mijn vader nogal eens als er een schip omhoog zat. Trouwens een mooi oud kaartje van Putten.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Ja een schip op 't strand.......

Dat roept bij mij ook herinneringen aan vader op.
Mijn vader was niet zo bekend in Zeeland en schaamde zich er niet voor om dat te erkennen.
Dat leverde wel eens smalende reacties op in de trant van
"Nou ik ken het als m'n broekzak, ik brengt jouw schuit 's nachts nog op een plek waar JIJ hem overdag niet vandaan haalt".
Waarop vader antwoordde: "Oh maar het ding op een plaat zetten lukt mij ook wel hoor".
Plaats reactie