Een vraag naar aanleiding van de oliemorsing in de Rotterdamse haven. Zoals het er nu uitziet gaat het mijn ex werkgever vele miljoenen kosten i.v.m. beperkte aansprakelijkheid zeevaart.
Hoe zit dit tegenwoordig met de aansprakelijkheid t.o.z. van coasters op de Rijn?.
Kan mij nog herinneren dat er in de jaren 60 altijd een beetje paniek was als er ergens een aanvaring op de Rijn was gebeurt met een coaster i.v.m. aansprakelijkheid schade etc.
mvg
Geert
Wie weet?
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Wie weet?
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Wie weet?
mijn familie heeft het aan den lijve meegemaakt na een aanvaring aan de roos coaster liep tijdens het oplopen van een sleep uit zijn roer mijn oom afvarend midscheeps geraakt schip totallos neefje verdronken en dan blijkt de engelsman voor slechts 50000 gulden aansprakelijk gesteld kon worden het ontbrekende bedrag heeft de verzekering uit eigen middelen bij moeten passen dit gebeurde in 1964Binnenvaarder schreef: ↑15 aug 2018 11:52 Een vraag naar aanleiding van de oliemorsing in de Rotterdamse haven. Zoals het er nu uitziet gaat het mijn ex werkgever vele miljoenen kosten i.v.m. beperkte aansprakelijkheid zeevaart.
Hoe zit dit tegenwoordig met de aansprakelijkheid t.o.z. van coasters op de Rijn?.
Kan mij nog herinneren dat er in de jaren 60 altijd een beetje paniek was als er ergens een aanvaring op de Rijn was gebeurt met een coaster i.v.m. aansprakelijkheid schade etc.
mvg
Geert
Re: Wie weet?
Hallo allen, in het bijzonder woutrina ,ik herinner mij nog het schip welke achteruit een Ruhr haven met slepend anker verliet en daarbij een bom tot ontploffing bracht ,de haven wees alle schuld af en onze verzekering ook F M H omdat wij niet meer Molest verzekerd waren (oorlogschade ), uiteindelijk door de leden betaald
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Wie weet?
Het klopt dat zeevaart beperkte aansprakelijkheid heeft. Dat is zo geregeld door het IMO en vastgelegd in internationale verdragen. Je zou denken dat dat niet meer van deze tijd is, maar de belangen van de rederijen zijn heel groot en niemand wil dit openbreken. Het geldt niet alleen bij schepen onderling, ook bij kades en bruggen is dit het geval. In 1986 heeft de coaster Vera Rambow in Friesland een brug weggevaren. Dat was een aardige schadepost voor de provincie Fryslan en de gemeente. De maximale aansprakelijkheid van de Vera Rambow was maar een paar ton en de schade liep in de miljoenen. Vanaf dat moment is de provincie nogal wat terughoudender geworden om vergunning af te geven voor schepen met een zeer beperke aansprakelijkheid. Dan eerst maar een aanvullende verzekeing afsluiten dus.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Wie weet?
Ergens staat me bij dat de aansprakelijkheid bij schepen een maximaal bedrag per ton was. Iets met 250 erin, maar geen idee in welke valuta. Ligt wel in lijn met gert zijn verhaal. Gr. Klaas.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Wie weet?
Kijk ook naa het schade geval op de maas vorig jaar , dat er een stuw door een duitser er uit gevaren is .
Re: Wie weet?
zo iets is er toch ook voor de binnenvaart is nog ter spraken geweest met de aanvaring van de stuw in grave zal het nog opzoeken bij artikelen over grave maar begreep dat de belasting betaler hier ook de grote verliezer was en "not guilty your honour"
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie weet?
Hallo Allemaal,
Ik heb er iets over geschreven, betreffende het schadegeval bij de stuw in Gave.
Als de eigenaar van het betreffende schip het een B.V. is met een Beperkte Aansprakelijkheid, de meeste B.V.s hebben een beperkte aansprakelijkheid.
Ik heb zelf ook twee B.V.s met een Beperkte Aansprakelijkheid.
Dit betekent dat een B.V. met een Beperkte Aansprakelijkheid nooit meer hoeft te betalen dan 912.000,= Euro.
Ook zal de verzekering van de eigenaar van het schip zich hier op beroepen en niet meer betalen dan 912.000, Euro
Alle meerkosten komen in dit voor rekening van het Havenbedrijf van de Gemeente Rotterdam.
Wat er op neer komt dat de belastingbetaler het gelach gaat betalen.
Trouwens onbegrijpelijk dat er nog op ruwe Stookolie gevaren mag worden, terwijl wij allemaal al meer dan 20, 25 jaar weten dat ruw stookolie hee slecht is voor he milieu, qua uitstoot bij de verbranding, maar ook al de ruwe stookolie, zoals in dit geval in het water komt.
Ik heb er iets over geschreven, betreffende het schadegeval bij de stuw in Gave.
Als de eigenaar van het betreffende schip het een B.V. is met een Beperkte Aansprakelijkheid, de meeste B.V.s hebben een beperkte aansprakelijkheid.
Ik heb zelf ook twee B.V.s met een Beperkte Aansprakelijkheid.
Dit betekent dat een B.V. met een Beperkte Aansprakelijkheid nooit meer hoeft te betalen dan 912.000,= Euro.
Ook zal de verzekering van de eigenaar van het schip zich hier op beroepen en niet meer betalen dan 912.000, Euro
Alle meerkosten komen in dit voor rekening van het Havenbedrijf van de Gemeente Rotterdam.
Wat er op neer komt dat de belastingbetaler het gelach gaat betalen.
Trouwens onbegrijpelijk dat er nog op ruwe Stookolie gevaren mag worden, terwijl wij allemaal al meer dan 20, 25 jaar weten dat ruw stookolie hee slecht is voor he milieu, qua uitstoot bij de verbranding, maar ook al de ruwe stookolie, zoals in dit geval in het water komt.
Groetjes Pieter
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !
Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.
Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Re: Wie weet?
Als je het zo simpel voorstelt, dan is dat niet helemaal juist.
De aansprakelijkheid van een NV of BV met beperkte aansprakelijkheid is beperkt tot het kapitaal wat in de NV of BV ingelegd is. De aansprakelijkheid van iedere aandeelhouder is beperkt tot het bedrag (niet de waarde) van de aandelen in zijn of haar bezit.
Zie bijv. nl.wikipedia.org/wiki/Besloten_vennootschap_met_beperkte_aansprakelijkheid#Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid in de binnenvaart is geregeld in het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) (Zie PDF.)
De aansprijkelijkheid is afhankelijk van een aantal factoren en de op dat moment geldende rekeneenheid.
Zie ook Recente ontwikkelingen en herziening ....... inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart
en zie ook ccr-zkr.org/12050400-nl.html.
Voor de aansprakelijkheid in de zeevaart gelden soortgelijke bepalingen.
Eén en anders is onder meer te lezen bij uwwet.nl......burgerlijk-wetboek-8/16-maritieme-vorderingen.htm.
Verder is er via Google het nodige te vinden. Zoek op: "berperkte aansprakelijkheid" binnenvaart
Er is dus nog wel enig juridisch getouwtrek mogelijk.......
Wie uiteindelijk voor de kosten opdraaien zijn (indirect dus) altijd degenen onderaan de ladder: zij die het stof der aarde of hun diensten omzetten in een verhandelbaar product, terwijl zij geen directe invloed hebben op de prijs van dat product noch invloed hebben op de beloning van hun dienst of arbeid.
De aansprakelijkheid van een NV of BV met beperkte aansprakelijkheid is beperkt tot het kapitaal wat in de NV of BV ingelegd is. De aansprakelijkheid van iedere aandeelhouder is beperkt tot het bedrag (niet de waarde) van de aandelen in zijn of haar bezit.
Zie bijv. nl.wikipedia.org/wiki/Besloten_vennootschap_met_beperkte_aansprakelijkheid#Aansprakelijkheid
De aansprakelijkheid in de binnenvaart is geregeld in het Verdrag van Straatsburg inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart (CLNI) (Zie PDF.)
De aansprijkelijkheid is afhankelijk van een aantal factoren en de op dat moment geldende rekeneenheid.
Zie ook Recente ontwikkelingen en herziening ....... inzake de beperking van aansprakelijkheid in de binnenvaart
en zie ook ccr-zkr.org/12050400-nl.html.
Voor de aansprakelijkheid in de zeevaart gelden soortgelijke bepalingen.
Eén en anders is onder meer te lezen bij uwwet.nl......burgerlijk-wetboek-8/16-maritieme-vorderingen.htm.
Verder is er via Google het nodige te vinden. Zoek op: "berperkte aansprakelijkheid" binnenvaart
Er is dus nog wel enig juridisch getouwtrek mogelijk.......
Wie uiteindelijk voor de kosten opdraaien zijn (indirect dus) altijd degenen onderaan de ladder: zij die het stof der aarde of hun diensten omzetten in een verhandelbaar product, terwijl zij geen directe invloed hebben op de prijs van dat product noch invloed hebben op de beloning van hun dienst of arbeid.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
dan maar een simpele vraag op de foto van een luxemotor zie een ijkmerk de letter M ingehakt waar was is die voor ??
- Bijlagen
-
- zephyr ijken M.jpg (77.47 KiB) 894 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker