Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

De scheepswerf De Jong en Smit wordt op 1 maart 1922 opgericht door de firmanten Job de Jong en Arie Smit. In eerste instantie is de werf gevestigd in Bolnes, maar verhuist enige jaren later naar de Bovenstraat in IJsselmonde. Het adres was Oostdijk 8 te Ijsselmonde. In 1975 is de werf onteigend en gesloten vanwege dijkverbetering door het waterschap.
Er is een boek "Scheepswerf De Jong en Smit 1921-1975 te IJsselmonde" door Peter Mulder, ISBN: 978-90-75352-95-5.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Een scan uit bovengenoemd boek,een aanrader trouwens.
Groeten
Jan
Bijlagen
de Jong en Smit.jpg
de Jong en Smit.jpg (150.25 KiB) 1246 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

Met de kaart erbij.
Groeten
Jan
Bijlagen
de Jong en Smit b.jpg
de Jong en Smit b.jpg (162.79 KiB) 1244 keer bekeken
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Wie weet?

Bericht door Jan Stolp »

bouwnummer 43 voor J.Valkenburg Utrecht .27 x 5.05x 1.72 met een 40 pk Kromhout.
Met de zelfde maten staan nr 42 voor P.Bouwman uit Goudswaard met een 44 hollandia ,dat was de Leema.
Bouwnr 44 met dezelfde maten was voor J.van Biessum uit Leeuwarden met een 40 pk B.U.B.,dat was de Onderneming.
Groeten
Jan
Later werden met de zelfde maten nog de Familetrouw voor den Outer uit Vlissingen gebouwd ,de Neeltje voor van Willigen en de Paula voor Voerman uit Sas van Gent gebouwd.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Ik wist het!: "Nicht versagen forum fragen!"


Gert, Jan heel erg bedankt voor deze uiterst nauwkeurige beantwoording van mijn vraag. Ik ben er blij mee, en ik weet zeker ook een aantal van mijn (schoon)familieleden.
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Wie weet?

Bericht door peelander »

Nog even wat over Scheepswerf de Jong en Smit, gevonden in het archief van de Oud Rotterdammer - De krant voor de 50-plusser Dinsdag 26 juli 2011 pagina 15


Scheepswerf De Jong en Smit werd 1 maart 1922 opgericht door de firmanten Job de Jong en Arie Smit. Aanvankelijk was het bedrijf gevestigd in Bolnes. Enige jaren later verhuisde de werf naar de Boven-straat in IJsselmonde. Op basis van de scheepsnieuwbouwlijst blijkt dat De Jong en Smit er in de loop der tijd tenminste 125 motorvrachtschepen, motorsleepboten en andere vaartui-gen bouwde. Daarnaast werden er talloze boten en schepen gerepareerd, omgebouwd of verlengd. Gemiddeld werkten meer dan dertig vaklieden op de werf, zoals lassers, ijzerwer-kers en timmerlieden.
Op 1 september 1975 sloot de - dan geheten - A. Smit & Zn’s Scheeps-werf haar poorten. Het terrein werd onteigend door het waterschap ‘De Dijkring IJsselmonde’ ten behoeve van dijkverbeteringswerken. Korte
tijd later werd alles gesloopt en ver-dween het bedrijf geheel uit het landschap.
Maar door het rijk geïllustreerde boek van de hand van Peter Mulder blijft de herinnering aan de werf nu levendig. Zijn publicatie is een aanwinst voor de scheepsbouw- en binnenvaarthistorie. Bovendien vormt het een belangrijk document voor de plaatselijke geschiedenis van IJsselmonde.
Cees Zevenbergen
‘Scheepswerf de Jong en Smit 1921-1970 te IJsselmonde is gerealiseerd door Coolegem Media in Rotterdam. Het boek telt 176 pagina’s en bevat vele foto’s en is verkrijgbaar via peterzoleyn@yahoo.com. De prijs is 29,50 euro (excl. verzendkosten).
Lange tijd waren scheepswerven in en rond Rotterdam niet weg te denken. Ontelbare grote en kleine schepen werden er gebouwd. Vandaag de dag herinnert weinig meer aan de glorie-rijke tijd. Peter Mulder schreef een boek over de werf De Jong en Smit in IJsselmonde en brengt daarmee de scheepsbouwge-schiedenis tot leven.
Nog een plaatje, waar de werf lag
eind koninginneweg.jpg
eind koninginneweg.jpg (220.42 KiB) 2152 keer bekeken
Rechts van houthandel Hulsinga.
groeten
Jan van der Plijm
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Fluks »

Een nageljongen van De Jong en Smit heeft mij in 1946 het leven gered,door mij aan mijn haren het water uit te trekken,waarin ik was gevallen tijdens het spelen.Wat eigenlijk meer indruk op mij maakte,was het feit,dat ik gekleed in een zwarte onderbroek en een hemdje van mijn nichtje in de bus terug naar Alblasserdam moest.Mijn moeder vertelde aan de medereizigers,dat ik sportkleding aan had,maar ik denk,dat niemand dat geloofde.
Groeten,Arie.
sjaak v remmerden
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:53

Re: Wie weet?

Bericht door sjaak v remmerden »

hallo gert dit vind ik heel fijn je bericht dat kranten artikel kan ik jammer genoeg nergens vinden er moeten ook foto`s van zijn
weet u iets waar ik kan zoeken ?
sjaak
sjaak v remmerden
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 mar 2018 15:53

Re: Wie weet?

Bericht door sjaak v remmerden »

Gert Schouwstra schreef: 19 mar 2018 10:38 Van de NATRA 11 is minder bekend. Het was in 1922 gebouwd als sleepschip FRIEDRICHSHOF voor Krupp en in 1962 omgebouwd tot motorschip voor Joh. Nauta. Later is het nog de HENKLA geworden en in 1982 al gesloopt. Zie verder HIER.

ik heb het verhaal van de aanvaring teruggevonden in de krant van 4 december 1974.
hallo gert in welke krant stond dat artikel van die aanvaring op 3-12-74 ik zoek me rot
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Dat staat o.a. in Het Vrije Volk van 4 december 1974.
Ik kan op een of andere manier geen foto's meer plaatsen. Ik stuur je wel een PB-tje en dan mail ik ze naar je toe.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie