Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Wie weet?

Bericht door teerkwast »

Wel de beste manier, om de klap te verwerken, kop op kop.
Afbeelding
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Klaas en Gert bedankt.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder »

Waar ligt dit schip, denk zelf aan de Merwehaven met centrale aan de Keilehaven + gashouders op de achtergrond, maar dan zou de foto gespiegeld zijn.
mvg
Geert
Bijlagen
210.jpg
210.jpg (90.8 KiB) 1874 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie »

Merwehaven lijkt me goed hoor.
Volgens mij is hij niet gespiegeld.

grt Wim
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Is de Merwehaven als je binnenvaart aan S B foto is niet gespiegeld, ik lees Stockholm op Johnsonboot.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Witkopje
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 jan 2017 22:34

Re: Wie weet?

Bericht door Witkopje »

Lezers,
Mijn pc is een tijdje buiten werking geweest en wil graag mijn vraag nogmaals plaatsen.
Enkele maanden geleden las ik hier een berichtje dat een bezoeker een lijst van arbeiders in zijn/haar bezit had die werkzaam waren geweest aan de Afsluitdijk . Mijn grootvader heeft destijds mee gewerkt aan het tot stand komen van de Afsluitdijk. Na dat berichtje te hebben gelezen werd mijn nieuwsgierigheid gewekt en ben benieuwd of de naam van mijn grootvader daar ook op voorkomt.

Wie kan mij helpen aan een personeelslijst van arbeiders welke destijds aan de Afsluitdijk werkzaam waren.
Ik zou het erg op prijs stellen wanneer het tot de mogelijkheid zou behoren om daar een kopij van te mogen hebben. Mochten er onkosten aan verbonden zijn , dan vergoed ik deze graag
met vriendelijke groet
Witkopje
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Oei, de NV Maatschappij tot Uitvoering van Zuiderzeewerken (MUZ) was een gelegenheidscombinatie van vier grote aannemers: M.J. van Hattum's Havenwerken in Beverwijk. Hollandsche Aannemingsmaatschappij in Den Haag, A. Bos Pzn in Dordrecht en A.Volker Lzn in Sliedrecht. Deze combinatie heeft ruim vijf jaar aan de Afsluitdijk gewerkt en er waren gemiddeld steeds meer dan 5000 arbeiders aan het werk. Het zullen in totaal meer dan 10.000 namen zijn. Ik heb altijd begrepen dat er geen centrale personeelsadministratie werd gevoerd, maar er kunnen best deellijsten zijn. Er werden ook gastarbeiders uit het buitenland aangetrokken. En daartussen zaten ook nog allemaal kleine onderaannemers de hun eigen personeel hadden. Heb je al geïnformeerd bij het Nationaal Baggermuseum in Sliedrecht? Daar is veel materiaal over alle aannemers die in de MUZ zaten verzameld. Dan had je nog de Dienst der Zuiderzeewerken, dat was de bouwdienst van Rijkswaterstaat die verantwoordelijk was voor de opdracht. Ook zij hadden een grote organisatie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Dan had je nog de Dienst der Zuiderzeewerken, dat was de bouwdienst van Rijkswaterstaat die verantwoordelijk was voor de opdracht.

Gert, dat is niet helemaal waar en dat is een pikant detail.

Toen de bouw van de afsluitdijk en de inpoldering van enkele polders moest worden uitgevoerd, vertrouwde Minister Lely dit werk niet toe aan de Rijkswatertaat. Een "Organisatie met een fossiele hierarchie gekenmerkt door sloomheid en traagheid" kortom: onbekwaam. Derhalve richtte Minister Lely de Dienst Zuiderzeewerken op. Het was deze dienst die volkomen los van Rijkswaterstaat de opdrachtgever voor de aanleg van de afsluitdijk werd.
Je mag Rijkswaterstaat in die jaren omschrijven als een dienst die weinig kon, weinig wist en weinig deed.
Het was de in 1930 tot Directeur Generaal benoemde ingenieur Ringers die daar verandering in bracht. Hij voorzag voor Rijkswaterstaat een belangrijke taak, maar dan moest die dienst wel veranderen. Met Ringers aan het roer gebeurde dat ook.
De dienst veranderde van een louter beheerdienst, naar een dienst die naast het beheer ook investeerde in kennis en het opbouwen van specialistische diensten.Zoals de Rijks Instituten RIZA (zuivering afval water) RIKZ (kust en zee) De Dienst voor weg en waterbouw DWW de Bouwdienst voor bruggen en sluizen. De AVV (advies dienst voor verkeer en vervoer). En deze lijst is niet compleet. Kortom, Rijkswaterstaat werd de plaats waar steeds meer kennis en kunde verzameld en ontwikkeld werden. En zeven jaar na het aantreden van Ir. Ringers, werd de zelfstandige Dienst der Zuiderzeewerken ondergebracht bij Rijkswaterstaat, een dienst die de minister eerder als onbekwaam tot het opdrachtgever schap van een groot werk had geacht.

Het was deze ontwikkeling in 1930 ingezet door Ir.Ringers die ons land een Rijkswaterstaat heeft geschonken waardoor Nederland in staat was om de de Deltawerken te ontwikkelen en te bouwen. Dit werk dat Nederland wereldwijd op de kaart heeft gezet en een koppositie op het gebied van de waterbouw heeft gebracht, zou momenteel niet meer uitgevoerd kunnen worden.
Opeenvolgende ministers, te beginnen bij Smit Kroes in de kabinetten Lubbers, hebben Rijkswaterstaat getransformeerd van een Dienst met kennis en kunde, tot een makelaar tussen aannemers en overheid.
Alle kennis en gegevens, met belastinggeld opgebouwd, en die tot de jaren tachtig dan ook publiek eigendom en gratis ter beschikking van de gemeenschap waren, zijn van lieverlee en zonder enige vergoeding ondergebracht bij commerciële partijen. Wanneer de gemeenschap nu nog iets wil weten of gedaan moet hebben luidt het motto: "Achteraan aansluiten en ieder uurtje factuurtje".

De vraag is nu: "Hoe veel en hoe vaak moet het nog fout gaan, voordat de Nederlandse politiek in gaat zien dat de gedachte dat de Markt alles beter kan dan de overheid toch niet zo zaligmakend is als eerder gedacht werd".
Dat ze dit echter ooit in gaan zien lijkt mij absoluut zeker. Immers als de politiek het niet doet zal uiteindelijk de wal het schip zal keren.
En soms denk ik dat de eerste tekenen daarvan al zichtbaar zijn.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Mene tekel Upsardin, het teken aan de wand.
Groet Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Wie weet?

Bericht door t.fluks »

sluit mij graag aan bij Witkopje:
Mijn vader heeft, vanaf het begin, tot de sluiting van het laatste gat, bij de MUZ gewerkt, als 2e schipper op zo'n grote stoomkraan,
ik geloof op de No 5. Hij wilde graag een eigen schip kopen en nam daarom vaak de weekendwachten van anderen over.Meestal ging hij om de 4 weken
naar zijn verloofde, die dat extra geld ook wel welkom vond. Na de sluiting van het gat, nam hij ontslag bij de MUZ. Op voorspraak van de
Dedemsvaartse schipper, waarbij hij als knecht gevaren had, kon hij met een heel kleine hypotheek van Peters, de flinke klipperaak kopen van
Jan Teekman, die bij Peters een luxe motor liet bouwen. Kosten:Fl 4500.
Toen getrouwd met mijn moeder, knecht aan boord en varen! Het ging zo voorspoedig, dat hij in 1937, bij werf Peters en gloednieuwe 50/55 pk
Deutz met spoelpompen kon inbouwen. Kosten:Fl.6500.
Hij voer soms, met turf op Noord-Frankrijk en had de pest aan het sleep- en traction gebeuren.
Goede kennissen van hem zeiden: Willem Fluks is gek geworden, hij zet een schip in een schip. Nee, hij was zijn tijd vooruit, sloeg in één keer
het zijschroefgebeuren over. Hij kon mooi over het Afsluitdijkgebeuren vertellen, maar hij heeft het ook nooit gehad over een werknemers lijst.
Mocht het wel zo zijn, hoor ik het graag!!
Tammo.
Plaats reactie