Sorry.
Ik was even vergeten dat die er waren.
(Het is ook al 15 jaar geleden dat ik teletekst gezien heb.)
Wie weet?
Re: Wie weet?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Ja.
Toen teletekst nog niet bestond stonden de minst gepeilde diepgangen in de vaargeul vermeld op grote borden op strategische plekken langs de oever(b.v. boven de IJsselkop aan de rechter-oever.)
Wie weet zich dat nog te herinneren en/of heeft daar foto's van?
En dan die waterstandboekjes waarin je de op de radio omgeroepen waterstanden kon noteren en naslaan.
(Konstanz,Rheinvelden.....enz,tot het beroemde Grave-beneden-de-sluis,waarin op subpagina's de ook omgeroepen diepgangen in de vaargeul konden worden genoteerd.)
(Als ik snel iets wil weten,raadpleeg ik teletekst via de app.)
Gr,Jan.
Toen teletekst nog niet bestond stonden de minst gepeilde diepgangen in de vaargeul vermeld op grote borden op strategische plekken langs de oever(b.v. boven de IJsselkop aan de rechter-oever.)
Wie weet zich dat nog te herinneren en/of heeft daar foto's van?
En dan die waterstandboekjes waarin je de op de radio omgeroepen waterstanden kon noteren en naslaan.
(Konstanz,Rheinvelden.....enz,tot het beroemde Grave-beneden-de-sluis,waarin op subpagina's de ook omgeroepen diepgangen in de vaargeul konden worden genoteerd.)
(Als ik snel iets wil weten,raadpleeg ik teletekst via de app.)
Gr,Jan.
Re: Wie weet?
Ach ik heb me nooit verdiept in de waterhoogten.
Het klonk altijd wel weer magisch als die namen en getallen uit de oude radio schalden..
Maar..... heeft de schipper nu niets anders dan alleen TT om de maximale diepgang te bepalen?
Hoe ging het vroeger in zijn werk? Hoe berekende men het?
Het klonk altijd wel weer magisch als die namen en getallen uit de oude radio schalden..
Maar..... heeft de schipper nu niets anders dan alleen TT om de maximale diepgang te bepalen?
Hoe ging het vroeger in zijn werk? Hoe berekende men het?
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Pieter,
Misschien even googelen "bereken aflaaddiepte" .
Want ik denk dat je dat graag wil weten. Hoe diep kan ik laden bij al die verschillende cijfers.
Vroeger wist men hoe veel je bij een bepaalde pegel op moest tellen, en ik denk dat het voor de schippers nog wel zo werkt.
grt Wim
Misschien even googelen "bereken aflaaddiepte" .
Want ik denk dat je dat graag wil weten. Hoe diep kan ik laden bij al die verschillende cijfers.
Vroeger wist men hoe veel je bij een bepaalde pegel op moest tellen, en ik denk dat het voor de schippers nog wel zo werkt.
grt Wim
Re: Wie weet?
Dat denk ik ook;kijk maar naar de posting van Bram, die naar Koblenz moet.
En die minst gepeilde diepten hier te lande zijn toch vrij duidelijk; bij overschrijding daarvan heb je 'n kwaaie aan de juristen van 'n eventuele tegenpartij.
En trouwens, bij overschrijding van 'n vaardiepte bij 'n sluis(Eefde,Weurt)
zal RWS of de sluismeester wel bevoegd zijn de schipper uit te nodigen om het schip voor de sluis vast te maken in afwachting van betere tijden.
Kortom,voor mij zou teletekst volstaan.
Er hebben wel eens berichten gecirculeerd dat men met computerprogramma's de rievierbodem beter in kaart wil brengen, zodat schepen beter de diepere plekken op kunnen zoeken,zodat ze dieper kunnen varen.
Gr. Jan.
En die minst gepeilde diepten hier te lande zijn toch vrij duidelijk; bij overschrijding daarvan heb je 'n kwaaie aan de juristen van 'n eventuele tegenpartij.
En trouwens, bij overschrijding van 'n vaardiepte bij 'n sluis(Eefde,Weurt)
zal RWS of de sluismeester wel bevoegd zijn de schipper uit te nodigen om het schip voor de sluis vast te maken in afwachting van betere tijden.
Kortom,voor mij zou teletekst volstaan.
Er hebben wel eens berichten gecirculeerd dat men met computerprogramma's de rievierbodem beter in kaart wil brengen, zodat schepen beter de diepere plekken op kunnen zoeken,zodat ze dieper kunnen varen.
Gr. Jan.
Re: Wie weet?
Inderdaad gaf, zo te zien, de eerste treffer bij google een duidelijke uitleg.
Bedankt Wim.
Kijk dat schippers met ervaring, of schippers die lang bij hun vader in de leer zijn geweest het weten en aan weinig genoeg hebben,
daar ging ik al vanuit.
Maar er zijn altijd weer nieuwe schippers en sommige komen van de 'koude grond', dus die moeten het toch ergens leren....
Bedankt Wim.
Kijk dat schippers met ervaring, of schippers die lang bij hun vader in de leer zijn geweest het weten en aan weinig genoeg hebben,
daar ging ik al vanuit.
Maar er zijn altijd weer nieuwe schippers en sommige komen van de 'koude grond', dus die moeten het toch ergens leren....
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 1444
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Wie weet?
Beste pieter ,
Als ik de bijbel van Klein ( gids voor de rijnvaart ) opensla lees ik het volgende ;
De pielschaalstande zijn echter de grondgetallen , waarmede de minste vaarwaterdiepten kunnen worden berekend . De minste diepte in het vaarwater bedraagt ; ( uitgaande van 1965 , wat thans wel bijgesteld zal zijn ,door waterbouwkundige werken )
tussen Lobith en Duisburg , R.P - 0,10 m
Duisburg en Keulen , K.P.+ 1,40 m
Keulen en Coblenz , K.P + 1,20 m
Coblenz en St. Goar , C.P. + 1,00 m
St.Goar en Bingen ( Bingerlog ) , C.P + 0,65 m
St . Goar en Bingen ( tweede vaarwater ) , C.P. + 0,60 m
Bingen en Mainz , B.P. + 0,80 m
Mainz en Manheim , M.P. + 0,10 m
Voor de vaart boven Manheim worden de peilschalen van Maxau of van Straatsburg gebruikt , maximale diepgang 1,70 m minder dan Maxau of 0,10 m minder dan Straatsburg en Straatsburg - Basel is dan 0,10m minder dan de stand te Strratsburg .
Ook bezit ik een boek DER RHEIN in technischer und wirtschaflicher Beziehung 1902 , met daarin tekeningen ,met daarin de dieptelijnen van rivierstukken .
Als ik de bijbel van Klein ( gids voor de rijnvaart ) opensla lees ik het volgende ;
De pielschaalstande zijn echter de grondgetallen , waarmede de minste vaarwaterdiepten kunnen worden berekend . De minste diepte in het vaarwater bedraagt ; ( uitgaande van 1965 , wat thans wel bijgesteld zal zijn ,door waterbouwkundige werken )
tussen Lobith en Duisburg , R.P - 0,10 m
Duisburg en Keulen , K.P.+ 1,40 m
Keulen en Coblenz , K.P + 1,20 m
Coblenz en St. Goar , C.P. + 1,00 m
St.Goar en Bingen ( Bingerlog ) , C.P + 0,65 m
St . Goar en Bingen ( tweede vaarwater ) , C.P. + 0,60 m
Bingen en Mainz , B.P. + 0,80 m
Mainz en Manheim , M.P. + 0,10 m
Voor de vaart boven Manheim worden de peilschalen van Maxau of van Straatsburg gebruikt , maximale diepgang 1,70 m minder dan Maxau of 0,10 m minder dan Straatsburg en Straatsburg - Basel is dan 0,10m minder dan de stand te Strratsburg .
Ook bezit ik een boek DER RHEIN in technischer und wirtschaflicher Beziehung 1902 , met daarin tekeningen ,met daarin de dieptelijnen van rivierstukken .
Re: Wie weet?
K.P. is vast niet kanaalpeil
Misschien het peil te Keulen.
Dus dan zou de maximale diepgang op het traject Duisburg-Keulen 1,4 meter meer zijn dan Keulen op dit moment aangeeft.
Keulen peilt nu 0,84 m. Dus zou de maximale vaardiepte 2,24 meter zijn.
Er is echter wel wat aan de rivier verandert sinds 1965 en ook moet men nog een zekere bodemspeling houden.
Maar goed, ik heb het begrepen.....hoop ik!
Misschien het peil te Keulen.
Dus dan zou de maximale diepgang op het traject Duisburg-Keulen 1,4 meter meer zijn dan Keulen op dit moment aangeeft.
Keulen peilt nu 0,84 m. Dus zou de maximale vaardiepte 2,24 meter zijn.
Er is echter wel wat aan de rivier verandert sinds 1965 en ook moet men nog een zekere bodemspeling houden.
Maar goed, ik heb het begrepen.....hoop ik!
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Wie weet?
Lage waterstand op de grote rivieren. Publicatieborden aan de IJsselkop bij de Rijn.
dit soort borden waren dat inderdaad waren de nieuws berichten en waterstanden belangrijk je moest dan ook altijd stil zijn
dit soort borden waren dat inderdaad waren de nieuws berichten en waterstanden belangrijk je moest dan ook altijd stil zijn
- Bijlagen
-
- minst gepeilde diepte rws.jpg (58.7 KiB) 1056 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Wie weet?
Mooi,Piet.
Als ik het goed zie:IJsselkop-Doesburg 1.10 m!
Als ik het goed zie:IJsselkop-Doesburg 1.10 m!