Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Theo,

Heden 737 m3 in Lobith,in 1949 620 m3!
www.waterpeilen.nl

Gr.Jan.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Wie weet?

Bericht door Kapitein Spok »

Jan, bedankt voor de link. Ik kende hem niet, maar ik heb er eens in gesnuffeld en vastgesteld dat het geen daar geschreven wordt in grote lijnen mijn eerdere beweringen ondersteund.

Vanuit mijn (voormalige) werk voel ik me toch altijd wat meer betrokken bij de Maas en haar stroomgebied.
Dan is het heel leuk om eens een keer te lezen dat de Roer momenteel een hele belangrijke leverancier van "Maaswater" is.
Dit is voor mij absoluut geen nieuws, maar er wordt in het algemeen heel weinig aandacht besteed aan de zijrivieren van de Maas in Nederland als het over waterhuishouding gaat.
Ook in tijden van hoogwater werd ik vaak wat meewarig aangekeken wanneer ik de situatie in met name de Roer de Swalm en de Niers betrok in de analyse voor de situatie waarvoor ik (mede)verantwoordelijk was; de Maas benedenstrooms Sambeek. Maar wanneer "officiële" verwachtingen uiteindelijk niet bleken te kloppen, werd dat meestal veroorzaakt doordat men onvoldoende rekening had gehouden met hetgeen er al dan niet uit deze zijrivieren aan het debiet van de Maas werd toegevoegd.

Deze draad heeft als titel: Wie weet?
Nou wie weet wordt mijn suggestie om in overleg met België de baggergaten aan de linkerover van de grensmaas in te richten als retentiebekkens.
Met een sifon vanuit het Juliana kanaal zouden die gemakkelijk gevuld kunnen worden om in tijden van geringe afvoer wat extra water aan de rivier terug te geven.
En in tijden van hoogwater zou de top van een hoogwatergolf afgevlakt kunnen worden door op het juiste moment deze bekkens te vullen.
Maar kennelijk is het tot nu toe een te simpele oplossing, ik heb in elk geval bij de mensen die zich hier mee bezighouden nog geen bijval gekregen.
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Wie weet?

Bericht door maarpol »

Groeten Martin

Roest rust nooit.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Tja,Theo,mogelijk komen jouw ideeën,na deze langdurige laagwaterperiode,weer uit de onderste la!😊
Je zult wel ervaring hebben met onbegrip van de kant van jongelui met Ing.of Ir.
voor hun naam.
Mijn stiefdochter (TH Delft),vertelde ik 5 jaar geleden dat ze drijvende dorpen moest gaan ontwikkelen. Ze keek me aan alsof ze water zag branden.....

Gr,Jan.
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Wie weet?

Bericht door Betise »

Wat is er mis met jongelui met Ing. of Ir. voor hun naam?
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Sorry Martin,dat ik 2keer over jouw vraag heen klets,maar ik heb geen idee; Kees misschien?
Gr,Jan.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Er is niets mis met genoemde,Betise;stelde ik dat? Gr. Jan.
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

maarpol schreef: 22 okt 2018 13:39 Ik kocht deze fraaie Dia iemand die weet hoe dit schip heet.
Martin; Die afvarende kempenaar op de Rijn bij Lobith is de ENERGIE van Hartman uit Rotterdam, later voer het schip onder dezelfde naam met als eigenaar een maat van mij Anton Moerland die heeft hem in 2001 laten slopen.
https://www.debinnenvaart.nl/schip_detail/16129/
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Betise
Berichten: 56
Lid geworden op: 17 apr 2016 17:28

Re: Wie weet?

Bericht door Betise »

veen1195 schreef: 22 okt 2018 20:11 Er is niets mis met genoemde,Betise;stelde ik dat? Gr. Jan.
Niet met zoveel woorden,
Je zult wel ervaring hebben met onbegrip van de kant van jongelui met Ing.of Ir.
voor hun naam.
Maar deze regel zou die indruk wel kunnen wekken.
veen1195
Berichten: 396
Lid geworden op: 16 aug 2013 19:35

Re: Wie weet?

Bericht door veen1195 »

Betise,ik bedoelde het verschil in opvatting dat er KAN zijn tussen 'n jonge afgestudeerde en iemand met 50 jaar praktijk-ervaring die met studie zich op niveau gebracht heeft.

Gr. Jan.
Plaats reactie