Pagina 1 van 616

Wie weet?

Geplaatst: 30 jul 2006 15:40
door Wrijfhout
Omdat ik een nieuw 'project' ben opgestart dat veel over de particuliere sleepvaart zal gaan hoop ik hier af en toe een vraag te mogen plaatsen waar mede-forumleden mij mogelijk kunnen helpen.

Alvast bedankt

Harry

Geplaatst: 30 jul 2006 18:01
door Eef T
Volgens mij is het bunkerbootje op de foto de waterboot van de heer Pasman uit Born. Het is voor mij ook al weer heel lang geleden, maar ik herkende het bootje meteen en mijn ervaring is dat het dan ook meestal wel klopt.
Mvg, Eef.

Wie weet

Geplaatst: 10 aug 2006 10:53
door Kees Keijzer
Op dit door Wrijfhout opgestarte item wil ik eens proberen of iemand foto's heefd van de sleepboten die in de vijftig en begin zestiger jaren de bietenschepen van Zeeland naar de suikerfabriek in Stampersgat trokken.
Het gaat mij voornamelijk om de "Bastiaan"van J.P. v Nes uit Zwijndrecht in die boot stond een 172 pk Caterpillar en ook de "Gerda"van H. Broekmeulen uit Zevenbergen die boot had een 150 pk V M Deutz.
Als er iets is zie ik het wel, bijvoorbaat dank.
Gr, Kees.

Geplaatst: 04 okt 2006 16:18
door Wrijfhout
Afbeelding
Een detailvergroting van een ansichtkaart uit het begin van de jaren vijftig. IJsselmonde riviergezicht met tientallen lege sleepschepen. Ik weet uit overlevering dat IJsselmonde de aanmaakplaats was voor slepen die geladen waren en naar 'boven' vertrokken. Maar hier zie ik alleen maar lege schepen. Liggen die op werk te wachten en waarom lagen ze juist daar, was dat om havengeld te besparen of had dat een andere reden?

gr. Harry

Wie weet?

Geplaatst: 10 okt 2006 11:43
door Kees Keijzer
Ja, Harry ; Zo'n oude foto verteld een heel verhaal, de foto is genomen van af het IJsselmondse hoofd in N W richting, je ziet uiterst links een stukje van het eiland Van Brienenoord. nu zou we de van Brienenoordbrug
op de foto zien. die schepen op de foto liggen op de ankerplaats de Merode inderdaad buiten Rotterdams havengeld, er liggen heden ten dage
op altijd nog duwbakken. op de achter grond zie je van links naar rechts de vage contouren van de de gashouder van de gasfabriek bij de Persoonshaven, het kraantje en de opstallen van machine fabriek Keller, voorheen Deutz, het kerktorentje van Kralingse Veer en de gebouwen van Rademakers tandwiel en lierenfabriek.
Zo dat was weer even terug in de tijd.
M.V.G. Kees.

Geplaatst: 17 okt 2006 22:37
door MdB
Harry,

Jouw foto waar dit onderwerp mee begon.

Wij publiceren in december de restauratie van een soort zusterschip.
Ik dacht eerst dat jouw foto dezelfde boot weergaf, maar van die eigenaar van "ons december onderwerp" kreeg ik de volgende opmerkingen::::

Dit is bij sluis Born uit de jaren `60, het is wel een zusterscheepje bij
Den Heeten gebouwd maar deze heeft 4 lichtpoortjes en is zonder uitlaat uit het dak. Deze opdrukker ligt nu momenteel bij het museum in Leer D en is van Rick Slagter geweest uit Eelde die nu de Johanna heeft van Jan Bakker.
Er vaart nog een Zusterscheepje rond Amsterdam genaamd Trijntje, dit zijn de 3 zusterscheepjes uit hetzelfde jaar gebouwd. Na die tijd zijn er niet meer van die afmetingen gemaakt, de andere 2 hadden de 24 PK zonder spoelpompen en de Beatrix met spoelpompen en deze motor heeft op een tentoonstelling gestaan volgens opgave van Marcel Voet die heeft de Beatrix nieuw van de werft wezen halen in 1938, mooi dat je zulke mensen nog in levende lijve tegenkomt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Geplaatst: 08 nov 2006 20:19
door Wrijfhout
Hey Martin

ik lees nu pas dat je nog weer bent terug gekomen op die foto van Born met die sleep/opdrukker. Begrijp ik het nu goed dat het niet de Trujo van Van Zoest is?

gr. Harry

Wie weet

Geplaatst: 16 nov 2006 21:06
door maarpol
Hei.

Ik zat vanavond op het net te zoeken naar foto van een MWM RS34SU.
Dat is een dubbelklepper met blower , waarschynlyk in de 40-50 jaaren geproduceert . Toen kwam ik over het volgende.

BELOTTI
Motor / Tanker


Baujahr: 1947 Bau-Nummer: 119
Stapellauf: 1947 Uebergabe an Eigner: 06.06.1962
Heimathafen: Basel Rufzeichen: HBDQ
Registrier-Datum: 06.06.1962 Register-Nummer: 070
Register Streichung: 27.01.1972 Verbleib: Verkauft zum verschrotten


Maschinentyp: 6-Zyl. Motorenwerke Mannheim MWM, Mannheim
Leistung: 550 PS
Geschwindigkeit: 10 Knoten
Propeller: 1
Namensänderungen

Datum Schiffsname Heimathafen
1947 Grano Oslo
1950 Grano Kristiansand
1953 Calafatis Piraeus
1962 BELOTTI Basilea

Verbleib des Schiffes: 27.01.1972 verschrottet



De vraag is , is dit de Basilea Het raare is dat dit schip in Noorwegen gebouwd is. Maar is dit een zee schip of een binnen schip. Want er staat als thuis haven Basel.

Martin Noorwegen.

Geplaatst: 16 nov 2006 21:28
door Herman H
Hallo Martin.
Het zou inderdaad een zeeschip geweest kunnen zijn.
Er waren zeeschepen die onder zwitsersevlag voeren en als thuis haven Basel hadden.
Ook lijkt mij het rufzeichen van de zeevaart want de rijnvaart had twee letters met vier cijfers .
Groeten Herman

Geplaatst: 16 nov 2006 21:32
door hank
Martin.

Kijk eens op de side van de Schweizer Hochseeschiffart (Swiss Ships).

Daar worden alle Zwitserse zeeschepen uitvoerig beschreven.

Hank.