Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Gert Schouwstra
Berichten: 3539
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 14 jun 2018 17.20 18:38

Dat gebeurde ook Pieter. Het systeem van evenredige vrachtverdeling (EV) is in 1933 ingesteld omdat de schippers financieel werden uitgeknepen. Er kwam in feite een wettelijk vervoersverbod voor al het binnenlandse vervoer. Alle vracht moest via de schippersbeurs worden aangeboden tegen door de overheid vastgestelde wettelijke tarieven. Daar kwamen dan nog vaak toeslagen bovenop, bijvoorbeeld voor licht goed, waar je minder van kon meenemen, of laag water, enz. En de schepen die van het systeem gebruik wilden maken moesten een binnenlandse exploitatievergunning hebben. Dat waren meestal oudere schepen, de modernere schepen voeren in de Rijnvaart omdat daar meer te verdienen viel. Die hadden geen vergunning, net als de schepen die van buiten Nederland kwamen. De Rijnvaart was vrij en daarvoor was geen vergunning nodig.

Uitzondering in de wet was het eigen vervoer. Fabrieken konden een vergunning krijgen voor eigen vervoer om met eigen schepen te varen. Die moesten dan wel alleen van of naar die eigen fabriek varen. Ze hoefden dat werk dan niet op de beurs aan te bieden. Meestal gebeurde dat met kleine schepen (luxe motors van 80-150 ton) en die voeren dan naar al die kleine fabriekjes langs het water. Veel fabrieken hadden zo hun harde kern in eigen hand en maakten gebruik van de beurs als flexibele schil. Het ging ook niet om grote hoeveelheden, de grootste schepen met eigen vervoersvergunning waren nog geen 200 ton.

Het resultaat was wel dat de binnenlandse vloot zwaar was verouderd. Er werd niet nieuw gebouwd en de tarieven waren zo hoog, dat schepen rustig 1 tot 3 weken konden wachten op de volgende reis. Met alles wat wilde drijven kon nog iets verdiend worden. Kijk maar eens naar oude foto's van de Maashaven. Daar zie je vrijwel allemaal beursschepen die dan al 40-80 jaar oud zijn en af en toe een reisje deden. Nieuwbouw en innovaties zag je vooral in de Rijnvloot, daar werd vanaf 1970 volop verlengd, schuifluiken en boegschroeven gezet, kwamen de radars en de automatische piloten. In de binnenlandse vloot gebeurde dat nauwelijks omdat er veel minder verdiend werd. De ontwikkelingen stonden stil.

In 1975 kwamen er blokkades toen staatssecretaris van Hulten de EV af wilde schaffen. Dat ging niet door en er kwam zelfs een vrijwillig systeem bij voor het vervoer naar België en Frankrijk: Toerbeurt Nood-Zuid. Daar kwam een verandering door de schaalvergroting in de binnenvaart. Er waren ondernemers die 'slimme' constructies bedachten. In 1988 verleende Mw Smit-Kroes een vergunning aan haar buurman, de directeur van Granaria, om eigen vervoer met duwbakken te gaan doen. Dat heeft ook tot stevige acties geleid, maar uiteindelijk is de EV in 1998 afgeschaft en is er nu geen verschil meer tussen de Rijnvaart en het binnenlandse werk.
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.


pieter53
Berichten: 5702
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 » 14 jun 2018 17.20 18:41

Bedankt voor de uiteenzetting, Gert.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Binnenvaarder
Berichten: 1018
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaarder » 15 jun 2018 17.20 18:06

Ik heb nog een mooi boek in de aanbieding "Tegen de stroom in" hierin wordt zeer uitgebreid ingegaan over de EV etc. Ook blijkt uit het boek dat de 19e eeuw weinig verschilt met de 21e eeuw qua samen werking in de binnenvaart, schippers zijn echte individualisten.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Soulfly
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018 17.20 18:16

Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door Soulfly » 24 jun 2018 17.20 21:27

Recent heb ik de keerkopping in m'n Hasselteraak blootgelegd.
Het blijkt een N.V. Motorenfabriek "De Maas" Rotterdam keerkoppeling te zijn.

Ik ben opzoek naar info, handleiding en andere schepen die er zo'n keerkoppeling in hebben staan.

https://drive.google.com/file/d/1Y_kOhG ... aziJd/view
https://drive.google.com/file/d/1YscCBM ... rTpz2/view


Wat ik er van weet is:
begin 50 tigerjaren geplaatst
24pk motor staat ervoor
geen reductie 1:1

Alvast dank

Merik

Janna
Berichten: 1682
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door Janna » 24 jun 2018 17.20 22:27

De LVBHB heeft een hele database aan motoren handboeken. Mail die eens; omo@lvbhb.nl

Maar deze vraag past beter in het topic Wie weet. Ik denk dat een moderator je vraag wel zal verplaatsen.

k-k
Berichten: 3845
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door k-k » 25 jun 2018 17.20 07:46

https://demaasbv.nl/
Deze al gezien? Geen idee of het een voortzetting is van het oude bedrijf. Gr. Klaas.

Soulfly
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 jun 2018 17.20 18:16

Re: Keerkoppeling Hasselteraak

Bericht door Soulfly » 25 jun 2018 17.20 18:29

De VB in het midden van het logo zou staan voor: Vennix en Bertoe
Afbeelding


Toch vreemd dat er weinig over dit soort keerkoppelingen bekend is, het was toch een Nederlands product.
misschien komt het omdat (de)ze voor een klein vermogen waren, ze zien er wat lichter gebouwd uit dan een open Brevo

De Maas B.V. was niet het bedrijf dat voorgekomen is uit dit bedrijf.
OMO een mailtje gestuurd, maar in de database en ook de VDMS bibliotheek was niets te vinden.

Merik

Gert Schouwstra
Berichten: 3539
Lid geworden op: 28 okt 2006 17.20 20:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra » 25 jun 2018 17.20 22:37

Vennix en Bertou hebben in 1923 een machinefabriek opgericht die al heel gauw "De Maas" heette en werkzaam was tot in de 70-er jaren. Mijn opa is er wel geweest als klant. Ze hadden geloof ik geen eigen merk, maar waren zeker gespecialiseerd in het verdieselen van gloeikopmotoren. Hieronder een advertentie uit 1935 met de keerkoppeling. Overigens zie ik geen ongebruikelijke onderdelen. Iedere fabrikant bouwde ze zo; Kuipers, Reintjes, enz.
Bijlagen
Schermafbeelding 2018-06-25 om 23.31.03.png
Schermafbeelding 2018-06-25 om 23.31.03.png (380.41 KiB) 293 keer bekeken
Gert
- Varen is leven. -
Mijn website https://aa-planadvies.nl/ is helemaal vernieuwd.

navigatie
Berichten: 1115
Lid geworden op: 20 feb 2013 17.20 10:14

Re: Wie weet?

Bericht door navigatie » 25 jun 2018 17.20 23:19

In 1972 zijn bij ons de motoren nog gereviseerd door "de Maas", toen bestond de zaak dus nog.
Ze hebben trouwens ook in 1948 de motorisatie van de Navigatie gedaan. Is trouwens in Deest gebeurd.
De Achterhaven was denk ik iets te krap :mrgreen:

grt Wim

teunis
Berichten: 131
Lid geworden op: 27 mar 2007 17.20 17:46
Locatie: katwijk
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door teunis » 26 jun 2018 17.20 05:32

Volgens mij bestaat het nog https://demaasbv.nl/nl/over-de-maas-bv
Teun van der Plas
http://www.sagittavof.nl

Afbeelding


Afbeelding



Plaats reactie