Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Frans61
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mei 2016 00:16

Re: Wie weet?

Bericht door Frans61 »

Rederij Jaap Slingerland had inderdaad de "Jolanda" die Piet hier boven laat zien en de "Olympia".
Deze schepen zijn als ik het goed heb overgenomen door Groene hart cruises.
De "Jolanda" is waarschijnlijk verkocht en daarvoor in de plaats is de "Ambiance" gekomen.
Mijn oom Frans van Atten heeft een groot aantal jaren op de Jolanda en Olympia gevaren.
jan pont
Berichten: 452
Lid geworden op: 04 jul 2007 19:40
Locatie: gorinchem

Re: Wie weet?

Bericht door jan pont »

hier de Olympia en de ambiance op 29-6-2015
Bijlagen
ambiance 29-06-2015.JPG
ambiance 29-06-2015.JPG (465.91 KiB) 1902 keer bekeken
olympia 29-06-2015.JPG
olympia 29-06-2015.JPG (459.87 KiB) 1902 keer bekeken
varen is een manier van leven
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Is er iemand die iets weet over de scheepvaart in de polder van de Haarlemmermeer?
(Behalve het weinige dat Loomeijer vertelt, is mij niets bekend....)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter, daar is best wel wat van te vinden.
Toen de Haarlemmermeer droog is gelegd, is van oost naar west de "Geniedijk" aangelegd als onderdeel van de militaire Stelling van Amsterdam. Aan de zuidkant liep het Voorkanaal, aan de noordkant liep het Achterkanaal. De laatste had een jaagpad en was bereikbaar via een tweetrapssluis naar de Ringvaart bij Fort Aalsmeer. Het kanaal werd gegraven om de forten , batterijen en stellingen achterlangs te kunnen bevoorraden en was dus primair een militair kanaal. Maar er mocht ook gewone scheepvaart komen, daarvoor werd een verordening geschreven. De maximumsnelheid op het kanaal was 7,2 km/uur. Het hele verhaal staat o.a. HIER.
In Noord-Zuid richting liep ook de Hoofdvaart, deze kon via het Achterkanaal bereikt worden. De Haarlemmermeer is in 1957 gesloten voor de scheepvaart omdat de sluizen na 50 jaar gebruik te slecht werden. Tot die tijd werden er vooral suikerbieten naar de fabriek in Halfweg vervoerd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Dag Gert,

Je bent toch beter in het zoeken dan ik ;-)
Bedankt voor alle moeite.

Ik maal uit de tekst op dat er alleen een sluis te Aalsmeer is en dat die in 1895 gereed komt.

Ik moet nog uitzoeken hoe het zat met de Geniedijk. Volgens mij was dat een waterscheiding (i.v.m. de inundatie) en zouden de schepen mogelijk niet van het zuidwestelijk deel, naar het noordoostelijke hebben kunnen gaan; hetgeen mij vreemd voorkomt.
Ik zal zoeken.

https://www.stelling-amsterdam.nl/forten/aalsmeer-sluis/

Iets over de bietenvaart.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

sluis aalsmeer bron rce.jpg
sluis aalsmeer bron rce.jpg (103.88 KiB) 1647 keer bekeken
Foto fragment: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.

De sluis te Aalsmeer. Twee sluizen met een kort verbindingskanaal er tussen.
Het was de enige toegang tot de polder.
In 1923 waren er nog plannen voor een overhaal bij Lijnden, maar dat is er nooit gekomen.


Uit Google books: De zeeweringen en waterschappen van Noord-Holland 1894.

Bezuiden Aalsmeer ruim 1000 M bezuiden den Kruisweg ligt eene dubbele schutsluis door de Militaire Genie in 1891 gebouwd en ook dienende voor de inundatie. Van boven en benedensluizen is de doorvaartwijdte 4.30 M en de schutkolklengte 19.35 M. De slagdrempels der bovensluis liggen op 4.45 M onder AP die van de benedensluis op 6.70 M onder AP. Over de sluisdeuren zijn voetbruggen aangebracht In den weg langs den ringdijk ligt eene ophaalbrug over den vaarweg naar de sluis.
Onder den ringdijk liggen 3 gemetselde duikers tot inlating van water als een bij de oude gronden van de Lisserbroek een bij den Vijfhuizerhoek en een bij Níeuwerkerkerhoek. Bovendien liggen op verschillende punten 31 hevels tot aanvoer van water in de landerijen. Deze hevels deels aan den polder deels aan particulieren behoorende bestaan uit ijzeren buizen van 0.075 tot 0.15 M middellijn Zij worden wanneer noodig gesloten. Nog zijn er enkele dergelijke bevels tot aanvoer van water in stallen In droge zomers worden soms groote hoeveelheden water in den polder gelaten door opening van kleppen in de stortvloeren der stoomgemalen.
In de ringvaart liggen nog twee damsluizen van de Militaire Genie.

Tot zover.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Vooralsnog niets gevonden over een doorvaart in de Geniedijk, noch over het varen in de polder zelf.
Heeft iemand een oude Wegwijzer voor de Binnenvaart NW Nederland? Staat daar misschien iets over de polderwateren in?
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Gert Schouwstra »

Pieter, daar waar Hoofdvaart en Geniedijk elkaar kruisen, ligt een zogenaamde Damsluis.
We kennen dit type ook wel onder de naam "Plofsluis", met dynamiet werd het dak van de overkluizing opgeblazen en de grondlaag sloot dan de vaarweg af. Soortgelijke bomvrije damsluizen zaten ook in de IJtocht en de Slotertocht.
Haarlemmermeer Noord en Zuid stonden dus met elkaar in verbinding en hadden hetzelfde peil.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door pieter53 »

Dag Gert,

Waar heb je dat nu weer vandaan getoverd?
Er was, volgens mij, wel een waterverbinding tussen de twee delen, maar ik betwijfel of die verbinding bevaarbaar was.
Vandaar mijn verzoek om een Wegwijzer van de Binnenvaart van lang gelêe.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Wie weet?

Bericht door Kees Keijzer »

Hier een detail van een kaart van de gids voor de Binnenvaart uit 1934, daar zie je ook het e.e.a. op in de Haarlemmermeer;
Afbeelding
En als je op onderstaande link gaat zoeken op jaartal 1925 zie je nog meer details van de sluis bij Aalsmeer en twee damsluizen en de forten.
https://www.topotijdreis.nl
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Plaats reactie