Wie weet?

Alles over binnenscheepvaart
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Vrienden,

Zoals uit de media is gebleken worstelen we bij Het Spoor met de ingestelde 'veiligheidscommunicatie'. Het raakt ook kant noch wal, en men wil het invoeren zonder dat men de zaken op orde heeft; afwentelen op de eindgebruiker. Dat moet een schipper niet vreemd in de oren klinken... :roll:
Mijn vraag is: hoe strikt wordt er omgegaan met de gespreksdiscipline op het water? Ik ben er al een poos uit, maar ik kan me niet herinneren ooit de termen 'over' en 'uit' te hebben gebruikt. Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...! :shock: Wordt deze terminologie in de praktijk ook echt toegepast? Of alleen door 'groentjes' op de walpost (die nog een hoop moeten leren... :P ) en bijvoorbeeld jachtenschippers...? Om maar enkele voorbeelden te noemen...

Ik zie uw visie/antwoorden hierop graag tegemoet. Ze zullen aanstaande vrijdag meegenomen worden in een groot overleg met veel partijen, waar ik mij sterk ga maken voor afschaffing van tijdrovende flauwekul...

Dank & Groeten van Tim!
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

pieter53 schreef:Er heeft al eens wat bij de evolutie van de spits gestaan. Het blijft vreemd.
Een 'afneembare voortstuwer'. In goed Frans :mrgreen:

Soort primaire duwboot...?

Groeten van Tim
Binnenvaart
Berichten: 28547
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Wie weet?

Bericht door Binnenvaart »

Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...!
Ik heb het nu 26 jaar,het marifooncertificaat,maar over en uit mocht je absoluut niet vergeten,op de sluis hoor ik het dagelijks,veel jachtenschippers zeggen uit als je iets tegen ze zegt i.p.v. standby.

Gr Rene

En die foto van die spits had ik nog niet eerder gezien,het blijft apart.
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Binnenvaart schreef:
Pas recent heb ik een marifooncertificaat, daar kwam het slechts terloops voorbij en was het zelfs geen examenonderwerp...!
Ik heb het nu 26 jaar,het marifooncertificaat,maar over en uit mocht je absoluut niet vergeten,op de sluis hoor ik het dagelijks,veel jachtenschippers zeggen uit als je iets tegen ze zegt i.p.v. standby.

Gr Rene
Er werd in het examen veel meer de nadruk gelegd op het NATO-spelalfabet(!!!) maar nog veel meer op noodoproepen en noodverkeer. Over en uit was niet belangrijk.
Maar is er een wezenlijk verschil tussen jouw examen, en mijn examen met 30 meerkeuzevragen...? :wink:

Groeten van Tim!
ouzovd

Re: Wie weet?

Bericht door ouzovd »

Ik heb nu meer als 40 jaar mijn marifooncertificaat. ik heb er toen 6500 gulden voor betaald en kreeg er een marifoon bij. Of was het andersom? Ik weet het niet meer. :D :D :D
Een paar jaar later staakten de Belgische bedienaren van Antwerpen en Oostende Radio. Als je in toen een telefoongesprek wilde voeren(Toen waren er nog geen GSM'tjes), moest je roepteken spellen volgen het NatoAlphabet ook de cijfers. Ook het nummer waar je naar toen toe wilde bellen, dus kan je nagaan hoe lang het duurde voor je aansluiting had.

Gr. Frans
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

Wist je dat, in een tijd waar in de Nederlandse bevolking meer GSM's dan inwoners telt, de procedure 'telefoneren via Oostende Radio' nog steeds examenstof is...? :shock:
In Nederland liep dat via Scheveningen Radio, maar dat is al lang geleden afgeschaft, vanwege de mobieltjes... :lol:

Groeten van Tim
JC
Berichten: 2987
Lid geworden op: 29 dec 2007 20:55
Locatie: Kruiningen

Re: Wie weet?

Bericht door JC »

Medewerkers van verkeersposten dienen zich te houden aan de VTS Guidelines. Op sluizen en bruggen gaat het er in de regel wat minder formeel aan toe.
"Over en uit" is een verzinsel van de recreatievaart.
Peter B
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 mei 2011 20:34
Locatie: Driebergen

Re: Wie weet?

Bericht door Peter B »

"Kwam deze foto net op Facebook tegen,iemand enig idee wat dit is,"

Grappig geval. Een stoom-rader-beurtvaarder met sleep. Bebouwing doet wat frans aan, en terwijl veel bomen nog kaal zijn (winter of vroeg voorjaar) staan toeschouwers en wandelaars (overzijde kanaal) er gewoon in pak bij, dus al te koud kan het niet zijn. Zuid-Frankrijk?

Peter
www.motorschipCornelia.nl

Lawyers do it in small print
velasquez

Re: Wie weet?

Bericht door velasquez »

waar is de foto. :D :D

grBB
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Wie weet?

Bericht door Tim76 »

JC schreef:Medewerkers van verkeersposten dienen zich te houden aan de VTS Guidelines. Op sluizen en bruggen gaat het er in de regel wat minder formeel aan toe.
"Over en uit" is een verzinsel van de recreatievaart.
Mooi, die heb ik gevonden.

Dank voor je antwoord JC! :D

Groeten van Tim!
Plaats reactie