Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

teerkwast schreef: 21 apr 2017 21:03 En de deuren van sluis Andel vroeger?
Soms mis je dus wel eens wat. Terugbladerend vond ik deze vraag van Bart.
Feitelijk heeft Pieter al het antwoord gegeven, maar toen en nu zaten er in de sluis van Andel waaierdeuren.
Kees Keijzer
Berichten: 9009
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Sluizen.

Bericht door Kees Keijzer »

De oude sluis in Dintelsas had ook waaierdeuren,ook het Beneden Sas in de Steenbergsevliet, een uitvinding van Waterstaat ingenieur Jan Blanken.
ze waren op meerdere plaatsen, o.a. de waaiersluis in Gouda.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

Nogal een duur systeem, maar wel het meest geavanceerde wat ze hadden in die tijd.
De waaiersluis in Gouda is overigens verbouwd naar een normale sluis waar de waaierdeuren nog in zitten.. (die van de Holandse IJssel)
Ben er vd zomer nog doorgegaan...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Nogal een duur systeem, maar wel het meest geavanceerde wat ze hadden in die tijd.

Jinny ja duur vanwege arbeidsintensieve bouw, dat klopt. Maar arbeidskrachten waren toen relatief goedkoop.

En als je zegt geavanceerd voor die tijd.
Dan durf ik te zeggen ook anno 2017. want qua betrouwbaarheid en energiezuinigheid wint het met vlag en wimpel van alle momenteel in gebruik zijnde systemen.
Mits goed onderhouden, weigert het nooit.
Over welk modern systeem durft men die garantie te geven?
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Jinny schreef: 01 dec 2017 22:32 Nogal een duur systeem, maar wel het meest geavanceerde wat ze hadden in die tijd.
En wat vindt je dan van de kruisende deuren van de Donkere Sluis?
Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Donkere_sluis
Jinny schreef: 01 dec 2017 22:32 De waaiersluis in Gouda is overigens verbouwd naar een normale sluis waar de waaierdeuren nog in zitten.. (die van de Holandse IJssel)
Hoezo verbouwd? Wanneer is dat gebeurt?
Waaiersluis Gouda.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Sluizen.

Bericht door piet42 »

als ik het goed bekijkt is het systeem met de kruisende deuren niet echt geschikt als schutsluis voor de scheepvaart de deuren steken buiten de muren uit dan is het waaier systeem toch beter en volgens mij er komt aardig wat druk op de rollen te staan en in tegenstelling tot de waaier deuren die je met elke waterstand kan dicht kan laten lopen kan dat met dit systeem niet lijkt mij of zie ik het verkeerd ??
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
kajoe
Berichten: 676
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

ook dokkemer nieuwe zijlen heeft waaier deuren en worden nog steeds gebruikt tijdens spuien ,een prachtig systeem .
kan gesloten worden ook als de stroom uit een van beide richtingen loopt ,veiliger dan normaal tja kan wel eens fout gaan ,zie laats nog in Delfzijl.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

De waaierdeur en de sectordeur hebben in de loop der eeuwen bewezen het beste te zijn.
Ze worden immers nu nog gebruikt.
Van alle andere systemen, en dat zijn er heel wat als je de patenten gaat zoeken, zijn er velen heel ingenieus
maar helaas niet zo betrouwbaar of efficiënt als de waaier en de sectordeur.
Toch hebben de kruisende deuren van de donkere sluis het uitgehouden tot ze overbodig werden,
dus de druk op de rollen was geen groot beletsel.
Het zijn echter deuren die bij niveauverschil geopend kunnen worden.
Sluiten bij niveauverschil moet met spierballenkracht :-)

Waaiersluizen zijn onder meer de 'De Waaiersluis' (Gouda), de Wilhelminasluis (Poederoijen), Noordersluis (Lelystad), Zuidersluis (Almere-Buiten), Sluis Ketelhaven, de Roggebotsluis in het randmeer ter hoogte van Kampen. Verder het Bendensas in de Steenbergse vliet (buiten gebruik) en de Korenburgsluis in Gorinchem (gebruik onbekend.)
Dokkummer Nieuwe zijlen was mij nog niet bekend.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

Inmiddels zijn er diverse nieuwere berichten gepost...


Die donkere sluis zijn we met de bijboot nog doorheen getuft.
Mooie constructie.
En ouder dan de waaiersluis.....
Schijnt dat ze eea weer functioneel willen maken door de deuren richting de Hollandse IJssel weer op te graven..
Lijkt me wel leuk voor kleine scheepjes.
Ook de diverse gedempte grachten en andere verlaten zouden misschien weer opengegraven worden...
Plannen plannen plannen, nu de financiering nog..

Dat van de waaiersluis zei de sluismeester toen ik een praatje met hem maakte...
Waarschijnlijk bedoeld ie dan de moderne techniek?
De waaierdeuren zijn nog we functioneel, worden iedere maand een keer gedraaid meen ik..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Sluizen

Bericht door Ben »

Ben schreef: 01 dec 2017 16:02 Een ongedateerde foto van een nieuwe sluis bij Stavoren. Kan iemand hier wat toelichting bij geven?
@Jinny en Gert, bedankt voor jullie reacties, ik kan de foto nu een naam en ca. datum geven.
Plaats reactie