Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Beetje dom van mij ik dacht dat de zeekant de hoge kant zou zijn.
Ook vreemd dat de lage deuren tussen hoge muren en omgekeerd zitten.
Zie streetview.
Ah ik zie aan de hoge kant nog een stel deuren.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

De Willem Loréslus is gebouwd in 1969, in hetzelfde jaar dat de Lauwerszee werd afgesloten.
De hoge kant (met de brug) is de Lauwersmeerkant. Deze heeft nog wel hoge vloeddeuren gekregen, maar die zijn dus niet functioneel. De lage deuren die je op streetview ziet zijn de ebdeuren en die worden doorgaans gebruikt omdat het Lauwersmeer een lager peil heeft dan de Friese boezem.

het lage sluishoofd zit aan de kant van Dokkum en heeft dus waaierdeuren gekregen.

Ik kan drie redenen bedenken waarom de waaierdeuren in de lage kant zitten.
- Een hoge waaierdeur in het buitenhoofd is niet functioneel, want er is geen vloed meer op het Lauwersmeer.
- De waaierdeuren moeten het spuien vanaf de boezem kunnen regelen en het water komt van de kant van Dokkum.
- Een lage waaierdeur is veel goedkoper dan een hoge.

Nog even terugkomend op de sluis van Stavoren. Die is dus zo ontworpen dat Dortmunders daar alleen met een geopende brug kunnen schutten. En iets vergelijkbaars geldt ook voor Kempenaars die in de poldersluis van Lemmer naar Emmeloord naar beneden schutten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Maar waarom zitten de waaierdeuren niet binnen de ebdeuren?
Het had schutlengte gescheeld
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

In geval van overlengte kan men toch de waaierdeuren gebruiken?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Slim!
Om met capt. Mainwaring te spreken:"I already thought; who would think of that first?" ;-)
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

Moet je vrouw voor zijn.... :D

Duikt weg nu...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Je bedoelt, ergens onder de brug Pieter? Dat zou een hele dure constructie zijn.
Of bedoel je de ebdeuren in het binnenhoofd? Dat heeft niet veel zin omdat de drempel onder onder allebei de deuren moet zitten. Je schut daar naar beneden, dus als je de deuren omwisselt win je niets aan lengte. Dat is dus ook de reden dat je de waaierdeuren niet voor overlengte wilt gebruiken. En je wilt liever niet dat een schip tegen de iets kwetsbaardere waaierdeuren aan ligt.

Het is ook niet nodig. De Willem Lorésluis heeft kolkafmetingen van 65 x 9 meter. De maximaal toegestane afmetingen voor de Dokkumer Ee zijn 40 x 6 x 1,95, dus er is geen behoefte aan een grotere sluis. Dat komt omdat in de route verderop een paar hele krappe bochten zitten.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

En je wilt liever niet dat een schip tegen de iets kwetsbaardere waaierdeuren aan ligt.
Logisch.



edit
Dat heeft niet veel zin omdat de drempel onder onder allebei de deuren moet zitten. Je schut daar naar beneden, dus als je de deuren omwisselt win je niets aan lengte.
Deze begrijp ik niet, de drempel zit toch laag genoeg, daar heb je toch geen last van?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

Nee, de drempel onder het binnenhoofd met o.a. de waaierdeur is de bovendrempel. Als je naar het Lauwersmeer toe gaat schut je naar beneden. De waaierdeur en de ebdeur van het binnenhoofd hebben en gezamenlijke drempel. De ebdeur en de vloeddeur van het buitenhoofd hebben ook een gezamenlijke drempel, maar die ligt dus lager, omdat het peil van het Lauwersmeer lager ligt.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Deze begrijp ik niet, de drempel zit toch laag genoeg, daar heb je toch geen last van?

Jinny, wanneer je van het hoge pand naar het lage pand de sluis in vaart zakt het water in de kolk tijdens het schutten.
Je zult dan moeten zorgen dat je achterschip voorbij de drempel kom je er op te zitten.

In deze sluis moet de drempel zo lang zijn dat er waaierdeuren en gewone deuren op passen.
Dus de gewone deuren naar buiten plaatsen heeft feitelijk geen nut.
Plaats reactie