Sluizen.

Alles over binnenscheepvaart
kajoe
Berichten: 681
Lid geworden op: 30 aug 2010 12:31

Re: Sluizen.

Bericht door kajoe »

naast de nieuwe sluis word er gespuid door het oude werk in de nieuw sluis zitten de waaierdeuren .
en ander even bij het waterschap provincie friesland even de sluis daar bellen .
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Ah, bedankt!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

Op de Hollandse IJssel komt nog steeds met onregelmatige regelmaat een spits, de Athena.
Afgelopen vacantie er nog even naast gelegen.
Die moet dan richting Hekeren of zo iets..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Klembord-1.jpg
Klembord-1.jpg (165.82 KiB) 1484 keer bekeken
Bron Google. Links de waaierdeuren in de Willem Lorésluis te Dokkummer Nieuwe Zijlen.

Trouwens hier heb je weer zoiets. De brug ligt over de sluis, terwijl hij met gemak buiten de kolk had kunnen liggen.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Tim76
Berichten: 1981
Lid geworden op: 01 mei 2008 23:51
Locatie: Vianen

Re: Sluizen.

Bericht door Tim76 »

Jinny schreef: 03 dec 2017 20:25 Op de Hollandse IJssel komt nog steeds met onregelmatige regelmaat een spits, de Athena.
Afgelopen vacantie er nog even naast gelegen.
Die moet dan richting Hekeren of zo iets..
Hekendorp. Toevallig deed afgelopen week Jurjen van Zon dit, palmpitschilfers vanaf Amsterdam. Op Facebook staat een reportage, en ook hoe hij via Nieuwegein naar huis voer. Dan is 39 meter bijna te groot... :shock:

Groeten van Tim
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

Die ja, Hekendorp.
Met een akelig bruggetje met rotte software...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Gert Schouwstra
Berichten: 4589
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door Gert Schouwstra »

pieter53 schreef: 03 dec 2017 20:29De brug ligt over de sluis, terwijl hij met gemak buiten de kolk had kunnen liggen.
Pieter, dat is gewoon een financiële kwestie. Een brug over een sluis is veel goedkoper, omdat je dan geen aparte fundering hoeft te maken. Dat kan meer dan de helft van de kosten schelen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Sluizen.

Bericht door pieter53 »

Het landhoofd is aan de buitenzijde, de hoge zijde, toch al aardig uitgebouwd, dat lijkt me toch ook niet echt noodzakelijk en goedkoop.
Een paar centen er bij en er was plaats voor de brug.

Het verlies aan schutcapaciteit wordt dat wel in de berekeningen meegenomen en alle keren dat de brug gemolesteerd wordt?
Kan je, als je toch bezig bent, niet beter voor iets goeds gaan, dan half werk doen?

Ik krijg vaak de indruk dat plannenmakers en aannemers hun idee altijd voordeliger uit weten te rekenen, dan de alternatieve plannen.
Maar ja, daar heb ik niet echt oog op. Dat weet jij VEEL beter.

Ik zou de brug trouwens aan de lage en niet aan de hoge kant gelegd hebben. Kan hij vaker dicht blijven.
Vreemd trouwens ook dat de waaierdeuren aan de lage en niet aan de hoge kant zitten.
En waarom de waaier niet binnen de deuren? Dan was de schutlengte nog groter geweest.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Sluizen.

Bericht door Jinny »

pieter53 schreef: 04 dec 2017 10:25 Vreemd trouwens ook dat de waaierdeuren aan de lage en niet aan de hoge kant zitten.
En waarom de waaier niet binnen de deuren? Dan was de schutlengte nog groter geweest.
Nu wil ik niet zeuren, maar volgens mijn bescheiden dameslogica zit de waaier wel degelijk aan de hoge kant...
En waarom buiten?
Geen idee, misschien omdat als veiligheid voor het onverhoopte geval dat de hoge kant lage kant wordt?
Aan de gebruikelijke lage kant lijken mij nog een paar deuren te zitten, als vloeddeuren.
Als dat zo is kunnen bij calamiteit de huidige hoge deuren openblijven staan en functioneren de waaierdeuren als ebdeuren met de vloeddeuren aan de lage kant.
Dan wordt de sluis ook veel ruimer...

Voor zover ik het kan bekijken vanaf de foto...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Sluizen.

Bericht door Kapitein Spok »

Jinny inderdaad de waaier zit aan de bovenkant en zo kan het land altijd beschermd worden wanneer één van de sluisdeuren beschadigd raakt.

En wat die kosten van en brug over de kolk betreft: Ik denk dat Gert daar een punt heeft. Dit is veel goedkoper.

In de jaren tachtig moest de hefbrug van Heumen vervangen worden door een vaste brug. De hefbrug lag buiten de kolk.
Maar de vaste brug kwam, uit kosten overweging over de kolk te liggen.
Het gevolg: Bij hoogwater op de Maas kunne hoge schepen maar in en gedeelte van de kolk geschut worden.
En, wat nog ingrijpender is, schepen met gevaarlijke stoffen kunne niet met de 110 meter kolk geschut worden, want dan liggen ze onder de brug en dat is te gevaarlijk.
Dus: Schutten met de hele kolk, en dan het water weer uit het kanaal terugpompen. Logisch toch? :mrgreen:
Plaats reactie