Goed doordenken lukt me de laatste tijd niet zo best meer
Ik vrees dat dat wel niet tijdelijk zal zijn........
Sluizen.
Re: Sluizen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Sluizen.
Got 'm..
Probleem zat dus dat ik dacht dat de waaierdeur de laagste drempel had..
Dat van vrijhouden weet ik, ik heb vroeger met mijn vader wel eens in de Wmeersluis bij Kolhorn een scheepje van de drempel zien schrapen, net als een die dacht dat het verval net als de voorgaande sluis ook maar een cm of 10 was en de lijntjes netjes vastgelegd had.
De bewuste sluis heeft een verval van 5 meter....
Spreek allemaal van de jaren '70....
Ben er dit jaar voor het eerst met onze tobbe weer doorheen geweest na 40 jaar.
Probleem zat dus dat ik dacht dat de waaierdeur de laagste drempel had..
Dat van vrijhouden weet ik, ik heb vroeger met mijn vader wel eens in de Wmeersluis bij Kolhorn een scheepje van de drempel zien schrapen, net als een die dacht dat het verval net als de voorgaande sluis ook maar een cm of 10 was en de lijntjes netjes vastgelegd had.
De bewuste sluis heeft een verval van 5 meter....
Spreek allemaal van de jaren '70....
Ben er dit jaar voor het eerst met onze tobbe weer doorheen geweest na 40 jaar.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
- Locatie: London SW1, UK
Re: Sluizen.
Ik heb eens in Engeland, op het Grand Union Canal (overigens een vakantie aan te raden aan iedereen) een Narrow Boat gehuurd. Een 22-tonner met een 3-cilinder 30 pk Lister motor. Heavy Metal en een toch redelijk zware machine.
Over het algemeen, waren de sluizen enkele sluizen, waarna je gewoon weer kon verder varen.
Maar... toen kwamen de sluizentrappen, of zoiets toch. Drie, vier of zes sluizen achter elkaar, met tussen-bekkens.
En in zo'n tussenbekken gebeurde het... Wist ik veel. We waren er al lang doorheen gegaan met andere Canal Boats richting noorden, maar nu moesten we terug richting Londen, en op de een, of andere, manier was er weinig vaart richting zuiden.
Nou ja, het viel me al op dat er een behoorlijk aantal kanaalboten afgemeerd lagen voor de sluizen, maar ik ging gewoon voor de sluisdeur liggen, en toen de sluisdeur openging, en alles naar buiten kwam, ging ik naar binnen.
De sluis kwamen we wel uit, maar de tweede trap had ook mensen d'r in, en... wij raakten door het water in het tussenbassin dat wegliep op de grond. Gelukkig heeft een Narrow Boat een platte bodem, en is de schroef en het roer beschermd. Nadat een aantal scheepjes weggevaren waren, was de sluis onze richting weer vrij.
Zo zie je maar, je mag in het Suez- of Panama-kanaal, of of op de Rijn gevaren hebben, op schepen amper twee meter breed, is het soms ook lachen.
Mijn bemanning, mijn wijlen vrouw, en mijn moeder (80) had genoeg van het avontuur, en dus moet ik alleen de narrow-boat in de sluis recht houden. Tja, hoe doe je dat? In je uppie...
Achter vast maken, en het scheepje (22 ton) in de gaten houden en blijven vastmaken in de druipende sluis, ondertussen de Lister motor op 'tick over' (= ongeveer het laagst mogelijke effectieve toerental) laten draaien, en, in dit geval bakboord roer - ja ik ga altijd links in een sluis liggen...
Dan ben je er ook weer het eerst uit... of vergis ik mij? Wie weet het?
met vriendelijke groet,
Robert
Over het algemeen, waren de sluizen enkele sluizen, waarna je gewoon weer kon verder varen.
Maar... toen kwamen de sluizentrappen, of zoiets toch. Drie, vier of zes sluizen achter elkaar, met tussen-bekkens.
En in zo'n tussenbekken gebeurde het... Wist ik veel. We waren er al lang doorheen gegaan met andere Canal Boats richting noorden, maar nu moesten we terug richting Londen, en op de een, of andere, manier was er weinig vaart richting zuiden.
Nou ja, het viel me al op dat er een behoorlijk aantal kanaalboten afgemeerd lagen voor de sluizen, maar ik ging gewoon voor de sluisdeur liggen, en toen de sluisdeur openging, en alles naar buiten kwam, ging ik naar binnen.
De sluis kwamen we wel uit, maar de tweede trap had ook mensen d'r in, en... wij raakten door het water in het tussenbassin dat wegliep op de grond. Gelukkig heeft een Narrow Boat een platte bodem, en is de schroef en het roer beschermd. Nadat een aantal scheepjes weggevaren waren, was de sluis onze richting weer vrij.
Zo zie je maar, je mag in het Suez- of Panama-kanaal, of of op de Rijn gevaren hebben, op schepen amper twee meter breed, is het soms ook lachen.
Mijn bemanning, mijn wijlen vrouw, en mijn moeder (80) had genoeg van het avontuur, en dus moet ik alleen de narrow-boat in de sluis recht houden. Tja, hoe doe je dat? In je uppie...
Achter vast maken, en het scheepje (22 ton) in de gaten houden en blijven vastmaken in de druipende sluis, ondertussen de Lister motor op 'tick over' (= ongeveer het laagst mogelijke effectieve toerental) laten draaien, en, in dit geval bakboord roer - ja ik ga altijd links in een sluis liggen...
Dan ben je er ook weer het eerst uit... of vergis ik mij? Wie weet het?
met vriendelijke groet,
Robert
Re: Sluizen.
viewtopic.php?p=463723#p463723 maar even hier naar toe gehaald....
Kees Touw schreef: ↑15 apr 2018 11:49
img360.jpg
Pieter, ik zou het boek van Arends maar aanschaffen.
Het geeft antwoord op al je sluizen- en stuwenvragen.
Groet K.T.
P.S. Jan Blanken deed alsof hij de waaierdeuren had uitgevonden.
Hij had van Koning Willem I een 20 jaar durend octrooi voor die deuren gekregen.
Maar concurrent Goudriaan ageerde daar tegen. Blanken speelde daarin niet zo'n fraaie rol.
pieter53 schreef: ↑29 jul 2018 15:27
Het liet me niet los en ik heb uiteindelijk nog iets gevonden.
willem I sluis NL-HlmNHA_269_0804 Kopie.jpg
Het origineel is te downloaden op het Noord-Hollands Archief.
Ik moet zeggen.....
het duurde wel erg lang voordat ik op het idee kwam daar eens te zoeken
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Sluizen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Sluizen.
volgens mijn is het de spuisluis https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bestand ... isluis.jpg
- Bijlagen
-
- vreeswijk spuisluis.jpg (226.83 KiB) 1527 keer bekeken
-
- 5789groot.jpg (32.46 KiB) 1527 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Sluizen.
Bedankt
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Sluizen.
Officieel 'Rijkshulpschutsluis' trouwens
Groeten van Tim
Groeten van Tim
-
- Berichten: 2475
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Sluizen.
Nog even een plaatje van een paar waaierdeuren in een sluis van St. Lawrence Seaway, 1959.
mvg
Geert
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- Schermafbeelding 2018-08-30 om 19.45.56.jpeg (162.95 KiB) 1217 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Sluizen.
Heb er in Dintelsas vaak naar staan kijken als ze tijdens het tappen, spuien, de waaier deuren dicht gingen zetten als het Markpeil laag genoeg was, vond het imposant in de volle stroom de deur sluiten.Hier de binnenkant van de oude sluis met de waaierdeuren;
Groet, Kees.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.