Arie, dat was de Palmrainbrücke. Dat was een spoorbrug bij Weil die in 1878 is gebouwd en in 1937 weer is afgebroken omdat de goederenlijn tussen Frankrijk en Duitsland werd opgeheven. De doorvaarthoogte van de hoofdoverspanning was 7,20 en van de beide zijoverspanningen 3,60 meter.
In 1979 is op dezelfde plek een nieuwe Palmrainbrücke gebouwd. Dat is een gewone verkeersbrug.
Rijnvaartnostalgie.
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Rijnvaartnostalgie.
Tegen die brug heeft vanmorgen een Nederlands koppelverbad de stuurhut er af gevaren.
Groet,Kees.
Groet,Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Rijnvaartnostalgie.
dat is dit schip de alorba uit werkendam stuurhut iets te hoog https://www.badische-zeitung.de/containe ... n-sperrung
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
- Locatie: purmerend
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik heb de Weska uit 1972 even opengeslagen , en daar vond ik een paar bruggen /onderdoorgangen van lager dan 7 meter n.l .
Sluis AUGST = 5,40 meter
Basel Mittler Rheinbrücke = 4 , 80 meter
Europa Brücke Stasbourg - Kehl = 6,75 meter .
Dus moet de schipper vertrokken zijn uit Basel , of uit voorzorg voor de lage bruggen in de afvaart .
Sluis AUGST = 5,40 meter
Basel Mittler Rheinbrücke = 4 , 80 meter
Europa Brücke Stasbourg - Kehl = 6,75 meter .
Dus moet de schipper vertrokken zijn uit Basel , of uit voorzorg voor de lage bruggen in de afvaart .
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ai, hebben ze me het toch altijd verkeerd verteld, dat die brug zo laag was.Gert Schouwstra schreef: ↑23 jun 2018 15:45 Arie, dat was de Palmrainbrücke. Dat was een spoorbrug bij Weil die in 1878 is gebouwd en in 1937 weer is afgebroken omdat de goederenlijn tussen Frankrijk en Duitsland werd opgeheven. De doorvaarthoogte van de hoofdoverspanning was 7,20 en van de beide zijoverspanningen 3,60 meter.
In 1979 is op dezelfde plek een nieuwe Palmrainbrücke gebouwd. Dat is een gewone verkeersbrug.
Maar Gert, ik doe nog een poging kan het zijn dat de doorvaarthoogtes die jij noemt stammen uit de tijd dat het nog niet opgestuwd was?
Ossenbaar, de hoogtes van de genoemde bruggen zijn in ieder geval aan de veilige kant en bij HSW.
Wij zijn verschillende keren in Birsfelden geweest en kwamen gewoon leeg (hoogte 6,75 m) af door die Mittelere Bruecke. We moesten wel in de midden zitten natuurlijk en het was ook met een normale rivier waterstand.
grt Wim
Gert, als ik bij Wikipedia kijk denk ik dat ze met deze maten de hoogte van de bovenbouw bedoelen en niet de onderdoorvaarhoogte of is mijn Duits toch wat weggezakt?
-
- Berichten: 4589
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Wim, je hebt gelijk. Ik heb nog wat andere teksten erbij gepakt en het gaat om de constructiehoogte van de brug, niet de onderdoorvaarthoogte.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr. Bas
- Bijlagen
-
- scannen0103.jpg (224.91 KiB) 1276 keer bekeken
Re: Rijnvaartnostalgie.
gr.Bas