Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Dacht niet direct aan Flipje, maar inmiddels is het kwartje gevallen Piet. Eet zelden jam, maar lust het wel. Doet me denken aan mijn kosthuis in Sneek. Een boterham met kaas, een met worst, een met jam en een met hagelslag. De 5e kreeg je wel, maar dan alleen met margarine. Een dubbele met beleg mocht niet, vonden de "tantes" onfatsoenlijk. Zover deze afzwaaier. Die Franse sleper roept geen herinneringen op. Zo te zien aangepast achterschip (straalbuis?) en een (op)vallend stuurhuisdak, Gr. Klaas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

bij klaas zal het kwartje inmiddels wel gevallen zijn denk ik.

Ja bij mij ook. Ik vind het wel ad-rem en ter zake doende, en toch vind ik het richting Klaas een gewaagd plaatje.
Want wie zien we uit onze jeugd naast het bekende "Fruitbaasje" staan/ Juist: Ome Klaas!
Waarvan wiki mijn geheugen opfrist, en precies zoals ik me herinnerde, schrijft:
Oom Klaas, een ram, standaard in zeemanskleren gehuld en voorzien van zijn onafscheidelijke pijp. Hij is de broer van juffrouw Schaap, als lammetje naar zee gegaan en als oude ram na twintig jaar teruggekeerd. Hij is buitengewoon eigenwijs, vooral als het om boten en dergelijke gaat.

Kijk en met name in dat laatste zal toch niemand "onze" k-k herkennen ?!?! :lol: :lol: :lol:
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

In het laatste deel van die zin herken ik me maar al te goed Theo! Voel me niet zo gauw aangesproken hoor en zo ja dan waag ik wel er een PB-tje aan. Dat we maar veel herinneringen op mogen halen hier. Gr. Klaas.
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Klaas, leuk dat je het zo oppakt, maar het verbaasd me niet echt.

Op dit forum zijn niet alleen de foto's en de verhalen heel herkenbaar, maar toch ook wel menige forumdeelnemer.
En een wedstrijdje armpje drukken, durf ik met jou niet aan, maar in een wedstrijdje "eigenwijsheid" geef ik mezelf en redelijke kans om te winnen.

En als je dan weet dat ik er van uitga dat "Wie zichzelf kent, velen kent". en dat durf ik soms wel eens een gewaagde, maar daarmee nog niet altijd (on)juiste uitspraak te doen.
Franzose
Berichten: 474
Lid geworden op: 05 okt 2010 21:13
Locatie: Leutesdorf a/Rh (D)

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Franzose »

Hallo Martin, das kann die Boot RHONE sein.
Auffällig der Nachen auf Stb vor dem Steuerhaus !
Da kenne ich nur die RHONE, alle anderen hatten den Nachen weiter hinten an Stb oder Bb.

1923 in Lindenau an der Memel für S.d.B.d.R.A. mit dem Namen LION gebaut.
193? C.G.N.R. mit dem Namen RHONE
194? Reederei Schürmann mit dem Namen SCHÜRMANN ?

gr Ernst

S.d.B.d.R.A. SA = Societe de Belge de Remorquarge Anstra SA / Belgien
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gert Schouwstra »

k-k schreef: 15 jan 2018 14:52 Dacht niet direct aan Flipje, maar inmiddels is het kwartje gevallen Piet. Eet zelden jam, maar lust het wel. Doet me denken aan mijn kosthuis in Sneek. Een boterham met kaas, een met worst, een met jam en een met hagelslag. De 5e kreeg je wel, maar dan alleen met margarine. Een dubbele met beleg mocht niet, vonden de "tantes" onfatsoenlijk.
Heel herkenbaar voor die tijd. Klaas, woonden die tantes in de Galigastraat?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

nog een foto van de cnfr boot mogelijk wat meer herkennings punten en achterschip van wie ?
Bijlagen
.cnfr.jpg
.cnfr.jpg (67.04 KiB) 962 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

k-k schreef: 15 jan 2018 14:52 Dacht niet direct aan Flipje, maar inmiddels is het kwartje gevallen Piet. Eet zelden jam, maar lust het wel. Doet me denken aan mijn kosthuis in Sneek. Een boterham met kaas, een met worst, een met jam en een met hagelslag. De 5e kreeg je wel, maar dan alleen met margarine. Een dubbele met beleg mocht niet, vonden de "tantes" onfatsoenlijk. Zover deze afzwaaier. Die Franse sleper roept geen herinneringen op. Zo te zien aangepast achterschip (straalbuis?) en een (op)vallend stuurhuisdak, Gr. Klaas
Heel herkenbaar Klaas z.n tante brood zoveel je wilde met 1 banaan of suiker ( als weduwe van ex VCS werkman kreeg ze altijd nog suiker van de fabriek )ook aan de tafel zat dan een leraar die ook tijdelijk in de kost was die kreeg dan wel vleeswaren en kaas die man had daar dan wel eens moeite mee als dan er een gelegenheid was kreeg ik wel eens een plakje kaas van hem
goeie oude tijd noemen ze dat :?
margarine dat wel maar heel dun na het insmeren weer afschrapen en terug in de botervloot die daardoor steeds voller werd van de broodkruimels :D
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Gert Schouwstra schreef: 16 jan 2018 05:19
k-k schreef: 15 jan 2018 14:52 Dacht niet direct aan Flipje, maar inmiddels is het kwartje gevallen Piet. Eet zelden jam, maar lust het wel. Doet me denken aan mijn kosthuis in Sneek. Een boterham met kaas, een met worst, een met jam en een met hagelslag. De 5e kreeg je wel, maar dan alleen met margarine. Een dubbele met beleg mocht niet, vonden de "tantes" onfatsoenlijk.
Heel herkenbaar voor die tijd. Klaas, woonden die tantes in de Galigastraat?
Kloosterdwarsstraat, Gert. Tante Yke en Afke. Ondanks die kleinigheden met het broodbeleg vond ik het een goed kosthuis, Piet. Heb er in het topic Kosthuizen wel meer over geschreven. Gr. Klaas.

viewtopic.php?f=3&t=772&start=70
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Hallo allen, het schip dat net de sleepboot Rhone voorbij ; gelopen; is kan dat een ;Rhein- Schelde; van Plouvier zijn ? Past goed in het tijdbeeld van toen, de hele dag slepen inhalen zowel af- als opvarend. Tijdens mijn schooljaren op die Willem Lodewijkschool hadden wij een leraar die op een boardplaat een stuk rivier had geschildert met scheepvaart tekens, daar kregen klas 7 en 8 dan elke week een uur ; B .A. R onderwijs, de voorloper van de K.O.F school. gr Wim.
Plaats reactie