Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

klipper schreef: 09 sep 2018 23:50 altijd gedacht,dat een tabernakel eigenlijk de naam was voor de paardestal in het midden van een sleepspits. Gr
Er is een illustratie op pagina 18 van het book "La Peniche - ma vie" van het Franse spitsenschipper Martial Chantre (overleden in 2011) uit 1985. Deze illustratie toont en traditionele sleepspits mit een roef (in dit gefal voor mensen en niet voor paarden) in het midden van het schip. Verderop de grote jaagmast en vlak voor de mast het herft. De verklarende text voor het herft is: "coffres appelés tabernacles", dus "herfte, genaamt tabernakels".

gr. Gernot
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Tabernakel; het woord komt uit de Bijbel; Een verplaatsbaar heiligdom van de Israëlieten tijdens hun tocht door de woestijn. Kijk maar eens bij Wikipedia.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
Gernot Menke
Berichten: 953
Lid geworden op: 23 feb 2009 15:55

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Gernot Menke »

Kees Keijzer schreef: 10 sep 2018 09:50 verplaatsbaar ... tijdens hun tocht door de woestijn
Dus tabernakel/tabernacle als een bijnaam voor heerft/coffre.

gr. Gernot
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

tabernakel.jpg
tabernakel.jpg (15.38 KiB) 1103 keer bekeken
Uit het Nederlands Etymologisch woordenboek.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door pieter53 »

kombuis1.jpg
kombuis1.jpg (180.85 KiB) 1078 keer bekeken
Foto Jacob Olie.

Alle bijzondere zaken op een rij. Een hondehok, vlaggemast, onbekend, een potje met teer/vet/verf o.i.d., bezems, wastobbe, onbekend, kombuis, puts, spoelbak, pikhaken, vaarbomen
en zonnetent.


Beschrijving Amstel 232 (rechts)
Gezien in westelijke richting naar Keizersgracht met brug nr. 36.
Documenttype foto
Vervaardiger Olie, Jacob (1834-1905)
Collectie Collectie Jacob Olie Jbz.
Datering 20 juli 1900
Geografische naam Amstel
Inventarissen https://archief.amsterdam/archief/10019/40075055
Afbeeldingsbestand 10019A000301

Download op: https://beeldbank.amsterdam.nl/afbeelding/10019A000301
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Pieter, een hele mooie plaat, die je plaatste terwijl ik nog reageerde op de bijdragen van jou en Kees voor wat betreft het Tabernakel.
Maar zo blijft het levendig!

Want...mocht er nu iemand zijn die denkt dat een tabernakel iets is van heel vroeger, in elke RK Kerk is tot op de dag van vandaag het Tabernakel feitelijk de belangrijkste plaats in de kerk. Hierin worden namelijk de geconsacreerde hosties bewaard, die na een Heilige Mis niet zijn uitgereikt aan de gelovigen. In het Tabernakel is dus ons grootste geloofsgeheim, de werkelijke aanwezigheid van Christus onder de gedaante van Brood, tastbaar aanwezig.
Om de belangrijkheid van het tabernakel te benadrukken brandt er nabij het Tabernakel altijd een (olie)lamp de zogenoemde Godslamp
Op het Schipperscentrum in Nijmegen is het tabernakel afkomstig uit een voormalige kloosterkapel
De Godslamp komt uit de kapel van het Sint Nicolaasinternaat in Nijmegen, voor een aantal forumleden geen onbekende plaats, al denk ik dat wanneer ik een foto van deze godslamp zou maken het in de rubriek "Waar was dit" ijselijk stil zal blijven.
Maar van en koster mag verwacht worden dat hij de herkomst van de attributen waar ik wekelijks mee werkt toch ene beetje weet.

Hieronder een foto van één en ander.

[/i]En nu kan ik me voorstellen dat iemand denkt dat dit volledig off topic gaat en dat alles dit NIETS met "Rijnvaartnostalgie" te maken heeft.
Welnu dat is dan een MIS-vatting en dat is weer iets anders dan een Heilige Mis.

Onder het Tabernakel hangen twee bellen. Bedoeld om het begin en einde van een Liturgische viering te markeren.
De bovenste en kleinste bel is begonnen als scheepsbel op de Express 106, de latere Koerier van de familie Leensen.
De onderste en grote bel komt van de Leoville de latere Berdia van de familie van Enk.

Soms, wanneer ik met een klap op een van deze bellen een viering open, denk ik even aan die voor mij onbekende kapiteins die met juist deze bellen "In Gods Naam" hun dag, hun reis begonnen.
En zo zijn we dan ,via een uitstapje langs Belgische spitsen, Bijbelse tochten, en Heilige mysteries, weer volledig bij het begin: Rijnvaartnostalgie.
Bijlagen
Tabernakel.jpg
Tabernakel.jpg (156.8 KiB) 1040 keer bekeken
t.fluks
Berichten: 960
Lid geworden op: 07 apr 2007 20:26

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door t.fluks »

tabernakel.
ik meen te weten dat bij die Franse Sarmaspits en de andere Sarma's, één van de deurtjes, de ingang naar de machinekamer is.
De motor ed staat onder de theehut.
tabernakel--Tabernacle. Loofhuttenfeest-- Fête des tabernacles. Dus alle benamingen kunnen!
Als we, in de 50er jaren, in NoordFrankrijk Nootjes 4 laadden, vroeg mijn vader altijd:"puis je remplir le tabernacle?"
Was altijd oké; werd zelfs vermeld op je connossement!
Tammo.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jan Stolp »

Op de Engelse Thames barges wordt de mastkoker Tabernacle genoemd... :shock:
Het is daar een stalen ,giet stalen constructie ,te zijn die op het dek staat.
Nog even doorgaan en het blijkt een ander woord voor schoonmoeder te zijn :lol:
Groeten
Jan
kabo
Berichten: 3430
Lid geworden op: 08 jul 2017 15:56

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door kabo »

scannen0001.jpg
scannen0001.jpg (208.72 KiB) 1038 keer bekeken
Hier nog een kombuis aan boord van de stoomsleepboot Gonda van Lau v.d.Wijngaard,rond 1948 - 1949.
foto van Harry de Groot.
gr.Bas
Kapitein Spok
Berichten: 2442
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Nog even doorgaan en het blijkt een ander woord voor schoonmoeder te zijn

Nee Jan dat is het niet. Een wezenlijk kenmerk van een tabernakel is namelijk dat het altijd afgesloten kan worden!
Plaats reactie