Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Piet; de foto is uit een tijd die ver achter ons ligt, er zijn nog twee schepen de rivier aan het opzeilen.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door k-k »

Zetten we er toch een "veel" nieuwere op Kees. Gr. Klaas.

Afbeelding
Bron: GaHetNa
Kees Keijzer
Berichten: 9008
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

Nou, Klaas; 1948 is ook al een poosje geleden en over zeilende schepen gesproken; kennissen van mijn ouders hebben tot 1956 met hun zeilklipper van ruim 200 ton nog heel actief als zeischip gevaren, wel met een zijschroef er bij; DE SPES SALUTIS werd in dat voormelde jaar omgebouwd tot motorschip bij Versteeg in Papendrecht , er kwam een 120 pk Lister Blackstone in, hier een foto van het schip opvarend onder zeil
met een dikke bries onder zeil op het Hollands Diep;
Afbeelding

OP deze foto ligt het schip in 1946 in de haven van Wolfertsdijk aan de Zandkreek, wat nu Veerse Meer is, bieten te laden.
Afbeelding

Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door piet42 »

tiel vd schuyt daar ook actief zie ik wel
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

1 Februari 2018.
vandaag 65 jaar geleden, de watersnoodramp.
Zo even de documentaire op de TV gezien en onder het kijken dacht ik, zal ik het nogmaals plaatsen want op 31 januari 2013 heb ik het onderstaande stukje al op het Scheepvaartforum geplaatst.
Maar omdat er sinds die 5 jaar zoveel oude namen van lezers verdwenen zijn maar er daarvoor in de plaats nieuwe lezers bij gekomen zijn toch maar en ik hoop dat U het mij niet kwalijk neem dat ik het nog maar eens herplaatst om het U te laten lezen.
+++++++++++++++++
zaterdag 31 januari 1953 lagen wij te Straatsburg kali te laden voor Antwerpen.
Zondag 1 februari, ik weet nog goed als de dag van gisteren dat Truus mijn vrouw me kwam roepen om te komen luisteren naar de radio op de “ Saint Julien “ van de CNFR waar wij toen pas getrouwd op vaarden.
Hoor nu eens en herhaalde wat ze net gehoord had, het water spoelt over de dijk bij het veerplein. Het veerplein te Zwijndrecht was de geboorteplaats van Truus waar haar ouders toen woonden.
Nou dat kwam hard aan bij haar 22 jaar oud toen want ja wat kon er allemaal niet gebeuren als de dijk doorbrak.
Het water zou wel tot de dakgoot komen te staan zo laag ligt Zwijndrecht, je moest er niet aan denken.
Maar toen we verder luisterden hoorden we van de enorme ravage wat de storm sinds zaterdag 31 januari aangericht had in Zeeland, veel dijken doorgebroken met heel veel slachtoffers. Heel de zondag luisterden we uit met steeds de mededeling dat het water niet veel lager werd al was het van ebbe. Het waren spannende uren voor ons op zo`n afstand van Zwijndrecht en ja, ik schreef het al zo dikwijls, we hadden toen geen mobieltjes, ook geloof ik zelfs geen TV en als je Truus haar ouders moest bellen, zelf hadden ze toen natuurlijk geen telefoon, dan moest je naar de groentenboer op het hoekje bellen en die moesten je dan komen halen want “ er is telefoon voor je “ nou dat deed je ook niet zo maar.
s`Maandags kwamen we klaar met laden en werd gestart richting Antwerpen.
Vraag me niet meer hoe lang we daar over deden maar het was meestal wel op aansluiting varen want de zeeboot waar we in moesten lossen lag al binnen dus ik heb geen flauw idee meer wanneer we in Dordrecht aankwamen om even snel in te kopen, een loods aanboord te nemen en richting Zeeland te varen waar de storm intussen was gaan liggen en het water weer wat gezakt was. Meer dan enige dagen is het niet geweest. Het moet van onze loods zijn ervaring geweest zijn om ons door de Zeeuwse stromen te loodsen want de meeste betonning was ook verdwenen. Maar wat we daar toen mee maakten is met geen pen te beschrijven. Een enorme ravage waar we toen tussendoor vaarden, daken van huizen, schuren, dood vee, huisraad, niet te beschrijven wat er allemaal dreef.
Ramen deuren, bedden tafels en stoelen.

60 jaar geleden intussen maar wat je daar gezien hebt dat staat je leven lang op je netvlies gegrift en vergeet je je leven lang niet. Gelukkig had de dijk te Zwijndrecht het gehouden maar het water stond wel in de kelder en bleef gelukkig net onder de vloer. Wel waren de keulse potten met ingemaakte bonen de wintervoorraad aardappelen verloren maar ja, in vergelijking met wat verloren ging in Zeeland en de slachtoffers daar was dit maar een druppel.
d`oude schipper.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
Jinny
Berichten: 247
Lid geworden op: 25 aug 2017 14:12

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Jinny »

Dank je wel voor je herinnering.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
ichthus
Berichten: 1118
Lid geworden op: 04 dec 2011 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ichthus »

Opdat wij niet vergeten , d, oude schipper ik mag wel Ad zeggen, dank voor dit schrijven ,toen was ik twaalf jaar en in Sneek in een kosthuis en wij hebben bijna de hele dag naar de radio geluisterd, vanavond om 21 H 25 op T V Ned 2; Watersnood;1953
Wim
d`oude schipper
Berichten: 344
Lid geworden op: 24 feb 2012 19:55
Locatie: IJmuiden aan zee

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door d`oude schipper »

Dank Jinny en Ichthus voor jullie reactie op mijn herhaald stukje over deze vreselijke watersnoodramp van 1953.
Dus er zijn misschien toch nog lezers die het nog niet gelezen hadden en natuurlijk " dat wij het niet mogen vergeten "
Ik vraag mij nu af wat er slechts enige dagen geleden weer gebeurt zou zijn als niet onze dijken versterkt geweest waren.
Ik slaap na al die jaren nog niet lekker als ik op bed die stormen weer hoort, wij wonen slechts enige kilometers weg van de zuidpier van IJmuiden waar het nog al eens stevig te keer kan gaan. Ook kwam het bij ons gisteravond ter sprake dat je niet zo veel op de TV ziet van Borgharen Grevenbicht enz als enige jaren geleden. Is er daar ook verandert in de afwatering want mij dunk is er de laatste tijd best weer wat nattigheid gevallen. Vooral in Borgharen stonden de huizen snel in het water ? Langs de Rhein hadden ze ook weer en nog steeds, Keulen zagen wij, natte voetjes en ook bij ons zelf te Woudrichem stonden de balken in de stadsmuur. En op heel veel plaatsen meer.
Tja wij schippers kunnen niet zonder water maar genoeg is genoeg.
Zeil op de wind van vandaag, morgen is het misschien blakstil .....
d`oude schipper
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door joop 1 »

zomaar een paar van de vele fotos die ik heb van de ramp de molen van ouwerkerk heeft het ook niet kunnen redden tegen het natuurgeweld
Bijlagen
151 molen ouwerkerk.jpg
151 molen ouwerkerk.jpg (242.12 KiB) 1627 keer bekeken
174 was de molen.jpg
174 was de molen.jpg (96.56 KiB) 1627 keer bekeken
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
HannesB
Berichten: 62
Lid geworden op: 27 jul 2016 13:01
Locatie: Moerkapelle

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door HannesB »

joop 1 schreef: 02 feb 2018 09:47 zomaar een paar van de vele fotos die ik heb van de ramp de molen van ouwerkerk heeft het ook niet kunnen redden tegen het natuurgeweld
De molen overleefde de stormramp wel, maar bezweek alsnog bij een storm in de nacht van 21 op 22 september 1953. Voor de ramp verkeerde de molen al in bouwvallige staat. Molenaar Jan Kodde was al bezig met plannen om de molen te slopen en te vervangen door een andere. Jan Kodde en zijn vrouw overleefden de ramp niet.

Met vriendelijke groeten,

HannesB
Plaats reactie