Rijnvaartnostalgie.
Re: Rijnvaartnostalgie.
1976 Sleepboot Annemarie in de voorgrond
- Bijlagen
-
- 1976 slb-2.jpg (106.96 KiB) 1546 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Rijnvaartnostalgie.
1971
- Bijlagen
-
- Pinquin.jpg (176.85 KiB) 1525 keer bekeken
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Rijnvaartnostalgie.
lig wel in de roggebotsluis maar is toch een rijn schip
- Bijlagen
-
- johanna hamburg '66 (2).jpg (118.55 KiB) 1152 keer bekeken
-
- johanna hamburg '66.jpg (91.85 KiB) 1152 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
De JOHANNA (4010420) is gebouwd in 1931 als Finow-Maßkahn in Beidenfleth. Het is een bijzonder schip.
Oorspronkelijk 41,60 x 4,98 x 1,81 - 229 ton. met 70 pk Junkers uit 1931.
De eigenaren waren Johanna en Helmuth Gabriel uit Hamburg.
In 1958 bij H. Grube in Warwisch omgebouwd en waarschijnlijk in 1961 opgeleverd. De afmetingen waren daarna 67,00 x 7,12 x 2,06 - 633 ton. Als motor wordt opgegeven 180 pk Junkers (uit 1928). Brandmerk 19550 Hamburg 1958. (Bron IVR 1963). Het schip staat in een folder van de Grube werft als verbreed van 5 naar 7 meter en ziet er uit als een nieuwbouw.
In IVR 1972 wordt de Junkers voor 310 pk opgegeven, maar we weten dat er toen een 310 pk Deutz in stond. In 1979 is de thuishaven Berlijn geworden. In 1991 is de eigenaar Christa Gabriel te Berlijn en is de hoofdmotor 435 pk (uit 1942). Het schip is opnieuw verlengd en verbreed tot 79,00 x 9,00 en 826 ton.
Oorspronkelijk 41,60 x 4,98 x 1,81 - 229 ton. met 70 pk Junkers uit 1931.
De eigenaren waren Johanna en Helmuth Gabriel uit Hamburg.
In 1958 bij H. Grube in Warwisch omgebouwd en waarschijnlijk in 1961 opgeleverd. De afmetingen waren daarna 67,00 x 7,12 x 2,06 - 633 ton. Als motor wordt opgegeven 180 pk Junkers (uit 1928). Brandmerk 19550 Hamburg 1958. (Bron IVR 1963). Het schip staat in een folder van de Grube werft als verbreed van 5 naar 7 meter en ziet er uit als een nieuwbouw.
In IVR 1972 wordt de Junkers voor 310 pk opgegeven, maar we weten dat er toen een 310 pk Deutz in stond. In 1979 is de thuishaven Berlijn geworden. In 1991 is de eigenaar Christa Gabriel te Berlijn en is de hoofdmotor 435 pk (uit 1942). Het schip is opnieuw verlengd en verbreed tot 79,00 x 9,00 en 826 ton.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Rijnvaartnostalgie.
oke gert plaatje weer compleet schippers houden wel van oude motoren junker uit '27 en laatste uit '42
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 4579
- Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
- Locatie: Sneek
- Contacteer:
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik ben heel benieuwd welk stuk er dan in zo'n schip nog uit 1931 is overgebleven. Een beetje net zoals bij de Westeind.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Re: Rijnvaartnostalgie.
de ankers zal ook wel niet zijn nu te licht
wel een nieuwe voor je de passwang bwj'63De Beer NV in Zaandam Lloyd AG basel
wel een nieuwe voor je de passwang bwj'63De Beer NV in Zaandam Lloyd AG basel
- Bijlagen
-
- passwang roggebot '66.jpg (101.03 KiB) 1115 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Rijnvaartnostalgie.
Zoals Gert al zegt, wel een bijzonder schip.
Hij schijnt alleen niet verdiept te zijn, goeie 800 ton en dan 79 x 9.
Wel mooi gedaan, zo te zien.
grt Wim
Hij schijnt alleen niet verdiept te zijn, goeie 800 ton en dan 79 x 9.
Wel mooi gedaan, zo te zien.
grt Wim
-
- Berichten: 2442
- Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ik heb me wel eens laten vertellen dat deze rigoureuze verbouwingen op de eerste plaats waren ingegeven door materiaal gebrek, maar ook dat er beperkingen of boete clausules waren ten aanzien van nieuwbouw.
Zo was de Grete, in 1928 het eerste Duitse particuliere tankschip dat later en halve meter verdiept is en toen 67x8x2.20 werd.
Nog weer later is het achterschip van de Grete aan de Orion gezet en toen werd het schip 72x8.20x2.53.
Zo was de Grete, in 1928 het eerste Duitse particuliere tankschip dat later en halve meter verdiept is en toen 67x8x2.20 werd.
Nog weer later is het achterschip van de Grete aan de Orion gezet en toen werd het schip 72x8.20x2.53.
Re: Rijnvaartnostalgie.
Ja,dat van die beperkingen of zo heb ik ook vernomen.
Mijn voorm.schip,PORTEUR,is ook bij H.Grube gebouwd,zij het dat in dit geval alles nieuwgebouwd is behalve de
huidspanten en -beplating van het middengedeelte.
Wat het oorspronkelijke schip geweest is,weet ik niet,vermoedelijk 'n Elbekahn,omdat de huidspanten 'n lichte kromming hadden.
Gr. Jan.
Mijn voorm.schip,PORTEUR,is ook bij H.Grube gebouwd,zij het dat in dit geval alles nieuwgebouwd is behalve de
huidspanten en -beplating van het middengedeelte.
Wat het oorspronkelijke schip geweest is,weet ik niet,vermoedelijk 'n Elbekahn,omdat de huidspanten 'n lichte kromming hadden.
Gr. Jan.