Rijnvaartnostalgie.

Alles over binnenscheepvaart
ossebaar.j
Berichten: 1445
Lid geworden op: 02 jan 2007 09:50
Locatie: purmerend

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door ossebaar.j »

Verder is het zo dat sleepboten langer dan 26 meter in de havens NIET mogen slepen . Voor iedere haven geldt een politie regelement , waarin bepaalt wordt wat wel en wat niet mag , dit geld ook voor rede's op de rivieren . . Denk aan ligplaatsen voor kegelschepen ,geladen schepen voor diverse havens en kanalen voor het achterland , en ook de aanmaakplaatsen ,zwaaiplaatsen ,etc
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

In mijn tijd , werd er door rijnsleepboten NIET gesleept in de ruhrhavens. De sleep oppikken deed je op stroom. WEL kwamen de losse sleepboten in de ruhrhavens, om te wachten op werk.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

Wel een Ex Emca
Bijlagen
Emca 1981forum.jpg
Emca 1981forum.jpg (69.07 KiB) 1467 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Robert Delhaye
Berichten: 439
Lid geworden op: 05 jul 2011 12:07
Locatie: London SW1, UK

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Robert Delhaye »

Dag Ossebaar en Teerkwast,

Ja, dan moet het zo geweest zijn: ze kwamen wel in sommige havens, maar sleepten er niet in. Dat ze in Ruhrort wel in havens kwamen was dus om onder meer te bunkeren. Veel kades waren trouwens van Haniel, die zaten niet alleen in de sleep & scheepvaart maar hadden ook kolenmijnen. Het was net als soortgelijk concern Stinnes destijds een enorm bedrijf.

Aan de andere kant: op de Rijn zelf kon je ook bunkeren door schepen van de rederij. Zo had Haniel het "Bunkerstation 5" (sleepschip "Haniel 92" uit 1902) liggen. Daar stond een (niet erg grote kraan op, een soort dragline type).
Er was nog zo'n Haniel bunkerstation, het "Stationsschiff Orsoy" (ex-sleepschip "Haniel 88" uit 1899), maar dat was voor de duwboten.

bedankt voor de informatie,
Robert
Kees Keijzer
Berichten: 9013
Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kees Keijzer »

maarpol schreef: 08 dec 2017 15:44 Wel een Ex Emca
Zo te zien is het daar nog een Emca aan het logo in de pijp te zien.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding
maarpol
Berichten: 7274
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door maarpol »

1980 Een koppelverband op de Rhein het motorschip komt me bekend voor maar naam heb ik niet
Bijlagen
Rhein 1980-2.jpg
Rhein 1980-2.jpg (118.71 KiB) 1405 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
wim
Berichten: 862
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:07
Locatie: Hansweert

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door wim »

De Beyca 21 van Beyca NV Rotterdam
beyca 23 (Small).png
beyca 23 (Small).png (126.28 KiB) 1379 keer bekeken
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door Kapitein Spok »

Wim, Pieter leerde me van de week nog: je moet niet alles geloven wat er staat.

Jij zegt Beyca 21, onder de foto staat Beyca 23 :?: :!: :?

Wie kan ik nu wel geloven?
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door navigatie »

De Beyca is in beide gevallen de 21, te herkennen aan oa de grote voorroef.

De motor van het koppelverband is volgens mij de Maria-H, de ex Regula, Damco 266.

grt Wim
teerkwast
Berichten: 3842
Lid geworden op: 12 nov 2010 20:41
Locatie: vlaardingen

Re: Rijnvaartnostalgie.

Bericht door teerkwast »

Dat motorschip, doet mij een beetje denken aan..... Iets met Regelus. Je had er twee van, het zijn later Damco,s geworden.
Afbeelding
Plaats reactie