Hallo Pieter, bedankt voor het kompliment. Het schot waterdicht maken gaat wel, het moeilijkste vind ik. In vooruit berekenen, hoe ligt het schip erbij, wanneer geladen in Oberhausen wegvaar. Bij een zeeschip hebben ze in de stabiliteit berekening ook een berekening van voor achterover. Laad je bijvoorbeeld op vakje 3 100 ton, hebben zij een tabel, kwa diepgang voor en achter schip.
In mijn geval, ik begin met 1000 ton zand, ik pomp diverse BT vol en op het laatst, komt er nog een kist achter van dik 100 ton en een paar ton op vakje 1 voorop. En dan wil ik voor een diepgang hebben van 290 cm. en achter tenminste 3 meter.
Ik weet bij 1600 ton lading, moet mijn zwaartepunt lading + ballast dik 30 m. van het voorschot zijn, dan lig ik gelijk lastig.
Dus ik heb een heel tabel in Exel, waar ik alleen ballastwater per tank en lading invul, X ton maal meter van voorschot, zodat ik snel het zwaartepunt uit kan rekenen. Dus in dit geval, met laden zand aan de band, maak ik 2 strepen op de vloer, waartussen het zand moet komen, om in Oberhausen juiste diepgang weg te varen.
En ik neem de vloer tanks meestal als reserve, zodat ik achteraf altijd nog bij kan trimmen.
En met minder tonnen moet het ZwP verder naar voren. Dus bij 1000 ton totaal, 27,50 tot 28 m. van voorschot.
Ik doe alles in stapjes rekenen en ben meestal meer als een uur bezig.