Pagina 26 van 40

Baggerspecie Den Helder-Ijsseloog

Geplaatst: 24 jun 2017 20:15
door itasca
Binnenvaren leeg in Den-Helder dan naar verboden gebied.
Binnenvaren leeg in Den-Helder dan naar verboden gebied.
SAM_1708.jpg (63.45 KiB) 2306 keer bekeken
Daar liggen we dan, allemaal ruzie-boten om ons heen
Daar liggen we dan, allemaal ruzie-boten om ons heen
SAM_1711.jpg (114.51 KiB) 2306 keer bekeken
dunne smurrie laden.
dunne smurrie laden.
SAM_1712.jpg (97.15 KiB) 2306 keer bekeken
SAM_1741.jpg
SAM_1741.jpg (128.37 KiB) 2306 keer bekeken

We liggen wel heel dichtbij de grijze vloot.

hoog water aan boord
hoog water aan boord
SAM_1715.jpg (83.49 KiB) 2306 keer bekeken
zuigen met 5000 m3 per uur en verdunnen met 5000 per uur
zuigen met 5000 m3 per uur en verdunnen met 5000 per uur
SAM_1720.jpg (172.13 KiB) 2306 keer bekeken
met veel geweld de boel verdunnen
met veel geweld de boel verdunnen
SAM_1721.jpg (168.08 KiB) 2306 keer bekeken

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 24 jun 2017 21:04
door DPLA
Ik wist niet dat jij een Beunschip had ! :lol: 8) :wink:

Je wordt wel door een goed merk rupskraan geladen ! :wink: 8)


Wat me steeds weer verbaasd dat jij het schip met al dat water zo mooi recht kan houden en dat je niet scheef valt, ook als je heel veel ballastwater aan boord hebt bij bijzondere ladingen.
Corrigeer je dit met ballasttanks onder de gangboorden, dubbelwandig?

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 26 jun 2017 13:50
door itasca
DPLA, soms zakt hij wat scheef, je kan niet zien wat er in de bak zit met laden. Dan pomp ik hem recht met kleine ballasttank achter,of met de brandstof tank BB - SB met de stofzuiger. is het zo gedaan. Voor - achterover goed laden op het zwaartepunt schip, dus met veel tonnen, vlakbij de middenijk blijven laden. Met beperkte diepgang, zoals op de Dender en Lille 20 m voor de middenijk laden.
Je moet geen gekke dingen doen, met zoveel vloeibaar spul. Op het IJsselmeer, zijn we met 12 km/h aan het varen,komen ineens op een ondiepte. Voorschip zuigt naar de grond toe, en ineens gaan we 4 kmh. Gaat de lading traag naar voren, denk je nog,--- het valt wel mee---, maar de golf wordt toch zo groot, dat het een beetje over de rand gaat, bij het voorroefje. Het spul licht 130 cm lager de de denneboom rand. En dan komt het weer langzaam naar achteren, tot boven aan de den toe. achterop net niet over de rand. Geef je ineens roer, gaan we scheef, maar dat komt meer doordat het gangboord gaat scheppen. Want met slecht weer op het IJsselmeer, zodat het schip gaat slingeren, is de lading trager. en werkt dan juist tegen.
Wij zijn geen beunschip, en kunnen geen spuitzand laden. Maar met 100% water liggen we met 1600 ton precies recht en voldoen aan de stabiliteit eisen ivm vrije vloeistof berekening. De Itasca is heel breed inzetbaar en daar maak ik gebruik van.

Itasca met SMST kraan van Drachten naar Rotterdam

Geplaatst: 26 jul 2017 19:34
door itasca
wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg
wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg (145.72 KiB) 2232 keer bekeken
SAM_1807.jpg
SAM_1807.jpg (189.08 KiB) 2232 keer bekeken
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg (154.88 KiB) 2232 keer bekeken
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg (134.87 KiB) 2232 keer bekeken
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg (152.93 KiB) 2232 keer bekeken
Gewicht met  3200 m. draad is 125 ton.jpg
Gewicht met 3200 m. draad is 125 ton.jpg (157.65 KiB) 2232 keer bekeken
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg (141.29 KiB) 2232 keer bekeken
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg (131.6 KiB) 2232 keer bekeken
Kraan afmetingen bij 1 e charter 28 x 7,5 x 9,3 m. 130-150 ton.
Afmetingen toen ik ging laden 32 x7,65 x 11 m. 268 ton. oeps. 11 + dubbel bodem = 11,50 met een diepgang van 1,65 , kan je niet over het ARK, want je bent dan 9,85 hoog.

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 26 jul 2017 21:31
door DPLA
Hallo Itasca,

Wat heb jij/jullie iedere keer weer mooie interessante lading.

Ik kijk steeds met bewondering dat het jou/jullie ieder keer weer lukt om de lading veilig en op tijd te vervoeren.
Geweldig hoor, petje af.

Jij/jullie vervoeren mij alles wat voor een ander : Te lang, te breed, te hoog, te zwaar en te licht is.

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 27 jul 2017 18:30
door Binnenvaarder
De "Itasca" gespot bij de weerman van het 6 uur journaal.
mvg
Geert

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 27 jul 2017 18:41
door Janna
ARK toch gelukt dan. Ballast?

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 27 jul 2017 18:56
door k-k
En tot hoeveel graden helling ben je nog stabiel Hein? Er lijkt nogal wat gewicht bovenin te zitten. Of valt dat wel mee met slingeren op het iJselmeer? Gr. Klaas.

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 27 jul 2017 19:41
door Binnenvaarder
Volgens Vesselfinder is hij via het ARK gevaren.
mvg
Geert

Re: Laden en lossen

Geplaatst: 28 jul 2017 09:29
door itasca
>> ARK toch gelukt dan. Ballast?
Ja.we hadden kleine 300 t. aan lading. Het meeste gewicht bij de midden ijk. Dus had ik wel een beetje zorgen. Krijg ik dat achterschip diep genoeg :) Ik wilde bij mijn achter-ijk toch wel een minimale diepgang van 230 cm hebben. Ze hadden nog wat hekwek weggesleuteld , dus de kraan was 10,70 hoog + 50 cm. bodem kom je op 11,20 vanaf basis, minus 2,30 heb je een hoogte boven waterlijn van 8,90.
Maar ik sta soms zelf verbaasd, hoe makkelijk het achterschip naar beneden gaat. Ik had nog 1 bodem tank leeg achter van 55 ton. Heb vanaf de Oranjesluizen pomp aangezet op het ruim ( kraan staat op grote H balken) En met klein beetje water in het ruim, had ik een diepgang van 2,50 m. En ik weet nu: brughoogte ARK is echt wel hoger als 9 m. Maar ik heb een dubbel gevoel bij deze reis.
We zouden de kraan deze week op de wal lossen. Maar nu willen ze hebben, dat ik wacht op de zeeboot MV "Trina" - Rotterdam / ETA Rotterdam 3/4 aug. :( :( Maar Itasca zou volgende week aan een bagger klus beginnen, voor meerdere weken. Dus nu wil ik verhoogd overliggeld, dat ik ongeveer aan hetzelfde bedrag kom, volgende week met stilliggen. Als anders met bagger varen:) :)