Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
itasca
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 jun 2009 17.20 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Baggerspecie Den Helder-Ijsseloog

Bericht door itasca » 24 jun 2017 17.20 19:15

SAM_1708.jpg
Binnenvaren leeg in Den-Helder dan naar verboden gebied.
SAM_1708.jpg (63.45 KiB) 1297 keer bekeken
SAM_1711.jpg
Daar liggen we dan, allemaal ruzie-boten om ons heen
SAM_1711.jpg (114.51 KiB) 1297 keer bekeken
SAM_1712.jpg
dunne smurrie laden.
SAM_1712.jpg (97.15 KiB) 1297 keer bekeken
SAM_1741.jpg
SAM_1741.jpg (128.37 KiB) 1297 keer bekeken

We liggen wel heel dichtbij de grijze vloot.

SAM_1715.jpg
hoog water aan boord
SAM_1715.jpg (83.49 KiB) 1297 keer bekeken
SAM_1720.jpg
zuigen met 5000 m3 per uur en verdunnen met 5000 per uur
SAM_1720.jpg (172.13 KiB) 1297 keer bekeken
SAM_1721.jpg
met veel geweld de boel verdunnen
SAM_1721.jpg (168.08 KiB) 1297 keer bekeken
Bijlagen
SAM_1719.jpg
de Texel zuiger gaat ons lossen.
SAM_1719.jpg (88.23 KiB) 1297 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser


DPLA
Berichten: 798
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA » 24 jun 2017 17.20 20:04

Ik wist niet dat jij een Beunschip had ! :lol: 8) :wink:

Je wordt wel door een goed merk rupskraan geladen ! :wink: 8)


Wat me steeds weer verbaasd dat jij het schip met al dat water zo mooi recht kan houden en dat je niet scheef valt, ook als je heel veel ballastwater aan boord hebt bij bijzondere ladingen.
Corrigeer je dit met ballasttanks onder de gangboorden, dubbelwandig?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

itasca
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 jun 2009 17.20 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca » 26 jun 2017 17.20 12:50

DPLA, soms zakt hij wat scheef, je kan niet zien wat er in de bak zit met laden. Dan pomp ik hem recht met kleine ballasttank achter,of met de brandstof tank BB - SB met de stofzuiger. is het zo gedaan. Voor - achterover goed laden op het zwaartepunt schip, dus met veel tonnen, vlakbij de middenijk blijven laden. Met beperkte diepgang, zoals op de Dender en Lille 20 m voor de middenijk laden.
Je moet geen gekke dingen doen, met zoveel vloeibaar spul. Op het IJsselmeer, zijn we met 12 km/h aan het varen,komen ineens op een ondiepte. Voorschip zuigt naar de grond toe, en ineens gaan we 4 kmh. Gaat de lading traag naar voren, denk je nog,--- het valt wel mee---, maar de golf wordt toch zo groot, dat het een beetje over de rand gaat, bij het voorroefje. Het spul licht 130 cm lager de de denneboom rand. En dan komt het weer langzaam naar achteren, tot boven aan de den toe. achterop net niet over de rand. Geef je ineens roer, gaan we scheef, maar dat komt meer doordat het gangboord gaat scheppen. Want met slecht weer op het IJsselmeer, zodat het schip gaat slingeren, is de lading trager. en werkt dan juist tegen.
Wij zijn geen beunschip, en kunnen geen spuitzand laden. Maar met 100% water liggen we met 1600 ton precies recht en voldoen aan de stabiliteit eisen ivm vrije vloeistof berekening. De Itasca is heel breed inzetbaar en daar maak ik gebruik van.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

itasca
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 jun 2009 17.20 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Itasca met SMST kraan van Drachten naar Rotterdam

Bericht door itasca » 26 jul 2017 17.20 18:34

wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg
wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg (145.72 KiB) 1045 keer bekeken
SAM_1807.jpg
SAM_1807.jpg (189.08 KiB) 1045 keer bekeken
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg (154.88 KiB) 1045 keer bekeken
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg (134.87 KiB) 1045 keer bekeken
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg (152.93 KiB) 1045 keer bekeken
Gewicht met  3200 m. draad is 125 ton.jpg
Gewicht met 3200 m. draad is 125 ton.jpg (157.65 KiB) 1045 keer bekeken
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg (141.29 KiB) 1045 keer bekeken
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg (131.6 KiB) 1045 keer bekeken
Kraan afmetingen bij 1 e charter 28 x 7,5 x 9,3 m. 130-150 ton.
Afmetingen toen ik ging laden 32 x7,65 x 11 m. 268 ton. oeps. 11 + dubbel bodem = 11,50 met een diepgang van 1,65 , kan je niet over het ARK, want je bent dan 9,85 hoog.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser

DPLA
Berichten: 798
Lid geworden op: 03 sep 2014 17.20 19:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA » 26 jul 2017 17.20 20:31

Hallo Itasca,

Wat heb jij/jullie iedere keer weer mooie interessante lading.

Ik kijk steeds met bewondering dat het jou/jullie ieder keer weer lukt om de lading veilig en op tijd te vervoeren.
Geweldig hoor, petje af.

Jij/jullie vervoeren mij alles wat voor een ander : Te lang, te breed, te hoog, te zwaar en te licht is.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen, we doen wat we gezegd hebben !

Binnenvaarder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Laden en lossen

Bericht door Binnenvaarder » 27 jul 2017 17.20 17:30

De "Itasca" gespot bij de weerman van het 6 uur journaal.
mvg
Geert
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.25.11.jpeg
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.25.11.jpeg (111.5 KiB) 849 keer bekeken
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.26.03.jpeg
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.26.03.jpeg (38.93 KiB) 849 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Binnenvaarder op 27 jul 2017 17.20 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Janna
Berichten: 1724
Lid geworden op: 30 nov 2006 17.20 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Laden en lossen

Bericht door Janna » 27 jul 2017 17.20 17:41

ARK toch gelukt dan. Ballast?

k-k
Berichten: 3925
Lid geworden op: 23 dec 2008 17.20 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Laden en lossen

Bericht door k-k » 27 jul 2017 17.20 17:56

En tot hoeveel graden helling ben je nog stabiel Hein? Er lijkt nogal wat gewicht bovenin te zitten. Of valt dat wel mee met slingeren op het iJselmeer? Gr. Klaas.

Binnenvaarder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 19 feb 2005 17.20 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Laden en lossen

Bericht door Binnenvaarder » 27 jul 2017 17.20 18:41

Volgens Vesselfinder is hij via het ARK gevaren.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

itasca
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 jun 2009 17.20 06:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca » 28 jul 2017 17.20 08:29

>> ARK toch gelukt dan. Ballast?
Ja.we hadden kleine 300 t. aan lading. Het meeste gewicht bij de midden ijk. Dus had ik wel een beetje zorgen. Krijg ik dat achterschip diep genoeg :) Ik wilde bij mijn achter-ijk toch wel een minimale diepgang van 230 cm hebben. Ze hadden nog wat hekwek weggesleuteld , dus de kraan was 10,70 hoog + 50 cm. bodem kom je op 11,20 vanaf basis, minus 2,30 heb je een hoogte boven waterlijn van 8,90.
Maar ik sta soms zelf verbaasd, hoe makkelijk het achterschip naar beneden gaat. Ik had nog 1 bodem tank leeg achter van 55 ton. Heb vanaf de Oranjesluizen pomp aangezet op het ruim ( kraan staat op grote H balken) En met klein beetje water in het ruim, had ik een diepgang van 2,50 m. En ik weet nu: brughoogte ARK is echt wel hoger als 9 m. Maar ik heb een dubbel gevoel bij deze reis.
We zouden de kraan deze week op de wal lossen. Maar nu willen ze hebben, dat ik wacht op de zeeboot MV "Trina" - Rotterdam / ETA Rotterdam 3/4 aug. :( :( Maar Itasca zou volgende week aan een bagger klus beginnen, voor meerdere weken. Dus nu wil ik verhoogd overliggeld, dat ik ongeveer aan hetzelfde bedrag kom, volgende week met stilliggen. Als anders met bagger varen:) :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser



Plaats reactie