Pagina 25 van 40
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 19 feb 2017 16:05
door navigatie
In ieder geval geen zware tanks als die mobiele kraan ze op 44 mtr op pakt.
Toch mooi reisje!
grt Wim
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 14:17
door pieter53
Opmerkelijk verschil tussen de kraan op het zeeschip en het ding op de wal!
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 16:48
door k-k
Ben nieuwsgierig met wat voor soort draad de kraan op het schip hijst. Zie maar een dubbel geschoren enkele draad. Op de kraan aan de wal zie je veel meer ingeschoren draden. De dubbele boom en de ballast dient om de los op de wal staande kraan in evenwicht te houden. Maar de kraandraad op het schip intrigeert mij het meest. Misschien dat Hein uitleg weet te geven. Gr. Klaas.
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 17:56
door itasca
Volgens mij heeft de boordkraan 1 dikke draad. Vanaf de trommel naar de haak door 1 grote schijf volgens een folder-tekening en dan weer terug naar de trommel-lier?? of gewoon boven vast.Kan ik niet zien. De boordkraan mocht volgens mij 340 tot max. 16 m. draaipunt. En 250 ton tot 20 m.Tijdens het hijsen en neerzetten, heeft de voorman van de zeeboot , met een porto kontakt met de machinist.En in kleine stapjes bv 50 ton wordt er gehesen of gevierd. Kraanmachinist kan het aflezen in de cabine, hoeveel ton aan de haak. Dan heeft de machinist tijd om te ballasten, zodat de boot recht blijft, dat moet voor de draaikrans en giek het grote gewicht niet scheef hebben kan,
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 19:08
door k-k
Hein, Bedankt voor de uitleg. Je zult al heel wat soorten kranen boven het ruim hebben gehad en zo een boel ervaring op hebben gebouwd.
Enig iodee hoeveel Itasca doorbuigt bij zo'n "piek"belasing? Of ballast je voor en achter nog wat bij om te sterke spanning op de romp te voorkomen?
Zal een heel gereken zijn. Of heb je daar een computermodel voor? Gr. Klaas
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 20:37
door itasca
Klaas ik ben helemaal gek van kranen, dan kijk je er ook anders naar. Kijk je naar de belasting per m2. Gebruik ik mijn gezond verstand, zonder computer. Dan zou je uit moeten gaan van 1800 ton / ( 8 x 61 m. ruim) = 488 m2 = 3,6 ton per m2. Ja daar kan je niets mee!
Maar pak je een staalrol van 30 ton. Die is meestal 2 m breed en raakt dan 1 decimeter laadvloer. Dus dan heb je 30 ton op 2 x 0,1 m vloer. Per vierkante meter zou dat gigantisch veel zijn. Dus ook niet geloofwaardig.
Maar het komt voor, dat je 4 rollen op 1 rij zet. Dus 120 ton op 8 x 2 m.benut in je ruim. Ga je op veilig 100 ton per strekkende meter.
En dat komt aardig uit. Ik laad max. op 1 hoop 700 ton zand , Indien nodig. en benut dan 20 m ruimlengte. Zit je gemiddeld op 70 ton per meter.En dan kan je het schip, met 700 t zien doorbuigen. Maar zitten we op het Ijsselmeer met slecht weer, beweegt hij een decimeter op en neer. Dus ik maak me niet druk daarom.
Het meeste rekenwerk gaat zitten, met hoge dingen, wanneer dat voor de stuurhut in het ruim staat. Ballasttanks vol, bunkers vol, Voor-ruim als ballast gebruiken. Hoe diep blijft het achterschip liggen ?? Kan ik met genoeg marge dan nog onder de brug door komen.
Dus ik reken het zwaartepunt uit over de lengte as -schip, van mijn ballast en lading vanaf het voorschot ruim. En met de uitkomst daarvan, kan ik ongeveer zien, schip gaat te ver voor over of blijft achter goed liggen. gr Hein
Re: Laden en lossen
Geplaatst: 22 mar 2017 21:00
door k-k
Aardig puzzelwerk Hein! Maar je bent al een poosje bezig en hebt een hoop ervaring. Zo weet je precies wat je met je schip kunt doen.
Was ik vroeger (rond 1970) als tankerschipper heel wat gemakkelijker af. Had toch wel een zwaar hoofd in een 10 meter verlenging. Het nieuwe stuk had langsspanten en het oude deel dwarsspanten. Schip werd net voor tank 4 doorgesneden en daar het nieuwe stuk geplaatst. Dat was ten opzichte van het oude schip veel te hard en boog heel anders. Wel over de oude gangboorden 50 cm kalffdekken laten zetten. Gelukkig nooit lekkage gehad, maar met slecht weer op het IJsselmeer hield je geladen in het begin de adem in. Het natte trunkdek leek te gaan rimpelen. Met de 250 PK ging het met 70 meter lengte allemaal gezapig vooruit. Toch wel een goede tijd gehad toen. Niet te vergelijken met de hedendaagse spullen. Kan nu als pensionado via het Forum een en ander volgen. Goede vaart verder! Gr. Klaas.
Sedelsberg-Wanze
Geplaatst: 02 mei 2017 08:30
door itasca