Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Baggerspecie Den Helder-Ijsseloog

Bericht door itasca »

Binnenvaren leeg in Den-Helder dan naar verboden gebied.
Binnenvaren leeg in Den-Helder dan naar verboden gebied.
SAM_1708.jpg (63.45 KiB) 2289 keer bekeken
Daar liggen we dan, allemaal ruzie-boten om ons heen
Daar liggen we dan, allemaal ruzie-boten om ons heen
SAM_1711.jpg (114.51 KiB) 2289 keer bekeken
dunne smurrie laden.
dunne smurrie laden.
SAM_1712.jpg (97.15 KiB) 2289 keer bekeken
SAM_1741.jpg
SAM_1741.jpg (128.37 KiB) 2289 keer bekeken

We liggen wel heel dichtbij de grijze vloot.

hoog water aan boord
hoog water aan boord
SAM_1715.jpg (83.49 KiB) 2289 keer bekeken
zuigen met 5000 m3 per uur en verdunnen met 5000 per uur
zuigen met 5000 m3 per uur en verdunnen met 5000 per uur
SAM_1720.jpg (172.13 KiB) 2289 keer bekeken
met veel geweld de boel verdunnen
met veel geweld de boel verdunnen
SAM_1721.jpg (168.08 KiB) 2289 keer bekeken
Bijlagen
de Texel zuiger gaat ons lossen.
de Texel zuiger gaat ons lossen.
SAM_1719.jpg (88.23 KiB) 2289 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA »

Ik wist niet dat jij een Beunschip had ! :lol: 8) :wink:

Je wordt wel door een goed merk rupskraan geladen ! :wink: 8)


Wat me steeds weer verbaasd dat jij het schip met al dat water zo mooi recht kan houden en dat je niet scheef valt, ook als je heel veel ballastwater aan boord hebt bij bijzondere ladingen.
Corrigeer je dit met ballasttanks onder de gangboorden, dubbelwandig?
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

DPLA, soms zakt hij wat scheef, je kan niet zien wat er in de bak zit met laden. Dan pomp ik hem recht met kleine ballasttank achter,of met de brandstof tank BB - SB met de stofzuiger. is het zo gedaan. Voor - achterover goed laden op het zwaartepunt schip, dus met veel tonnen, vlakbij de middenijk blijven laden. Met beperkte diepgang, zoals op de Dender en Lille 20 m voor de middenijk laden.
Je moet geen gekke dingen doen, met zoveel vloeibaar spul. Op het IJsselmeer, zijn we met 12 km/h aan het varen,komen ineens op een ondiepte. Voorschip zuigt naar de grond toe, en ineens gaan we 4 kmh. Gaat de lading traag naar voren, denk je nog,--- het valt wel mee---, maar de golf wordt toch zo groot, dat het een beetje over de rand gaat, bij het voorroefje. Het spul licht 130 cm lager de de denneboom rand. En dan komt het weer langzaam naar achteren, tot boven aan de den toe. achterop net niet over de rand. Geef je ineens roer, gaan we scheef, maar dat komt meer doordat het gangboord gaat scheppen. Want met slecht weer op het IJsselmeer, zodat het schip gaat slingeren, is de lading trager. en werkt dan juist tegen.
Wij zijn geen beunschip, en kunnen geen spuitzand laden. Maar met 100% water liggen we met 1600 ton precies recht en voldoen aan de stabiliteit eisen ivm vrije vloeistof berekening. De Itasca is heel breed inzetbaar en daar maak ik gebruik van.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Itasca met SMST kraan van Drachten naar Rotterdam

Bericht door itasca »

wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg
wachten dat de kraan uit de hal komt van SMST.jpg (145.72 KiB) 2215 keer bekeken
SAM_1807.jpg
SAM_1807.jpg (189.08 KiB) 2215 keer bekeken
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg
Mammoet kraan gaat de arm hijsen.jpg (154.88 KiB) 2215 keer bekeken
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg
kraan van 268 ton gewicht, hang boven de Itasca.jpg (134.87 KiB) 2215 keer bekeken
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg
Hijsdraad trommel, wordt aan boord gemonteerd..jpg (152.93 KiB) 2215 keer bekeken
Gewicht met  3200 m. draad is 125 ton.jpg
Gewicht met 3200 m. draad is 125 ton.jpg (157.65 KiB) 2215 keer bekeken
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg
Zolang we in Drachten liggen, is dit mijn uitzicht uit de stuurhut.jpg (141.29 KiB) 2215 keer bekeken
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg
Mijn uitzicht tijdens de vaart, stuurhut staat niet in top. Het draadwiel hier dichtbij op de foto is 10,70 m. boven de laadvloer..jpg (131.6 KiB) 2215 keer bekeken
Kraan afmetingen bij 1 e charter 28 x 7,5 x 9,3 m. 130-150 ton.
Afmetingen toen ik ging laden 32 x7,65 x 11 m. 268 ton. oeps. 11 + dubbel bodem = 11,50 met een diepgang van 1,65 , kan je niet over het ARK, want je bent dan 9,85 hoog.
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
DPLA
Berichten: 1922
Lid geworden op: 03 sep 2014 20:18
Locatie: Haren (Ems) Deutschland

Re: Laden en lossen

Bericht door DPLA »

Hallo Itasca,

Wat heb jij/jullie iedere keer weer mooie interessante lading.

Ik kijk steeds met bewondering dat het jou/jullie ieder keer weer lukt om de lading veilig en op tijd te vervoeren.
Geweldig hoor, petje af.

Jij/jullie vervoeren mij alles wat voor een ander : Te lang, te breed, te hoog, te zwaar en te licht is.
Groetjes Pieter

We zeggen wat we doen en doen wat we gezegd hebben !

Het geheim van Succes is : Doorgaan, waar anderen stoppen.



Das Geheimnis des Erfolgs lautet: Machen Sie dort weiter, wo andere aufhören.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Laden en lossen

Bericht door Binnenvaarder »

De "Itasca" gespot bij de weerman van het 6 uur journaal.
mvg
Geert
Bijlagen
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.26.03.jpeg
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.26.03.jpeg (38.93 KiB) 2023 keer bekeken
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.25.11.jpeg
Schermafbeelding 2017-07-27 om 18.25.11.jpeg (111.5 KiB) 2023 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Janna
Berichten: 2318
Lid geworden op: 30 nov 2006 18:34
Locatie: Noordwijk

Re: Laden en lossen

Bericht door Janna »

ARK toch gelukt dan. Ballast?
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Laden en lossen

Bericht door k-k »

En tot hoeveel graden helling ben je nog stabiel Hein? Er lijkt nogal wat gewicht bovenin te zitten. Of valt dat wel mee met slingeren op het iJselmeer? Gr. Klaas.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Laden en lossen

Bericht door Binnenvaarder »

Volgens Vesselfinder is hij via het ARK gevaren.
mvg
Geert
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

>> ARK toch gelukt dan. Ballast?
Ja.we hadden kleine 300 t. aan lading. Het meeste gewicht bij de midden ijk. Dus had ik wel een beetje zorgen. Krijg ik dat achterschip diep genoeg :) Ik wilde bij mijn achter-ijk toch wel een minimale diepgang van 230 cm hebben. Ze hadden nog wat hekwek weggesleuteld , dus de kraan was 10,70 hoog + 50 cm. bodem kom je op 11,20 vanaf basis, minus 2,30 heb je een hoogte boven waterlijn van 8,90.
Maar ik sta soms zelf verbaasd, hoe makkelijk het achterschip naar beneden gaat. Ik had nog 1 bodem tank leeg achter van 55 ton. Heb vanaf de Oranjesluizen pomp aangezet op het ruim ( kraan staat op grote H balken) En met klein beetje water in het ruim, had ik een diepgang van 2,50 m. En ik weet nu: brughoogte ARK is echt wel hoger als 9 m. Maar ik heb een dubbel gevoel bij deze reis.
We zouden de kraan deze week op de wal lossen. Maar nu willen ze hebben, dat ik wacht op de zeeboot MV "Trina" - Rotterdam / ETA Rotterdam 3/4 aug. :( :( Maar Itasca zou volgende week aan een bagger klus beginnen, voor meerdere weken. Dus nu wil ik verhoogd overliggeld, dat ik ongeveer aan hetzelfde bedrag kom, volgende week met stilliggen. Als anders met bagger varen:) :)
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Plaats reactie