Laden en lossen

Alles over binnenscheepvaart
navigatie
Berichten: 1950
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Laden en lossen

Bericht door navigatie »

In ieder geval geen zware tanks als die mobiele kraan ze op 44 mtr op pakt.
Toch mooi reisje!

grt Wim
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Trafo 290 ton van Waalhaven naar Bouchain voorbij Valenciennes

Bericht door itasca »

Trafo hangt in de zeeboot kraan, boven het schip
Trafo hangt in de zeeboot kraan, boven het schip
SAM_1539.jpg (99.46 KiB) 2164 keer bekeken
van dikke staalplaten een "vloertje "gemaakt, betreft last verdeling
van dikke staalplaten een "vloertje "gemaakt, betreft last verdeling
vloertje van dikke platen 8 x 2,5 m..jpg (98.44 KiB) 2164 keer bekeken
En Itasca onderweg met 1 hijsje.
En Itasca onderweg met 1 hijsje.
SAM_1540.jpg (93.53 KiB) 2164 keer bekeken
Haakje waarmee we gaan lossen.
Haakje waarmee we gaan lossen.
SAM_1547.jpg (155.97 KiB) 2164 keer bekeken
kontragewicht
kontragewicht
200 ton kraan ballast Bouchain.jpg (122 KiB) 2164 keer bekeken
En bijna weer leeg
En bijna weer leeg
frankrijk 015.jpg (35.14 KiB) 2164 keer bekeken
Het kontragewicht opgetild en zwenkt mee achter de kraan
Het kontragewicht opgetild en zwenkt mee achter de kraan
frankrijk 017.jpg (113.45 KiB) 2164 keer bekeken
dikke Terex kraan
dikke Terex kraan
SAM_1550.jpg (165.11 KiB) 2164 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door pieter53 »

Opmerkelijk verschil tussen de kraan op het zeeschip en het ding op de wal!
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Laden en lossen

Bericht door k-k »

Ben nieuwsgierig met wat voor soort draad de kraan op het schip hijst. Zie maar een dubbel geschoren enkele draad. Op de kraan aan de wal zie je veel meer ingeschoren draden. De dubbele boom en de ballast dient om de los op de wal staande kraan in evenwicht te houden. Maar de kraandraad op het schip intrigeert mij het meest. Misschien dat Hein uitleg weet te geven. Gr. Klaas.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

Volgens mij heeft de boordkraan 1 dikke draad. Vanaf de trommel naar de haak door 1 grote schijf volgens een folder-tekening en dan weer terug naar de trommel-lier?? of gewoon boven vast.Kan ik niet zien. De boordkraan mocht volgens mij 340 tot max. 16 m. draaipunt. En 250 ton tot 20 m.Tijdens het hijsen en neerzetten, heeft de voorman van de zeeboot , met een porto kontakt met de machinist.En in kleine stapjes bv 50 ton wordt er gehesen of gevierd. Kraanmachinist kan het aflezen in de cabine, hoeveel ton aan de haak. Dan heeft de machinist tijd om te ballasten, zodat de boot recht blijft, dat moet voor de draaikrans en giek het grote gewicht niet scheef hebben kan,
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Laden en lossen

Bericht door k-k »

Hein, Bedankt voor de uitleg. Je zult al heel wat soorten kranen boven het ruim hebben gehad en zo een boel ervaring op hebben gebouwd.
Enig iodee hoeveel Itasca doorbuigt bij zo'n "piek"belasing? Of ballast je voor en achter nog wat bij om te sterke spanning op de romp te voorkomen?
Zal een heel gereken zijn. Of heb je daar een computermodel voor? Gr. Klaas
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Laden en lossen

Bericht door itasca »

Klaas ik ben helemaal gek van kranen, dan kijk je er ook anders naar. Kijk je naar de belasting per m2. Gebruik ik mijn gezond verstand, zonder computer. Dan zou je uit moeten gaan van 1800 ton / ( 8 x 61 m. ruim) = 488 m2 = 3,6 ton per m2. Ja daar kan je niets mee!

Maar pak je een staalrol van 30 ton. Die is meestal 2 m breed en raakt dan 1 decimeter laadvloer. Dus dan heb je 30 ton op 2 x 0,1 m vloer. Per vierkante meter zou dat gigantisch veel zijn. Dus ook niet geloofwaardig.
Maar het komt voor, dat je 4 rollen op 1 rij zet. Dus 120 ton op 8 x 2 m.benut in je ruim. Ga je op veilig 100 ton per strekkende meter.
En dat komt aardig uit. Ik laad max. op 1 hoop 700 ton zand , Indien nodig. en benut dan 20 m ruimlengte. Zit je gemiddeld op 70 ton per meter.En dan kan je het schip, met 700 t zien doorbuigen. Maar zitten we op het Ijsselmeer met slecht weer, beweegt hij een decimeter op en neer. Dus ik maak me niet druk daarom.

Het meeste rekenwerk gaat zitten, met hoge dingen, wanneer dat voor de stuurhut in het ruim staat. Ballasttanks vol, bunkers vol, Voor-ruim als ballast gebruiken. Hoe diep blijft het achterschip liggen ?? Kan ik met genoeg marge dan nog onder de brug door komen.
Dus ik reken het zwaartepunt uit over de lengte as -schip, van mijn ballast en lading vanaf het voorschot ruim. En met de uitkomst daarvan, kan ik ongeveer zien, schip gaat te ver voor over of blijft achter goed liggen. gr Hein
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Laden en lossen

Bericht door k-k »

Aardig puzzelwerk Hein! Maar je bent al een poosje bezig en hebt een hoop ervaring. Zo weet je precies wat je met je schip kunt doen.
Was ik vroeger (rond 1970) als tankerschipper heel wat gemakkelijker af. Had toch wel een zwaar hoofd in een 10 meter verlenging. Het nieuwe stuk had langsspanten en het oude deel dwarsspanten. Schip werd net voor tank 4 doorgesneden en daar het nieuwe stuk geplaatst. Dat was ten opzichte van het oude schip veel te hard en boog heel anders. Wel over de oude gangboorden 50 cm kalffdekken laten zetten. Gelukkig nooit lekkage gehad, maar met slecht weer op het IJsselmeer hield je geladen in het begin de adem in. Het natte trunkdek leek te gaan rimpelen. Met de 250 PK ging het met 70 meter lengte allemaal gezapig vooruit. Toch wel een goede tijd gehad toen. Niet te vergelijken met de hedendaagse spullen. Kan nu als pensionado via het Forum een en ander volgen. Goede vaart verder! Gr. Klaas.
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Emden-Krefeld beton elementen

Bericht door itasca »

Laden in Emden
Laden in Emden
SAM_1582.jpg (91 KiB) 1743 keer bekeken
laden in Emden
laden in Emden
SAM_1580.jpg (104.92 KiB) 1743 keer bekeken
Onderweg op het Ijsselmeer
Onderweg op het Ijsselmeer
SAM_1583.jpg (101.59 KiB) 1743 keer bekeken
stuwplan met gewichten
stuwplan met gewichten
stuwplan Emden 2017.jpg (164.64 KiB) 1743 keer bekeken
gespot door J de Viet
gespot door J de Viet
gespot Johan de Viet.jpg (67.61 KiB) 1743 keer bekeken
Lossen in Krefeld met kraan Big Rocky
Lossen in Krefeld met kraan Big Rocky
SAM_1587.jpg (83.97 KiB) 1743 keer bekeken
Lossen in Krefeld
Lossen in Krefeld
SAM_1591.jpg (91.54 KiB) 1743 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
itasca
Berichten: 327
Lid geworden op: 30 jun 2009 07:07
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Sedelsberg-Wanze

Bericht door itasca »

Itasca in C- port Sedelsberg op Kük geladen, hogedruk silo van 41 x 5,60 m. 170 ton. Die mogen wij weer lossen in Wanze. op de Maas. een vaartocht via Delfzijl van 616 km. Voor de middenijk 4 ballast tanks vol ,is 200 ton.Om de 5 m. bruggen veilig te kunnen passeren.


SAM_1669.jpg
SAM_1669.jpg (133.51 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1670.jpg
SAM_1670.jpg (78.89 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1673.jpg
SAM_1673.jpg (142.06 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1674.jpg
SAM_1674.jpg (78.71 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1678.jpg
SAM_1678.jpg (72.1 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1679.jpg
SAM_1679.jpg (121.14 KiB) 1541 keer bekeken
Verschil in uitzicht, bij stuurhut omlaag en op normaal vaarstand.
SAM_1680 St hut  gezakt.jpg
SAM_1680 St hut gezakt.jpg (78.92 KiB) 1541 keer bekeken
SAM_1681 st hut 1 m. omhoog kUk.jpg
SAM_1681 st hut 1 m. omhoog kUk.jpg (139.63 KiB) 1541 keer bekeken
We leven nu, later moet nog komen? www.facebook.com/itascaheindanser
Plaats reactie