Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Kees Keijzer
Berichten: 7269
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer » 15 aug 2017 17.20 13:33

Ik heb zojuist de berichten over de kastjes van dit topic verplaatst naar het topic Woordenschat.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding


pieter53
Berichten: 5566
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 » 15 aug 2017 17.20 14:06

het verzoek kwam wel niet van mij, maar toch, ook namens onze medeforummers, bedankt!
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

pieter53
Berichten: 5566
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 » 15 aug 2017 17.20 14:24

Simon schreef:
09 aug 2017 17.20 18:55
Dit is geen luxe motor maar een omgebouwd kastje.
Een beetje late reactie mijnerzijds maar.....
Volgens mij hebben kastjes geen boeiing langs het gangboord, alleen een bestekrandje.
Binnenvaart schreef:Afbeelding
Ik geef toe: het lijkt ook niet erg op een Luxe-motor......,
maar het schip heeft in 1944 een (nieuw) brandmerk gekregen,
misschien na oorlogshandelingen opnieuw opgebouwd?
anje-w-pieterk.jpg
anje-w-pieterk.jpg (126.67 KiB) 630 keer bekeken
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Kees Keijzer
Berichten: 7269
Lid geworden op: 16 mar 2005 17.20 09:49
Locatie: Papendrecht

Re: Luxe motors.

Bericht door Kees Keijzer » 15 aug 2017 17.20 19:46

Ik heb het idee dat hij verdiept is, het achterdek ook maar het voordek niet.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Afbeelding

Wrijfhout
Berichten: 8836
Lid geworden op: 30 dec 2004 17.20 17:24

Re: Luxe motors.

Bericht door Wrijfhout » 15 aug 2017 17.20 20:07

Hoe het schip er uit heeft gezien kan ik natuurlijk niet zeggen, maar het werd in 1915 als motorschip Margiena voor schipper Boertien in Hoogeveen gebouwd, aldus de eerste meting. Een flink schip van 305 ton met een 70 pk motor. In het IVR van 1935 staat als eigenaar genoemd: N.V. Meelfabrieken der Nederlandschen Bakkerij, Rotterdam. Nog steeds dezelfde naam. In 1956 is het schip eigendom van N.V. Motorvrachtboot Margiena, dir. G. de Vries, Rotterdam. Motor blijkt een 108 pk M.W.M. van 1916 te zijn.

Nu nog een foto,

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

pieter53
Berichten: 5566
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 » 15 aug 2017 17.20 20:55

Kees Keijzer schreef:
15 aug 2017 17.20 19:46
Ik heb het idee dat hij verdiept is, het achterdek ook maar het voordek niet.
Groet, Kees.
Het schip is sinds de bouw van 315 naar 320 ton gegaan.
Er lijkt dus niet erg veel verandert te zijn.

http://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=Ar564N

Ik heb nog een paar foto's gemaakt door René te Pas en daarop lijkt het als of het hek gelast is,
terwijl verder bijna alles geklonken is...
Vandaar dat ik dacht aan opnieuw opgebouwd.
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

Binnenvaart
Berichten: 16674
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart » 15 aug 2017 17.20 21:24

Iets meer Pieter,als ik het goed zie bijna 17 ton,

304,808 ton Margiena

321,595 ton Anje W

Het valt mij ook op dat de lengte en breedte ook elke keer verschillen.

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.

pieter53
Berichten: 5566
Lid geworden op: 17 feb 2007 17.20 18:16
Locatie: Ede (Gld)
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 » 16 aug 2017 17.20 07:11

Ik ging uit van het originele schip bij de bouw: bijna 316 ton.
Dat de maten verschillen is heel gewoon.
Scheepsmeters lijken allemaal verschillende duimstokken gehad te hebben.
Ook het scheepstype kan per meting veranderen.

Nooit klakkeloos geloven wat er geschreven staat ;-)
Pieter Klein. AfbeeldingDe Binnenvaart Encyclopedie op internet
Taal is de moeder van ALLE wetenschappen.

ichthus
Berichten: 231
Lid geworden op: 04 dec 2011 17.20 11:24
Locatie: rotterdam

Re: Luxe motors.

Bericht door ichthus » 10 sep 2017 17.20 19:00

De luxe motor van mijn schoonvader, ter Steege.
Bijlagen
luxe motor FIAT Breskens 1961.jpg
luxe motor FIAT Breskens 1961.jpg (88.95 KiB) 1002 keer bekeken

Rgkooistra
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2017 17.20 09:17

Re: Luxe motors.

Bericht door Rgkooistra » 13 sep 2017 17.20 18:59

Hallo iedereen, mijn broer en ik hebben een luxemotor gekocht en willen deze in de oude staat terug brengen, dit alles doen we bij scheepswerf Nieko in Franeker. Als laatste werd ze gebruikt als bilge/waterboot genaamd de Main XIV. daarvoor ging ze door het leven als Nils 2. In 1969 was haar naam Aral 7 . Maar haar eerste naam was de Nijmegen 7 van J.T.Jansen NV uit Nijmegen. We zijn vooral op zoek naar foto's van die tijd. Het europanummer is 2303198. Hoop dat een ieder ons kan helpen zodat we haar weer in een mooie staat terug kunnen brengen. Groet Robert.



Plaats reactie