Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
Klaas T
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mei 2018 03:13

Re: Luxe motors.

Bericht door Klaas T »

Als oud Numansdorper herinner ik me goed dat Leo Klootwijk met de Emmanuel gerst voer voor de Amstelbrouwerij in Amsterdam. De bovenzijde van de stuurhut kon er af en dan kon hij in de hoofdstad onder de bruggen door waar een groter schip niet kwam. De oude schipper Klootwijk woonde met zijn vrouw in een huis aan de haven. Van een laadmast weet ik niet. Wel dat er een mooie langzaamloper in stond. Het schip is na het dodelijk ongeval van Leo verkocht aan de lokale aardappel en kolenboer de Winter. Er is een andere motor in geplaatst, ik dacht een DAF. Inmiddels heeft de zoon van de Winter het schip al vele jaren in eigendom en zorgt er goed voor. Een paar jaar geleden ben ik nog eens aan boord geweest. De kombuis aan bb had plaats gemaakt voor een toilet en het ruim was in gebruik als slaapplaats. Maar verder was alles origineel. Alleen het lofwerk op de kont was er af. Vroeger mocht ik wel eens mee als er voor knippen en scheren even naar het strandje bij de later gebouwde Haringvlietbrug werd gevaren. Droogvallen, teren en met voldoende water onder het vlak weer weg.

De Labor Vincit van Berrevoets werd uitermate goed onderhouden door zijn zwager Jaap Stam. Die was knecht en woonde aan boord. Het schip was altijd om door een ringetje te halen. De laatste jaren werd er alleen nog tijdens de bietencampagne gevaren. Verder lag het altijd stil. Jaap Stam was één van de peurders op aal waar men net buiten de haven bij het fort met de roeiboot met huik op viste.
Als Stam zou weten hoe de Labora, zoals Bertevoets en Stam het schip noemden, zou hij zich omdraaien in zijn graf.
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

Bij zandvaren blz 8 is de emmanuel al eens onder de aandacht geweest viewtopic.php?t=4509&start=75
schip en schipper gekend ook van het ongeval, klootwijk vaarde altijd alleen dat is vermoedelijk ook zijn noodlot geworden
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Aad en Sophie
Berichten: 22
Lid geworden op: 27 dec 2010 08:58

Re: Luxe motors.

Bericht door Aad en Sophie »

Zaterdag 2 juni zaten we aan de Lek bij Nieuwpoort, toen kwam het koppelverband Allegonda en Allegonda twee opvarend langs. Weet iemand daar iets van, zijn die verkocht of zo? Dat kleintje is een schattig Gronings metorretje. Weet iemand of de Brons er nog in staat? Hij draaide wel mee, maar door de afstand kon ik niet horen wat voor motor het was.
Aad v.d. Klooster
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Luxe motors.

Bericht door Schipperdochter »

Ik zal het op facebook vragen, daar zit een neef van de (ex) ? eigenaar op., je hoort het wel van me.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
nestor
Berichten: 251
Lid geworden op: 22 dec 2005 21:44
Locatie: Vlaardingen

Re: Luxe motors.

Bericht door nestor »

De brons is al een hele tijd uit de Allegonda die was 50 pk maar verdieselt naar 70 pk maar ook dat was niet sterk genoeg voorr een coaster..want dat was de Allegonda zeiden ze dus de Brons is er uit gedraaid. Toen kwam er een toeren maker in , maar die waren zo klein ten opzichte van de Brons, dus hebben ze maar gekozen dacht ik voor 320 pk Scania, die was toch wel aan de te sterke kant voor dat scheepje.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Luxe motors.

Bericht door jan de waard »

Hopelijk is de kleine Allegonda nog te redden. Een mooi scheepje maar de laatste keer dat ik ze beide zag liggen (blz 375) zag het er niet best uit.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: Luxe motors.

Bericht door Wrijfhout »

Allegonda 2308875 (19).jpg
Allegonda 2308875 (19).jpg (120.29 KiB) 1951 keer bekeken
Rotterdam Boerengat (1).jpg
Rotterdam Boerengat (1).jpg (164.59 KiB) 1951 keer bekeken
Even een blik op het verleden van beide Allegonda's.
Hoorde in Zwartsluis dat de kleine Allegonda zou gerestaureerd worden incl. het terug plaatsen van een Brons. Daarna zou het ligplaats krijgen in Sneek als museumschip. Of het allemaal klopt... Als ik 'lieg' dan in commissie.

Gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik weet van niets, maar het zou wel leuk zijn hem hier in Sneek te hebben liggen.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

De zeelands luister hier al eens besproken is op de nieuwe ligplaats aan gekomen en daar afgemeerd in Galathee - sluishaven voor goed denk voor de passerende schepen even een groet aan de oud gediende :mrgreen:

zeelands luister Gebouwd in 1911 bij Boot in Vrijenban. als klipper
Foto s met dank aan FBI buutenplaets
Bijlagen
zeelands luister galathee (5).jpg
zeelands luister galathee (5).jpg (70.29 KiB) 1857 keer bekeken
zeelands luister galathee (3).jpg
zeelands luister galathee (3).jpg (107.27 KiB) 1857 keer bekeken
zeelands luister galathee (5).jpg
zeelands luister galathee (5).jpg (70.29 KiB) 1857 keer bekeken
zeelands luister galathee (2).jpg
zeelands luister galathee (2).jpg (95.7 KiB) 1857 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie