Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
Ter vergelijk de foto hier naar toe gehaald.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
tijdstroom
Berichten: 768
Lid geworden op: 02 feb 2009 14:49

Re: Luxe motors.

Bericht door tijdstroom »

Afbeelding
De donkere dagen komen er weer aan.
de Tijdstroom in de Roode Vaart
gr Rienk
nog steeds een beetje bezig
Klaes
Berichten: 619
Lid geworden op: 03 nov 2010 18:10
Locatie: Friesland

Re: Luxe motors.

Bericht door Klaes »

Afbeelding

Yes zij is weer terug in Nederland en dan bedoel ik de Luxe motor op de achtergrond.
Dat verdiend waarschijlijk enige uitleg van mijn kant.

Mijn vader die helaas in 2013 is overleden heeft er zo'n 30 jaar mee rondgevaren voor de recreatie.
Toen heeft hij het schip verkocht aan een echtpaar uit Zwitserland die er eerst mee op de Seine hebben gelegen in de buurt van Parijs.
Later kwamen er hier op het forum foto's boven water van mensen die op vakantie waren geweest in Frankrijk en het schip op de foto hadden gezet.
Het schip lag toen ergens richting Zuid Frankrijk en op een gegeven moment kreeg ik een mailtje van iemand dat het schip bij een Franse makelaar te koop lag.
Dat hield ik wat in de gaten en op een gegeven moment stond er bij dat het schip verkocht was.
Nou zou ik die makelaar nog een mail sturen omdat ik natuurlijk graag wilde weten wie het schip gekocht had.
Toevalligerwijs kwam ik op een Facebook site terecht van schepen te koop en ik dacht die kan ik net zo goed even door scrollen om te zien wat er allemaal te koop is uit pure nieuwsgierigheid.
En daar kwam ik bovenstaande foto tegen van de spits die te koop lag, maar toen ik de achtergrond zag sloeg mijn hart een slag over.
Ik kon het eerst niet geloven maar het was toch zo mijn vader zijn oude schip terug in Nederland.
Een aantal dagen later heb ik de werf een mailtje gestuurd of zij mij ook konden vertellen wie de eigenaar is.
En daar heb ik inmiddels antwoord op gekregen met de naam van de eigenaar en een telefoonnummer.
Dat die ga ik binnenkort eens bellen voor een afspraak want ik wil het schip na al die jaren dat het in Frankrijk was wel weer eens in het echt terug zien.

Afbeelding
Afbeelding

Take life the way it is

De ein fan elke reis is it paad werom
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Variatie , 38,38 x 5,05 x 2,18 , 265 ton , Bouwjaar 1926 , Werf Fikkers in Muntendam ( Nederland ) , 90 pk Brons uit 1926 ( orginele motor ) , ex Marchien , ex Variatie , ex Nova Cura , ex Freya , eigenaar W.Leegwater , ENI 03040604

Foto’s gemaakt op 18-10-2017 in Den Helder.

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaarder »

Valt deze onder luxemotor of is zij te klein. De "Hendrika" in Dordt op 22 juni 2013, geen verdere gegevens.
mvg
Geert
Bijlagen
Hendrika. 22-06-2013.jpg
Hendrika. 22-06-2013.jpg (159.78 KiB) 2334 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
pieter53
Berichten: 8754
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

In ieder geval heeft het scheepje een lekkere zeeg.
Gebouwd bij Paans Roodevaart, brandmerk 496 B Breda 1952 eerste eigenaar Fransiscus Kraak
Zie: https://www.lvbhb.org/BHS/SchepenGalerij ... d=MTE2NTY=
en
https://www.lvbhb.org/LSD/top/common/Q_D ... ode=Zb919N
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Gert Schouwstra »

De HENDRIKA is in 1911 gebouwd bij Paans in Roodevaart en dat is eigenlijk iets te vroeg om luxe motor te mogen heten. Maar het is wel gebouwd als motorschip, alleen de wat luxere uitvoeringen kwamen pas rond 1920 in zwang. Die hadden een ruimere woning en vaak ook meer diepgang. Het is dus eigenlijk een soort prototype, soms ook wel beurtmotor genoemd.
1911 HENDRIKA, J. van der Sande in Breskens, 23 x 5,24 x 1,13 - 79 ton
1918 KOOPHANDEL I, A. Ribbens in Zierikzee
In 1934 werd de KOOPHANDEL I opnieuw gemeten vanwege verlenging en verdieping, 26,54 x 5,25 - 123 ton. Nog later kreeg het schip zelfs een zeebrief.
1969 HENDRIKA, Scoutinggroep Mathhijs Heidt in Zevenbergen.
Brandmerk 19B Zzee 1928, motor 60 pk La Roche - IMOB.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Niets Zonder Gods Zegen , 18,50 x 3,70 x 1,15 , 48 ton , Bouwjaar 1925 , Werf Bock & De Meyer in Leimuiden ( Nederland ) , ? pk DAF , ex Niets Zonder Gods Zegen , L.Groenland in ENI 03030669

Foto's gemaakt op 02-08-2015 in Lith.

https://goo.gl/6B97Qf

Afbeelding

Afbeelding
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
piet42
Berichten: 4363
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

deze week kwam ik een prachtige mooie foto van een luxemotor tegen helaas geen letter op te bekennen na overleg
mag ik de foto plaatsen met de belofte aanvullende gegevens door te geven nu doe ik dat al regelmatig met jullie medewerking
om de gegeven en de foto's te delen de motor vaart op het twente kan thv lochem maar wie is dit
Bijlagen
luxe motor twentekan.jpg
luxe motor twentekan.jpg (152.35 KiB) 2122 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Binnenvaart
Berichten: 28396
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:05
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door Binnenvaart »

Hoi Piet

Ik heb een FB site Luxe Motor,zal ik hem daar op plaatsen,of misschien kun je het zelf doen.

https://www.facebook.com/groups/250122128513574/

gr Rene
Altijd het laatste binnenvaartnieuws.
Plaats reactie