Luxe motors.
Re: Luxe motors.
De eigenaar van de Allegonda is vorige week plotseling overleden.
Re: Luxe motors.
voor toen een normale zaak thv Zierikzee daar zat een behoorlijk gat waar het wel veilig was om het te dumpen nu denken ze er over om het weer op te halen ???
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/699 ... iger-maken
https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/699 ... iger-maken
- Bijlagen
-
- . munitie Overtollige lossen '60-'65 rdce.jpg (125 KiB) 3090 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Luxe motors.
ze zijn de weg kwijt om het weer op te willen halen wie zal zeggen hoe ver het onder het zand zit staat meer als 50 mtr water wie weet wat er mee gebeurd als je er in gaat roeren
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Luxe motors.
Joop ze hebben dan ook niet zelf het buskruit uitgevonden
- Bijlagen
-
- buskruit.jpg (50.33 KiB) 2903 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 9013
- Lid geworden op: 16 mar 2005 09:49
- Locatie: Papendrecht
Re: Luxe motors.
Dat waren toch de Chinezen die het buskruit uitvonden en in de late middeleeuwen hier in Europa ene monnik Swartz
dacht ik.
Groet, Kees.
dacht ik.
Groet, Kees.
Als het niet gaat zo als het moet, moet het maar zo als het gaat.
Re: Luxe motors.
over de laatste wordt sterk getwijfeld kees schwartz heeft het wel bekend gemaakt in duitsland en Europa maar niet uitgevonden dat waren de chinezen in de 9e eeuw. Berthold Schwarz was in de 14e eeuw.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
Re: Luxe motors.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.
Re: Luxe motors.
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
ex Nelly Dinteloord
Tenanker
-
- Berichten: 1944
- Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
- Locatie: Wageningen
Re: Luxe motors.
In 1924 is er bij de scheepswerf W. de Jong Hoornsediep Groningen (werf scandinavie ) voor mijn opa een luxe motor gebouwd van 88 ton.
(lang 25,03 breed 4,21en 1,60 diep )
De opdracht voor deze bouw is verzorgt door NV Technisch scheepvaart bureau Visser en Praat uit Rotterdam. Het schip moest de afmetingen hebben om in Den Haag de Wagenbrug te kunnen passeren en in Amsterdam aan de aardappelmarkt te kunnen komen.
Er kwam een een cilinder 30 pk Berkel motor in te staan. In de officiële beschrijving van toen stond vermeld een 30 pk van berkel's ruwolie motor.
Volgens gevondenen en gekregen gegevens is het schip op 28-12-1937 verkocht aan H. van Blitterswijk uit Gouda .
Op 27-02-1947 ging het schip naar de zoon van H.van Blitterswijk . J. van Blitterswijk ook uit Gouda.
Op 08-06-1955 werd het schip verkocht aan de familie de Jong eerst was het de Helena later werd het de Chigron.
op 01-08-1961 werden de gebroeders A.en G. Zuiderhof de eigenaar en kreeg de naam de Twee Gebroeders.
Op 07-06-1968 is het schip verkocht aan een aannemersbedrijf gebroeders v.d. Berg uit Reeuwijk. Het werd omgebouwd tot kabellegger.
Het schip vaart nog steeds rond als recreatie vaartuig en heeft sinds 2014 weer de naam Tijdstroom. Nu is mijn vraag of er nog foto's zijn van het schip en eventuele andere gegevens.
De huidige eigenaar is iemand uit Australië en wil proberen de geschiedenis van het schip in beeld te krijgen
Omdat het ook mijn interesse heeft probeer ik via deze weg of er nog mensen zijn die nog iets van het schip weten of foto's uit die tijd hebben . Van de familie de Jong mocht ik al foto's ontvangen. Maar zeker iets van zijn periode als Tijdstroom van de familie van Blitterswijk zou mooi zijn . De huidige eigenaar is ook benieuwd hoe het schip de oorlog s jaren heeft doorgebracht.
gr, schier
Re: Luxe motors.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.