Luxe motors.

Alles over binnenscheepvaart
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Dieter Henken vond een tijd geleden een opmerkelijke prent bij het Foto Archief Sliedrecht.
foto archief sliedrecht motorschip met zwaarden en anderhalf tuig.jpg
foto archief sliedrecht motorschip met zwaarden en anderhalf tuig.jpg (47.63 KiB) 1847 keer bekeken
Opmerkelijk is niet alleen het tweede mastje en de zwaarden, maar ik zie ook weinig dat wijst op een machinekamer

Voor groot formaat: Zie Hier.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Luxe motors.

Bericht door navigatie »

Ik denk wel een klein roertje te zien. Waaruit je zou af kunnen leiden dat hij toch wat schroefwater nodig heeft.

grt Wim
Schipperdochter
Berichten: 3302
Lid geworden op: 30 mar 2008 15:23
Locatie: Spijk Gn.

Re: Luxe motors.

Bericht door Schipperdochter »

Anders was er wel een helmstok te zien geweest.dacht ik zo.
Groetjes Jenet ( Nu walkapitein in Spijk Gn. ;) )

Spitsenliefde roest niet, als je het maar bij houdt.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Tja, men mag aannemen dat er een motor in stond, waarschijnlijk een liggend model met de uitlaat in de kont.

Het archief weet nog dit op te merken over de afbeelding.
Fotokaart net motorzeilschip 'Onderneming' van A. Bot uit Sliedrecht.
Achtergrond molen wijk C. Bij mast schipper Arie Blokland, bij roef Piet Leeuwenstein en op de wal A. Bot.
Fotograaf C. L. Visser.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
navigatie
Berichten: 1951
Lid geworden op: 20 feb 2013 10:14

Re: Luxe motors.

Bericht door navigatie »

Misschien wel een schipper die nog niet veel vertrouwen had in dat nieuwe gedoe en daarom altijd terug kon vallen op het vertrouwde zeil.

grt Wim
Kapitein Spok
Berichten: 2445
Lid geworden op: 11 apr 2012 22:31

Re: Luxe motors.

Bericht door Kapitein Spok »

Dit lijkt me een prachtig voorbeeld van het beste uit twee werelden combineren.

Uitgaande van een luxemotor met hijstuig, heb je een stevige mast met stagen en wanten en een giek.

Dan heb je niet veel meer dan een gaffel extra nodig om er een zeil en een fok aan te bevestigen.
Probleem is allen dat je met een mast op die plaats absoluut niet kunt manoeuvreren. Vandaar dat bazaan zeiltje en die twee zwaarden.

En als ik dan zie dat dat er aan dat bazaanzeil een (nieuwe) strook is gezet dan zou het zo maar kunnen dat dit het tuig van een tweemast klippertje is, wellicht het vorige schip van de eigenaar van deze motor.

En reken er op, wanneer je met dit spulletje voor de wind op open water zit dan kom je met weinig olie, toch snel thuis.
Een ander bijkomstig voordeel: Met wat wind op open water houdt je het met dit zeiler bij. langer vol dat louter op de motor.
Immers een zeilschip krijgt aan de loefzijde (waar de wind en golven vandaan komen) steeds meer schip boven water. Een motorschip, zeker met een boeiing van voor naar achteren, gaat aan de loefzijde steeds dieper liggen.
pieter53
Berichten: 8765
Lid geworden op: 17 feb 2007 18:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Luxe motors.

Bericht door pieter53 »

Afbeelding
De Tijdgeest van Feenstra. Foto: Archief Hans Terpstra, Warten.
Pieter Klein, Amsterdam
Afbeelding
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

Ik heb mijn vader wel eens horen vertellen dat ook de verzekeringen nog niet echt vertrouwen hadden in een motor alleen zelfs niet in een Brons ??
kan je na gaan ook op onze luxemotor hadden we een grootzeil zonder gaffel ? volgens mij en ook geen zwaarden in mijn kinder jaren weet ik wel dat als je het IJsselmeer over ging werd het zeil een enkele keer gebruikt was wel veel werk maar pa was op een klipper op gegroeid dus de zeilen gewend en inderdaad met veel wind lag het schip "lekkerder" maar de brons moest er wel bij blijven draaien voor het sturen.

ook de bijgevoegde foto zal best een motor hebben deze luxemotor heeft zelfs het voordeel dat de mast verder naar achterstaat op een mast dek ook dat was bij de Nelly niet ik denk dat deze luxemotor nog best lekker gezeild heeft

met dank aan boot die deze prachtige schepen gebouwd heeft
Bijlagen
luxemotor met zwaarden 1024.jpg
luxemotor met zwaarden 1024.jpg (245.65 KiB) 2610 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Schier Hameete
Berichten: 1944
Lid geworden op: 17 mei 2009 21:34
Locatie: Wageningen

Re: Luxe motors.

Bericht door Schier Hameete »

Zoals Piet hier ook al schrijft de verzekeringen hadden het nog niet zo op motorschepen.
Bij de vereniging Oranje werd in 1925 besloten om motorschepen te verzekeren met hulp tuig voor die tijd moest een motorschip een volledig zeiltuig hebben om bij de vereniging Oranje verzekerd te zijn. De volledige motorschade is pas eind 1928 ingevoerd bij de vereniging Oranje.
Bovenstaande gelezen in het boek Vereniging Oranje 1905-1965.
De Tijdstroom was ook voorzien van een hulp zeiltuig.
Mijn vader heeft mij verteld dat er in de oorlog diverse keren mee is gezeild om brandstof te besparen.
Tijdstroom.jpg
Tijdstroom.jpg (67.19 KiB) 2494 keer bekeken
gr, schier
Afbeelding Afbeelding
piet42
Berichten: 4367
Lid geworden op: 28 aug 2008 17:20
Locatie: sommelsdijk

Re: Luxe motors.

Bericht door piet42 »

luxemotor zomerland ex gegerdi bwj'28 werf boot leiden foto binnenvrt een flinke loc aan het laden
Bijlagen
gegerdi  bwj'28 de boot leiden - kopie.jpg
gegerdi bwj'28 de boot leiden - kopie.jpg (226.24 KiB) 2323 keer bekeken
gegerdi nu zomerland veghel luxemotor - kopie.jpg
gegerdi nu zomerland veghel luxemotor - kopie.jpg (251.07 KiB) 2323 keer bekeken
Mvgr Piet Kamp
ex Nelly Dinteloord

Afbeelding

Tenanker
Plaats reactie