Schipperscafe's.

Alles over binnenscheepvaart
Boegschroef

Re: Schipperscafe's.

Bericht door Boegschroef »

Zou dat het café " 't anker" geweest kunnen zijn?
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Schipperscafe's.

Bericht door Fluks »

Ik kan mij 3 café‘s in Hansweert herinneren:tante Sjaantje,bij werkelijk iedereen bekend,beneden aan de kleine sluis.Verderop in de straat De Schelde?? En bij de grote sluis was ook een café,wat een link met Plouvier had,naar ik meen.Er zijn beslist ‘answesters,die er meer over weten.
Groeten,Arie.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Schipperscafe's.

Bericht door klipper »

een bekend cafe in Amsterdam waar ook schippersjeugd naar toe ging was van Ome Piet op de Nieuwe dijk stond een juke box waar constant plaaten van ene Elvis werden gedraaid. Sommige meiden gingen met het oor tegen dat apparaat aan staan. Aan de overkant een ijs salon en een eindje verderop het cafe van Tante Leen. Het was in de 50er jaren dat de jongen het meisje vrij hield van uitgaven.Diverse schippersjongens waren wel eens blij als ze voor een week of wat de lange strek op gingen.Het zakgeld bij ouders aan boord was ongeveer fl 2.50 tot een 10tje. Gr
Jos Telleman
Berichten: 239
Lid geworden op: 06 apr 2005 16:05
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Schipperscafe's.

Bericht door Jos Telleman »

Tante Sjaan,

Haar cafe heette Internationaal, menig uurtje gebiljart daar met mijn collega's. Vaste prik toen 1 dag om van Zwijndrecht naar Hansweert te varen en dan de volgende dag naar Merksem of Baasrode en terug idem dito. Af en toe lagen we al om 3 of 4 uur in de middag daar, vanwege slecht tij blijven we wel in Hansweert zeiden de schippers toen :lol:
Moet je nu proberen :shock:
Groeten Jos Telleman
Kijk ook eens op mijn web-log Foto’s van schepen en werk http://schepenenwerk.blogspot.com/
Schipper zonder schip
velasquez

Re: Schipperscafe's.

Bericht door velasquez »

Jos Telleman schreef:Tante Sjaan,

Haar cafe heette Internationaal, menig uurtje gebiljart daar met mijn collega's. Vaste prik toen 1 dag om van Zwijndrecht naar Hansweert te varen en dan de volgende dag naar Merksem of Baasrode en terug idem dito. Af en toe lagen we al om 3 of 4 uur in de middag daar, vanwege slecht tij blijven we wel in Hansweert zeiden de schippers toen :lol:
Moet je nu proberen :shock:
Toen ging een sleepboot van 240 pk met 2 1600 ton schepen naar Antwerpen.
Dan moet je wel stroom mee hebben anders ga je de verkeerde kant op.

gr.BB
peelander
Berichten: 1782
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Schipperscafe's.

Bericht door peelander »

Begin jaren '70 kwam ik regelmatig vanuit Rotterdam wijn brengen in Hansweert.
Van de hoed en de rand weet ik niet meer, maar mij staat een kroegje bij onderaan de dijk bij de oude sluizen, zials hiervoor beschreven. De naam op de begeleidende rekening was Mej. Knuit. Kan dat jullie tante Sjaan geweest zijn?
groeten.
Jan van der Pluijm
Arie
Berichten: 2010
Lid geworden op: 01 jul 2005 20:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Schipperscafe's.

Bericht door Arie »

in de 70-er jaren , wanneer we aan het Stenenhoofd afgemeerd lagen, dan werd er wel eens even een biertje voor het eten gehaald bij cafe Westerdok, dat even liep vaak uit en het eten werd vergeten.

Op het Wesel Datteln kanaal werd als het even kon de zaterdagavond doorgebracht in het Schiffers Stubchen bij sluis Dorsten, daar zwaaide toen oud WGL schipper Arend v.d. ley de cepter met zijn vriendin Margaret.
Je kon daar voor heel weinig marken je tonnetje rond eten aan overheerlijke jaegerschnitsels met friet.

Gr. Arie
Hou de vaart er in.
ferwerda
Berichten: 97
Lid geworden op: 21 apr 2012 14:42
Locatie: lelystad

Re: Schipperscafe's.

Bericht door ferwerda »

tante swaan........
roept iets op m.b.t. mijn broer, beetje vaag, maar toch...
thanks voor jullie meedenken!
heb ik een andere vraag:
tijdens de inpoldering van flevoland was er in de jaren 50 op werkeiland lelystad-haven: de kantine van splinter, hij verkocht ook wat levensmiddelen, hij had er 'n biljart en soms filmavonden.
wie herinnert zich daar iets van?
mijn ouders kwamen daar wel namelijk
laten we delen....datgene wat niet meer is
en samen herinneringen maken, vastgelegd in woord en digi-schrift!
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Schipperscafe's.

Bericht door klipper »

In de NO polder waren op diverse plaatsen ook kantines bij de onderkomens van de grondwekers en mischien ook voor de mensen die op het land werkten(suikerbieten en vlas) In de vlastijd en suikerbietencampagne gingen de schippers jongensnog al eens naar zo een kantine toe . Als het regende lag het vlas laden stil. In de kantine stonden wat scheve biljarts die door die jonge gasten nog verder werden verknoeid. Ik weet niet zeker of er ook alcohol houdende drank werd verkocht??. Gr
Maarten Bron
Berichten: 368
Lid geworden op: 04 mei 2005 15:00
Locatie: Scheveningen

Re: Schipperscafe's.

Bericht door Maarten Bron »

Fluks schreef:Ik kan mij 3 café‘s in Hansweert herinneren:tante Sjaantje,bij werkelijk iedereen bekend,beneden aan de kleine sluis.Verderop in de straat De Schelde?? En bij de grote sluis was ook een café,wat een link met Plouvier had,naar ik meen.Er zijn beslist ‘answesters,die er meer over weten.
Dat café bij de grote sluis was als ik het me goed herinner van ene Willem Meneere (of Menheere). Of het café ook een naam had weet ik niet meer. Ik ben daar vroeger ook vaak geweest. Ze hadden daar toen geen tappils, alleen flessenbier. Ook een leuk zaakje in Hansweert was toendertijd Café Zeelandia van familie de Boer. Het zat dacht ik in de Kanaalstraat op een hoek. Deze mensen hadden twee mooie dochters. Een van die dochters, Marian, stond 's avonds achter de bar, een leuke meid. En ja, als je zelf nog jong bent dan zie je liever zo'n Marian als tante Sjaan. Ergens eind jaren zestig of begin zeventig is familie de Boer met het café gestopt. Daarna is het een discotheek geworden.

Groetjes Maarten.
Plaats reactie