Hamburg- / Denemarkenvaarders

Alles over binnenscheepvaart
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Hamburg- / Denemarkenvaarders

Bericht door Wrijfhout »

Dit onderwerp is al eens met succes op het 'oude' Forum behandeld. Op verzoek start ik het hier nog maar eens. Wie weet wat er nog weer aan info bovenkomt. Als ik op het kustvaartforum kijk wie er zoal een nieuw schip in de vaart brengt dan vind je daar veel namen van schippers die vroeger met een al dan niet aangepast schip, met of zonder (valse) 'papieren' buitenom naar Hamburg voeren. Maar er waren er ook die op vertoon van een Rijnvaart-attest met een binnenschip Finse havens binnen voeren.

Ik start de fotoserie op met twee aangepaste schepen.

gr. Harry

..foto..
De Elfenmeer is een van oorsprong Belgische 'estuarievaarder', gebouwd voor de vaart in 'zeegaten' en op de Belgische kust. Kwam als Jans onder Nederlandse vlag en werd later uitgevlagd naar Panama.

..foto..
De Via Maris omstreeks 1984. Het schip is hier al voorzien van een hoge den die wordt afgesloten met stalen 'patentluiken'.

..foto..
De Via Maris tijdens de proefvaart, lage den en houten luiken. Maar al wel met een zeemeting.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

Nogmaals de Transitorius in de Rijnhaven.

Afbeelding


Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een goed idee Wrijfhout om dit item nu eens op het binnenvaartforum te plaatsen. Van mijn kant de volgende eerste bijdrage:
de binnen-buitenvaarder Dolfijn van R. Schurink, Rotterdam in het Kielerkanaal. In 1956 gebouwd als Arag bij Scheepswerf Kruibeke, Kruibeke. In 1972 verkocht aan E. Koster, Zwolle, met 10 meter verlengd en nog in de vaart als Eben Haezer. Europanummer 2309869.

Afbeelding
Foto: collectie B.Th. Gernaat
Pieter Boers
Berichten: 1032
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:28
Locatie: Streefkerk

Bericht door Pieter Boers »

ben schreef: de binnen-buitenvaarder Dolfijn van R. Schurink, Rotterdam in het Kielerkanaal. In 1956 gebouwd als Arag bij Scheepswerf Kruibeke, Kruibeke. In 1972 verkocht aan E. Koster, Zwolle, met 10 meter verlengd en nog in de vaart als Eben Haezer. Europanummer 2309869.
Onderstaand de huidige staat (september 2005) van de Eben Haezer.
Voor de wal bij sloperij Treffers :cry: :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten,

Pieter
Groeten,

Pieter


Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Stad Delfzijl van D.J. Roelfs, Delfzijl, gebouwd in 1962 bij Bijlholt, Foxhol. In 1973 werd zij verkocht aan L. Switynk, Harlingen als Vlieland.
In 1978 in de binnenvaart als Speranza. Nog in de vaart? Europanummer 2203845.
Roelfs had ook nog de Stad Groningen, nr. 2204001. Wie heeft daar een foto van?

Afbeelding

Foto: Tomas Johannesson, Zweden.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Het Belgische m/s André -auf hoher See- en op de tweede foto in een eveneens oncomfortabele positie: uit het roer gelopen en met de kop in de wal even voorbij de spoorbrug van Zuidhorn.

gr. Harry

Afbeelding

Afbeelding

Het was in 1979 en ze vonden het aan boord absoluut niet leuk dat ik toevallig voorbij kwam en het gebeurde met mijn Praktika spiegelreflex vastlegde. Als blijk van waardering kreeg ik een moer naar mijn hoofd gesmeten... De Lekstroom 1, die ook toevallig voorbij kwam, was meer dan welkom en heeft hem er weer afgetrokken!
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

25-10-2005 - 00.14 uur
De Farmsum, gebouwd bij Bijlholt in 1972 voor J.J. Roelfs, Delfzijl,
Europanummer 2209380, in 1978 in de binnenvaart en verlengd van 65.22 naar 80 meter:

Afbeelding

Foto: van het Internet
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Elfenmeer had 2 zusterschepen, de Delta, die na aankoop direct in de binnenvaart is gegaan en de Elisa. Zij werd in 1993 gesloopt in Brugge.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jazeker Jurrie Schokkenbroek is eigenaar geweest van de Trio en de Allette, gebouwd door Bijlholt.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Even gekopieerd van het onderwerp Van Goor schepen

Nog een van Goor schip, de Laurens in 1960 gebouwd voor van de Wijngaard. Huidege naam is Argo, volgens het boekje van 2004 is het schip nog steeds 55 mtr., niet verlengd dus. Het heeft ook nog de naam Elan gehad en dat deed bij mij weer een belletje rinkelen. Omstreeks 1971 was er ook een Hamburgvaarder die Elan heette. Was dat deze misschien?

gr. Harry

Afbeelding
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Plaats reactie